Još i danas osećam kako
mi zrnasto žito curi uz nogavicu
dok u seoskoj crkvi u B.P., sa momcima, gazim
po njemu, penjući se ka plafonu propadajući pri svakom koraku.
Propadajući do grla u to seme za hlebove.
Selo je bilo kolonističko.
Imao sam rođake tamo.
Nismo mislili na boga.
Iz tog žita i te smrti
besmrtnog boga oca (uzgred, te godine mi je, nekako u jeku žetve, 26. 6. umro
otac) morao sam da skočim u budućnost.
Stvorio sam sopstvenu
teoriju koja je trebalo da me opravda. Prvo, nemačka crkva u kojoj su naši
ljudi skladištili žito, nije bila time opoganjena. Naprotiv. Žito je klica
života i sve to sa njim i njegovim naleganjem na crne kipove svetaca, na pali
oltar od zlata koji je ranije već opljačkan, to pretvaranje duha svetog u
skladište ipak, smatram sada, nije bilo upereno protiv boga za koga je rečeno
da ne postoji.
Jer, hleb naš nasušni daj nam dnes... I cele te zime jeli smo ga, ne sluteći ništa, a znajući da je pred proleće koje je okišnjavilo i najavljivalo još jednu mršavu godinu, žito pomešano sa prašinom crkvenog poda po kome su tolike ljudske stope hodale i pogurene stare spodobe puzale želeći isto što i mi: da ne umremo sada nego kad dođe sat i da umremo lako sa verom da smo činili dobro čak i kada smo činili zlo.
Zaboravih da kažem da smo
u tu ogromnu crkvu žita ulazili kroz prozor jer vrata behu zazidana; svlačili se u uglovima i uskakali
u ono što će nam biti hleb, goli kao od majke rođeni. Mi dečaci od šesnaest godina i devojčice od
četrnaest, petnaest; niko više.
Žito je sveto. Priprema se
za krsne slave. Nas se to nije ticalo. Vrištali smo jureći jedno drugo. Devojke
su kreštale kao male plavo crne svrake. Sećam se, kad bih sustigao neku i
pokušao da obgrlim njeno oblo telo ono bi odjednom propalo u žitku masu
pšeničnog zrnevlja koje je čekalo da bude samleveno.
Do tada nisam imao
ozbiljnu devojku. Nisam znao skoro ništa o devojkama. Sad, dok ovo pišem,
mislim kako je sve isto. Samo smo svi zreliji.
Ništa ne znam o devojkama
koje su postale žene. Nisam žurio sa ženidbom.
Posle očeve smrti, imao
sam grozničavu želju da stvaram novac kojim bih, mislio sam, mogao sve da
kupim.
Stanovao sam u velikom
gradu udaljenom oko dve stotine kilometara od B.P.
Retko sam odlazio u selo.
Krov crkve se urušio i bila je sasvim prazna.
Jednom sam ušao u nju, sad
već kao ozbiljan muškarac, samac od četrdeset i kusur godina. I majka mi je u
međuvremenu umrla. Možda je to bio samo mali dodatni razlog da u paučini te
nemačke crkve izvadim dve tanke žute sveće iz džepa dugog plavog mantila i
upaljačem (sveća se, znam, uvek pali drvcetom šibice) upalim fitilj. Pokušao
sam jednom, pa još jednom, pa još jednom… Nije išlo.
Pomislih, možda je to zbog
toga što ne verujem.
Najzad se zacrvenela mala
žiška. Sa prvom pripalih drugu, onu u desnoj ruci. Tek pri njihovom jačem
svetlu primetih mladu ženu u prašnjavoj crkvenoj auli. Imala je na nogama staromodne
bele čizme koje joj dosezahu maltene do butina. Ne znam zašto, ali smo napadno izbegavali
da nam se sretnu pogledi. Bili smo dve netipične individue u netipičnom prostoru
od koga nismo znali šta da očekujemo. Disali smo tiho. Kao ribe hibernaciji ispod debelog leda.
Nisam je poznavao. Još manje sam mogao da znam šta traži u praznoj crkvi.
Izgledalo je kao da čeka mada s njene strane nije bilo nijednog gesta da bilo
šta ili bilo koga, a ponajmanje mene čeka. Ipak, sve je izgledalo kao priprema
za ono što će se dogoditi. Osećao sam kako se znojim u promajnoj građevini.
Nisam mogao nijednim razlogom da objasnim sopstvenu okupiranost njenim
prisustvom. Mala siva žena, u pohabanom crnom kaputu i tim, sada smešnim, belim
čizmama iz sedamdesetih godina. Mimo naše volje bili smo suočeni sa prisustvom
onog drugog u sopstvenoj intimi trenutka. Zategnutog vrata, malo pognutog, kako
uvek činim u teskobnim situacijama, čekao sam nadolazeću realnost. Ko smo? Šta
smo? Gde smo pogrešili?
Žita na podu, naravno više
nije bilo. Tu i tamo ostaci maltera, poneka letva, ekseri razbacani u neredu.
Crkvu su restaurirali meštani uz pomoć naslednika onih Švaba koji su se tu
molili, venčavali i iz nje, posle opela, nošeni na obližnje groblje.
Odjednom, poželeh da se ja
i nepoznata, hladna posetiteljka, iz sela očigledno (ne znam zašto me bele
ženske čizme uvek podsećaju na seoske devojke) - zatrpamo onim, nekadašnjim
žitom i tako ostanemo do jutra.
Shvatio sam da je to mnogo
više od prostog susreta. Kao da je neka viša sila počela opet da vlada tim
prostorom titrajućih senki porušenih svetaca a mi želeli da svojim prisustvom
zaštitimo jedno drugog od nevidljivog zla.
Okrenut leđima najzad
osetih da odlazi. Zastala je na dnevnom svetlu otvorenih vrata hrama. Nisam
izdržao. Okrenuh malo telom i pogledah je iskosa.
Mara, rekla je tiho.
Nisam siguran.
Mislim da je rekla da je
ona Mara.
Onda je izašla i lupkajući
petama nestala iza nekog ugla.
Mara. Ako je bila Mara?
To ime mi ništa nije
govorilo. Nije ga bilo u sećanju na bezazlene mlade orgije u žitu u crkvi.
Ovlažio sam kažiprst i njime
ugasio najpre očevu pa majčinu sveću.
Žene, pomislih, za razliku od nas, sve čine na uzdržan i ugleda vredan način.
Kad sam izašao seo sam na
klupicu ispred nečega što je bila velika kafana a sada je bivša vlasnica radila
na crno, povremeno, kafa i rakija izjutra za lokalne pijance i pivo, mlako, iz
flaše za nas koji verujemo u moć
poricanja.
Нема коментара:
Постави коментар