субота, 25. јун 2022.

MILAN TODOROV: LAKO JE IĆI PORED REKE


 

Išao sam ka biblioteci Matice srpske sa namerom da zemenim pročitane knjige za nove. Godinama unazad tako činim. Četiri knjige mesečno. Ponekad osam. Prilazeći starom zdanju Marije Trandafil uočio sam neuobičajenu gužvu. Pred ulazom su stajali svečano odeveni ljudi na jakom suncu. Parking mesta ispred biblioteke su, primetio sam tek tada, oslobođena za važne goste 

Dok sam laganim hodom, jer bio sam  ošamućen vrelinom, prilazio korifejnom ulazu, crna službena limuzina se baš uparkiravala pred njim. Zastao sam ne želeći da remetim protokol koji, pretpostavljao sam, obezbeđenje praktikuje.

Stajao sam na suncu i drhtao.

Imao sam utisak da neko ispumpava vazduh namenjen svima nama i da ne mogu da dišem.

Iako mi svi idemo pravo, nekom svojom putanjom, često se nađemo u tom bezvazdušnom prostoru koji nam govori da su sva mesta već zauzeta i da ćemo možda stići tamo gde smo krenuli, ali sa ogromnim i katastrofalnim zakašnjenjem.

Mogao sam da odustanem od ulaska u biblioteku koja je slavila jubilej. Mogao sam da se vratim. Ionako sam imao te knjige na raspolaganju još nekoliko dana. Međutim, u meni se sve bunilo protiv remećenja svakodnevnih rituala zarad davanja prednosti ispraznim političkim oreolima.

Činilo mi se, štaviše, da je biblioteka, taj, da upotrebim oveštali izraz, hram kulture i postojanja jednog naroda poput pešačkog prelaza na kome nas gaze samoživi vozači u dugim crnim automobilima.


Moj drug je tada jebao jednu službenicu tamo i ona mi je, prepoznavši me, rekla da je bolje da se vratim kući jer je tu ministarka.

Nisam je poslušao.

Mislio sam, šta zna udata službenica koju jednom nedeljno na parkingu iza obližnje urušene fabrike stakla jebe moj drug.

I tada, hodajući pomalo pogrbljen kao što uvek činim, ka tom hladovitom ulazu  na kome me dočekuje miris presovanih knjiga, miris smrznutih grana ariša iz Solženjicinovog Gulaga, osetih da mi proračunata odmerenost, kojoj inače nisam sklon, daje hrabrost.

Prilazio sam strahovito lagano tim vratima hrama knjige u odmerenosti na koju su obavezivale stranice knjiga kao granice.

Ušao sam u hol. Ministarka je bila tamo i skidala neki braonkasti bapski mantil. Kad je videla da prilazim nabacila je na lice osmeh broj 02 miliona. Čini mi se da je čak ispružila ruku u nameri da se rukuje sa mnom, njenim, kako je verovala, obožavaocem.

Ljubavnica mog druga je stajala postrance i migovima očiju mi pokazivala da bi trebalo da priđem ministarki i, valjda, joj celivam ruku.

Da je u Maticu postojao drugi ulaz nema dileme da bih otišao do njega.

Nekoliko puta pre ovoga pokušavao sam da uđem u biblioteku sa severne strane. Tamo je raslo, kako sam ga nazivao, drvo iskušenja. Divlja jabuka.

Međutim, vrata nije bilo. Eva je Adamu, izgleda baš na tom podbarsko almaškom kraju grda, ponudila jabuku sa drveta znanja. On je prihvatio. Vidim ga i čujem kako govori: Iz tvoje ruke i otrov.

I otrovala ga je.

Kao što je sustanarka u našoj staroj kući otrovala muža koji se mesecima mučio sa rakom pluća. Šaka mišomora i poziv lekaru opšte prakse sa uzdahom: Jao, sve je gotovo, hvala ti bože.

