четвртак, 17. фебруар 2022.

MILAN TODOROV: POGLEDAJ JOŠ MALO

Primetio sam ga još u autobusu na liniji 9 ili 8.  Ne sećam se. Nije važno. Mi smo se švercovali, a on je imao pokaznu u džepu.

I lovio nas je. Išli smo u iznajmljen stan u kome smo stanovali.  Nismo nameravali da se tu zadržavamo. Bili su to samo počeci. Sve nas je vuklo na i tako dalje.

Travnjak ispred zgrade je bio spržen. Metalne okrugle šipke umrljanje blatom sa oficirskih čizama.

Ravni, tupi odsečak grada. Ledina na kraju. Poneka bašta. Poneko groblje sa očiglednom namenom da se širi, videlo se to u očajnom njihanju svilenih bezvrednih trava u punokrvnoj vojvođanskoj perspektivi na horizontu polja.

Stan je bio prljav, ali nismo marili. Neko je napisao na zidu: Prljav si, zide! I : Jebem te zide!

Voda u čaši, zaostala pored kreveta se pokvarila i usmrdela. Očigledno je da nije bila sveta, iako su svake godine na praznik Bogojavljenja u gradskom vodovodu obavljali ritualni obred osvećenja vode pred kamerama državne televizije.

Da li je sve bilo samo kružno skrnavljenje svih nas i naših predstava o svetu?

Onaj majmun što je ogromnom toljagom lupao kost našeg pretka, shvatih, nije holivudska izmišljotina.

On pleše civilizacijski ples nevidljivog i neosetnog pristanka na sve.

Naravno, majmun zna šta radi. I upravo zbog toga je u njemu sadržan princip moći.

Ali taj čovek koji nas je pratio ne da mira.

U iznajmljenoj prljavoj sobi, tera nas da naćuljimo uši.

Sluša prigušene taktove muzike uz koju smo se pretvarali da spavamo, posle.

Jednom je u taj stančić ušla i gazdarica. Imala je rezervni ključ. Ušla je bez prethodne najave i bez ikakvog povoda. Pokrili smo se preko glave.

Ušla je, omirisala vazduh kao keruša koju lovci tvrda srca ubiju ili puste u atar da se izgubi, jer ne sluša komande.

Zatim je izašla.

Mi još ležimo u mraku prekriveni stutkanim ćebetom.

Možda nikad nije imala nekoga koga je mogla istinski da voli?

Da li je u vezi sa čovekom iz busa koji nas  prati?

Ne verujem. Ne bi nam izdala stan.

Koliko je ljudi gladnih tuđih ljubavi?

To mi je, može biti, ogadilo posmatrače tuđih ljubavi. Mislio sam zauvek. Ali, ovih dana bio sam prinuđen da na izvestan način to postanem.

Moj podstanar u napuštenoj roditeljskoj kući, koji me je, na moju iskrenu radost, napustio iznenada, dakle bez najave, zamolio me je da mu iz stana u koji nisam ulazio dok sam mu ga iznajmljivao donesem samo dve stvari. Trubu i pasport. Tako je on nazivao putnu ispravu zvanu pasoš. Time je, ne sumnjam, ponovo želeo da me, sada sasvim bespotrebno uveri da je bio u Holandiji, da je tamo, kako mi je ranije pričao, svirao u noćnim klubovima u kojima je upoznao svoju ženu sa kojom ima ćerku i tako to.

Meni je njegov nenadani odlazak pao kao kamen sa srca.

Bio je potpuno nepredvidiv. Čas ima sve, da bi sutradan molio da mu pozajmim pet stotina dinara jer umire od gladi.

Iako sam ga pre izdavanja stana upozorio da ne sme da u njega dovodi druge osobe, jer je stan zapravo mala prostorija od desetak kvadrata sa kupatilom i garderobom nije imala više od dvadeset, on je tu, priznao mi je, živeo sa svojom devojkom.

Setio sam se one sobe. Nije da je to bilo presudno, ali prešao sam preko toga bez gunđanja. Ionako je kuća pusta.

Na kraju krajeva, ispred te kuće je rušenje. Prošlosti nas i naših kuća padaju niz padinu novog doba. Nijedna teritorija nije više zabran. Samo još malo slobode, kao da kažu, je nama dato.

Otključao sam zelena, starinski zelena vrata i oprezno promolio glavu.

Iz pravca ulice se čuo zvuk vojnih kamiona. Kasarna je tu malo dalje, a vatrogasci preko puta.

Pomislio sam na vatrogasce. Nisam više član tog dobrovoljnog društva. Ne bih znao da kažem zašto. Možda zato što mi je majka umrla. Možda zbog toga što je i mlada žena tog domara umrla samo godinu posle nje.

I što smo se posle, on i ja, gledali pogledima krivca. Potpuno bezrazložno. Kao da smo se optuživali pogledima. Ti si prvi počeo.

U zaleđu pećine koja je bila soba, polovni crveni kauč za dve osobe. To vidim na osnovu dva zgužvana jastuka i dva ulegnuća na njemu. Sve kao da je neko upravo ustao i sprema jutarnju kafu.

Na malom plastičnom stolu kupljenom u Ikei papirić sa neveštim rukopisom: Ljubavi, operi mi veš. Dolazim kad stignem.

Prljavi veš pored kauča, u povećoj sivoj posudi.

Da li ti znaš da je ona narkomanka i prostitutka?

Meni to, rekao je, ne smeta.
Ja je volim.

Stariji je od nje maltene pedeset godina.

Zbog toga je, verovatno, spoljašnji deo kauča ulegnutiji. On je teži i noću mora da ustaje i piša.

Iz mog ugla sve to deluje prazno. Ali, uprkos svemu, bilo mi ga je žao.

Na stolici boemski crni kaput od vune. Prljav. U džepovima, koje mi je naložio da pretresem nema pasoša.

Koliko je detinjasto imati holandski pasoš i zaboraviti gde je.

Da mu to kažem, nema smisla. Znam šta bi rekao: Ne razumeš, imam tamo ćerku od devetnaest godina.

Uspomena na život.

Koliko svako od nas ima prava na te uspomene?

Pomeram kauč. To su one naizgled lake, ali u osnovi teške konstrukcije ležaja sa mnogo opruga koje se opiru.

Škripuću po parketu.

Ispod fotografija mlade Romkinje bez odeće. Mlado, lepo, bezobrazno lice. Sve je na tom licu bezosećajno. Kao da se stopilo sa opštom ravnodušnoću.

Mislim, da li je to neka igra.

Tražim trubu.

Pasoš je, verovatno, priča za naivne.

Zovem ga mobilnim.

Ovde nema ničega.

Zbunilo ga je to malo.

Svejedno, pogledaj, molim te, još malo.

Već sam u kupatilu.

Tamponi, vate, tri jednako potrošena šampona za kupanje i govno u klozetskoj školjci.

Izvini brate, desilo se.

Kao da je govno događaj koji se prepušta na milost i nemilost.

Ta neverovatna opuštenost samo mi govori da nema kome ni o čemu da priča.

Ukrašću mu trubu.

Ali znam da neću.

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар