четвртак, 12. септембар 2024.

MILAN TODOROV: SRAMNA ZADOVOLJSTVA

 

Prošlo je mnogo vremena

od kako nisam pročitao

nijednu knjigu.

Odlazim redovno u biblioteku

makar jednom mesečno

uzmem tri ili četiri knjige

po sopstvenom izboru

donesm ih kući

stavim na komodu

koja stoji iza stola

na kome pišem.

Ne otvaram nijednu knjigu.

Posle mesec dana

iz biblioteke mi šalju opomenu

da je rok pozajmice istekao.

Uzimam knjige koje su

sve vreme bile iza mene

sedam u kola i

vraćam ih u ruke bibliotekara.

Pošto sam prethodno naručio

nove knjige

vraćam se kući sa punim naramkom

dobrih naslova.

Stavljam ih na stočić

iza leđa.

Srećan sam.

Uključujem stonu mlečnu lampu

zatim sedam za sto

i samo pišem.

Nikad ne bih mogao da napišem

ni jedan redak

da te dobre knjige

nisu iza mene.

Kad sam to poverio

jednom penzionisanom

profesoru književnosti

on je rekao da je to velika sramota.

Knjige treba konzumirati

rekao je.

Odgovorio sam da ih volim.

Kako, kad ih ne čitate?

To vam je kao sa tajnim ljubavima

rekoh.

Volite neku ženu

tako da niko ne zna

možda ni ona

jer u stvarnosti

nemate ništa sa njom.

Profesor sedi za stolom

pije kafu sa mlekom

i nezadovoljno trese golom glavom

Ne pričajte više to nikome

molim vas.

Sramota je.

Ta mala nečasna zadovoljstva

neće vam spasiti život.

Možda je u pravu.

Sutra vraćam nepročitane knjige

i uzimam nešto novo

obećavajući sebi da ću

birti nežan sa njima.





Нема коментара:

Постави коментар