Ali, da se vratim priči. Smisao dolaska u biblioteku ležao je u toj harmoniji običnosti. Dolazim lako obučen leti, pružam knjige dežurnom ma šalteru, razmenimo koju neobaveznu reč o vremenu i ja izlazim sa tovarom tuđih priča pod miškom.

Moje telo, naviklo na taj ritual, opiralo se sada toj nametnutoj promeni.

Idemo, Miško, rekao sam.

Došli smo, ja i moje telo do Sfinge. Zatreptala je očima, što je ispod debelih naočara trebalo valjda da znači: ja sam profesija.

Utegao sam telo. Izdrži, rekao sam mu. Mi smo svrha van svakog velikog postojanja. Sve će to proći. Na kraju te možda počastim.

I prošli smo pored ministarke kao pored loše sklopljenog panoa za pomoć gladnima.

Zanimljivo je, mada je digresija, da još ne skupljaju pomoć za žednu decu.

Posle sam počeo da radim na tome, na vežbama svog tela za prolaznost i potrošnost i dane bez kontakata. 

Nisam asketa.

Gledam mlade mužjake na plaži. Trojica, niskonogih doduše, vežbaju na pesku pored vode svaki dan. Imaju atletski torzo. Verovatno su privlačni ženama.

Ruke, noge, oslobađanje od ukočenosti…

Kad bolje razmislim, svuda oko nas su samo tela. Ona zbog kojih trošimo oči ili ona druga u kojima nam je loše.

Idem šumom uz reku u potrazi da bukovačama koje posle kiše bujaju na vrbama. Ima ih mnogo. Nisam siguran da su bezazlene. Prolazim pored njih, poneku fotografišem i šaljem poznaniku gljivaru da mi kaže da li su jestive. On se ne javlja. Možda je i on pojeo nešto ovakvo?

Ili se ljuti na mene, jer sam svojevremeno kao član Mešinog žirija odbio da predložim porodični višetomni roman njegove žene za nagradu?

Ipak, lako je ići pored reke. Razmišljaš o telima žena koje poznaješ ili želiš da upoznaš.

Svako, valjda, ima u glavi tako nešto.

I osećaj greha je tu uz vodu opran kao na krštenju.

Ta ludila sa ženama, njihovim telima o kojima one ne smeju da odlučuju, ta ludila sa kontrolisanim strastima, zabranama abortusa u najdemokratskijoj zemlji na svetu… ha…

Jasno je da, u izvesnom smislu mi i ne znamo šta je naše telo i kome pripada.

Upravo sam o tome mislio kad se iz šipražja ispred mene pojavio potpuno obnažen muškarac i ne obazirući se na mene išao ka vodi, preprečujući mi put.

Na vodi se upravo šepurio beli labud.

Ne volim muška tela i skrenuo sam pogled nastavljajući da zagledam poleglo divlje drveće vodenih vrba.

Ipak, u magnovenju, primetio sam da mu je ud delimično uzdignut i prilično velik.

Pomislio sam da je reč o prevarenom suprugu, samo na način novog Molijera.

Ili je možda reč o zapostavljenom muškarcu koji se okreće svom telu jer ne želi da bude svetac u njemu?

Pri povratku, još sam mislio o tom golom muškarcu koji je odjednom nestao. I o labudu koji je nestao a veriovatno je simbol.

Telo sam škartirao. Duša? Pustimo to.

Šta mi, dakle, ostaje?

Ćutanje.

Garta, erotski junak Kafkinog romana, označen kao svetac našeg vremena, je svima opterećenim ljubavnim jadima preporučivao ćutanje jer nije imao nikakvih iskustava sa ženama.

Ali ja sam stvaran.

U Sabornoj crkvi, tamo, kad se uđe sa severne strane, u levom uglu nalazi se ikona svete Petke, zaštitnice žena.

Stavio sam dinar na ikonu.

Hoću da ponovo kažem: lako je ići pored reke, a teško ostati.

 

 

 


 

 

Нема коментара:

Постави коментар