петак, 21. јануар 2022.

MILAN TODOROV: DOBRO UVEZANI JASTOZI

 


 

„U hrani koju jedemo su toliki svetovi“, rekla je neka žena u prolazu (đavo će ga znati, žene su koketne) dok sam opčinjen stajao i buljio u te otežale jastoge u akvarijumu šoping centra.

Velika mudrost, pomislio sam kiselo.

Tog dana, a bilo je Bogojavljanje, bio sam jako nervozan jer sam loše spavao prethodne noći. Probudio sam se, naime,  oko dva sata iza ponoći. Istog trena sam shvatio da sam propustio ponoćnu želju koja se uvek ostvaruje verujućima.

Pomislih, šta sam sve propustio u svom jadnom životu i osetih se malo bolje.

Uostalom, ne mogu da kažem da sam neki preterani vernik. Štaviše, možda ja nimalo nisam vernik na način kako se sad to shvata.

U svakom slučaju, kad sam se praćaknuo iz kreveta, setio sam se sna. Sanjao sam, ni manje ni više, nego predsednika Rusije kako ide kroz neugažen sneg. Bio je obnažen do pojasa, dobro nauljene kože i smeškao se na isti način kao i uvek, ono kao: biće rata.

Na grudima je imao istetovirano veliko crveno srce probodeno plavom strelom.

Probudio sam se i mahinalno počeo da guglam vesti na svom prepametnom android telefonu, koji kao poslednji metak uvek držim uza se.

Predsednik Putin ove godine, na preporuku Ruske pravoslavne crkve, neće plivati za časni krst.

Mi i Rusi smo braća a Bogojavljanje je javljanje boga i kod njih  kod nas.

To nikakve veze nije imalo sa jastozima, a bilo ih je svega pet ili šest, u stakleniku.

Uostalom,  jastozi u akvarijumu su

preskupi za naše slave. Neprodati, plutaju danima jedan naspram drugog sa kljovama  čvrsto uvezanim jakim  flasterima. (Da li ih boli?)

Gledaju se oštro, sitnim očima kao zrncima maka.

Kad sam bio mali, davali su nam čaj od maka da bi oni, naši roditelji, mogli nesmetano da rade u polju.

Vraćali smo im to na besprizorne načine. Moj ispisnik je imao dve sestre, bliznakinje sa kojima smo se, u uzrastu od svega šest godina, igrali mame i tate.

Meni je uvek pripadala Milica (ili je to bila Katica, njena sestra). Ta se docnije srećno udala za nekog Šiptara sa Kosmeta, koji je svojevremeno bio na odsluženju vojnog roka u karauli na tromeđi Mađarska, Jugoslavija, Rumunija.

I sad je predsednik velike Rusije zatražio od Amerike proklete da se povuče na granice pre 1997. Znači i sa Kosmeta.

Budilnik rata, u međuvremenu, kucka svojih sto sekundi. Na Big Benu ili tamo negde.

Nisam mogao da rastumačim ništa.

Kakvu vezu ima smrznuti Putin sa Milicom a pogotovo sa jastozima, pa i sa nama?  Ponovo sam legao i postepeno padao u sve dublji san. Uzalud sam se hvatao za zidove pećine noktima punim kalcijuma koje sam u vidu šumećih tableta besomučno pio.

Te kljove!

Kad bih samo mogao da ih dodirnem pre nego što se sve raspadne.

Uvek sam bio fasciniran morem. Karipske plaže. Marakeš. Španjolke.

Sutradan, otišao sam da  pogledam te zlatne jastoge. Naše tihe saputnike.

Zanimalo me je da li ih je neko, u međuvremenu, odneo. Navijao sam za to da su živi i zdravi u onom prodajnom akvarijumu.

Šoping centar, iako na obodu grada u pustinji i prašini, kako bi rekao danas Sjenkijević, vrveo je od ljudi. Ipak brzo sam se probio kroz zimske kapute koji su mirisali na neprovetrene stanove ili prženi crni luk kojim se jadni svet banio od nove kuge i ustrčavši uz stepenice našao se pred staklenim skeletom. Tačnije, u njegovoj blizini.

Jastozi, crni lepotani sa zlatnim ivicama koje se presijavaju kao kosti mirotočivih  svetaca pri škrtom podvodnom svetlu, bili su tu. Na svom starom mestu.

Zapanjilo me je samo koliko je ljudi, muškaraca ali i žena stajalo pred njim. Tihi komentari bili su nerazumljivi u opštoj kakofoniji poduprtoj pop muzikom iz nevidljivih zvučnika.

Upitao sam jednog starijeg gospodina koji je stajao ispred mene šta se dešava.

„Ne znam“, slegnuo je ramenima. „Slučajno sam izašao u šetnju i video sam neke stepenice i pomislio sam: da vidim šta je gore“.

„Ja, isto“, slagao sam.

Šta da mu objašnjavam?

 

Нема коментара:

Постави коментар