среда, 8. јун 2022.

MILAN TODOROV: MOJA ČUDOVIŠTA


 

Postoji bezbroj načina na koji ljudi mogu da okončaju život.

Danas sam, mimo svoje volje, možda prisustvovao jednom od njih. Mršav muškarac od nekih pedesetak, ne više, godina sedeo je za stolom ilegalnog bara na pesku divlje plaže i lagano se nalivao votkom. Povremeno bi promenio položaj, odlazeći iza malo udaljenog drveta vrbe da mokri ili bi, zaneseno, ulazio u hladnu reku.

Viđao sam mnogo puta u životu ljude koji padaju. I sam pripadam tom soju. Ali svi smo padali, ako tako mogu da kažem, vertikalno. Silom neke zemljine teže kao orasi u jesen. Ko njih pita da li žele da padnu?

A ovaj veselin je želeo da padne, da se utopi.

Iz ne preterane daljine posle otprilike sat vremena primetio sam da je slistio više od pola boce Stoličnaje. Ulazio je u vodu sve drčnije. Međutim, put od stola u pesku do vode prelazio je sve više se zanoseći.

Kad je počeo da pliva sve dalje od ionako puste obale, pokupio sam stvari i otišao.

Ubi se. Dosta  mi je užasa spasavanja vojnika Rajana. Ko krene da se ubije, uopšte ko krene u neku veliku stvar vrednu života, mora da ide do kraja. Neki tu nesrećnik  iz kraja, pritisnut nožem sina drogeraša, ispio je bocu sone kiseline namenjenu sanitarnom čvoru u nikad završenoj kući. Mučio se najgorim mukama u bolnici još šest dana.

Moj najbolji prijatelj mi je davno pre nego što je sebi presudio metkom iz pištolja (koji sam mu ja pomogao da kupi!) imao ideju da iskopa grob u bašti majčine kuće, legne u njega, puca sebi u slepoočnicu i zatim mu daščani pokrov sa zemljom u samrtničkom ropcu padne na to sve. Dok ga traže, trava sve prekrije.

Gde si bio?
Nigde.

Šta si radio?

Ništa.

Koliko si žena imao?

Ja, desetak.

Malo za muškarca.
Kazanova je imao…

Znam, imao je čak i svoju ćerku.

Nije znao.

Neznanje ne opravdava.

Povremeno, činilo mi se da se plivač dvoumi, čak da uživa u sve slabijoj, ali ipak postojećoj mogućnosti da se, uz alkohol, lepo provede i ostane živ.

Zašto mi se to priviđa?

Sinoć sam na tankoj grani pred kućom opet video šarenorepu senicu i znao da ću sanjati pokojnu majku.

Sanjao sam da je umrla a da ni ja niti moja sestra nismo pozvali lekara da utvrdi njenu smrt tako da bez te potvrde nismo mogli danima da je sahranimo.

Onaj koji sanja plovi ka tajnama o čijem razrešenju ne zna ništa.

Postoji samo taj put, to kretanje ka nejasnom cilju.

Iza talas je talas. Plivačeva glava je još na njima, ali ja odlazim.

Nisam čarobnjak da obnavljam svet jednim pogledom, jednim treptajem da ukidam čudovišta koja dave ljude u brzacima i virovima.

Ja sam još sav u preplitanjima. Majka je citirala svog ujaka: „Najbolje godine za jednog muškarca“.

Moja čudovišta su užasna i još privlačna.

U internet kalendaru upisujem obaveze u određenim datumima. Isplanirao sam svakako više nego što ulični prodavci šarenih šećerlema mogu da prodaju.

Rat je, uostalom, sve bliži.

Telefonska slušalica na javnoj govornici u gradu izgleda kao da ju je neko pojeo do pola.

Što se ne javiš?

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар