четвртак, 24. фебруар 2022.

MILAN TODOROV: LUTKE IZ ODESE


 

 

 

Odesa, topli grad na Crnom moru za mene će uvek biti grad lutaka.

Carstvo prošlosti vraća mi se sad u obliku rata. Ruska vojska je zauzela Odesu. Taj grad za koji sam bio uveren da je u Rusiji.

U stvari, znam da je bio u Rusiji.

Moji roditelji su preko rođaka u Mađarskoj stupili u vezu sa nekim bračnim parom iz Odese. Oni su bili Rusi. Sećam se, on se zvao Vasil i moji su tog dobrodušnog ćelavog debeljka zvali Vasa. Njegova žena je imala cincarske krvi. Možda su je imali i moji. U svakom slučaju, počeli su, za ono doba, neobičnu trgovačku saradnju. Vasil i njegova supruga su mojoj majci, otac se nije petljao, slali pakete sa dve ili tri lutke izlivene u ružičastom kaučuku. Bile su velike skoro pola metra. Imale su oči na rasklapanje. Kupovale su ih starije žene koje su posle te lutke oblačile u haljinice svojih odbeglih ćerki i smeštale u hladne, takozvane gostinske sobe na krevetima sa uštirkanim posteljinama za tri generacije. U tim, mrzovoljnim prednjim sobama niko nije spavao, osim lutaka. One su bile preteče vrste devojaka za nesanicu.

Ima takvih.

Ta sličnost se tu ne završava. Lutke su bile, sad to znam, deo mog opčinjavanja nesvesnim.

Majka je uvek jednu golu lutku držala u uličnom prozoru. Za reklamu, govorila je.

Ljudi su prolazili našom ulicom. Bila je prometna. Put kroz nju vodio je do centra grada. Išlo se pešice. Nije bilo toliko autobusa. Ni novca.

Lutke su se, uprkos izloženosti, slabo prodavale.

Verujem da i sada, na tavanu u nekom uglu čuči lepa plastična beba iz Odese. Ukoliko joj neki od mojih zlosretnih podstanara nije, tražeći sakriveno zlato, polupao lobanju.

Ali, te lutke su zaista bile posebne. Nikad nisu delovale da su mrtve. Možda su bile , koji je umro od infarkta snimajući njegov mozak najsavremenijim skenerima utvrdili da je nekoliko minuta posle prestanka rada srca i protoka krvi, postojalo nekoliko delova mozga koji su razmenjivali informacije. Bile su to moždane ćelije zadužene za sećanje.

Ili za snivanje.

Meni se uopšte ne spava. Čula su mi bolno ustreptala. Obični mi se to dešava u vreme punog meseca. Ali, ovih noći je mesec mlad i tu negde, ne daleko, opet je rat.

Ležim u krevetu i osećam pritisak na stopala kao da nosim čizme i kao da sam ja, umesto nekih drugih, spreman da poginem.

Razume se da je to preterano i glupo, naročito kad nisam poginuo kad je za to bilo lepo vreme. Ono vreme bombardovanja televizije itd.

Ali, za razliku od ovih, ruševina ovih noći, to su ruševine mog vremena.

Koga to zanima?

Izlazim u baštovito dvorište.  Slabo osvetljena noć. Poneko krnje svetlo u okolnim prozorima. Verovatni odsjaj ekrana usijanih mobilnih telefona.

Da li me je neko tražio?

Podižem jednu ruku u mrak.

To mi daje osećaj slobode koje mi  nikakve rakete i tenkovi ne mogu uzeti.

U Odesi, gradu lutaka, svi misle kako bi nekud klisnuli.

Volim Odesu, kao što volim svaku napuštenost.

Pepeljuginu duboku cipelu od lažne kože koja blista na zumu mobilnog telefona dok njena vlasnica okleva da izađe iz automobila prikazujući golu nogu do butine.

Svakom je potreban neko da bi ga video.

I jedini zvuk koji se čuje u noći je poneka sirena policije ili Hitne pomoći.

Lutke iz lučkg grada Odese u prozorskom oknu… 

Mislim na vas.

 

 

 

 

 


Нема коментара:

Постави коментар