субота, 8. јануар 2022.

MILAN TODOROV: NEVIDLJIVA CRNA DEVOJKA

 

 


Bio je muzičar.

Poverio mi se da je svojevremeno svirao u kafani kao pratnja Tomi Zdravkoviću.

Naravno da mu nisam poverovao, jer je to bilo vreme pomame za pokojnim pevačima: Džejem, Tomom, Đoletom. Dobijali su aleje velikana.

Najpopularnija televizijska stanica, TV Kič je direktno prenosila njihove sahrane.

Upitah ga  odakle je.

Znao sam da se seljakao.

Iz Prizrena.

Šiptar?

Ne, Aškalija.

Prelistao sam Vikipediju. Aškalije su, u stvari Iranci, muslimani, Romi. Ostaci drevnih naroda izgubljenih u seobama civilizacija. Pleme koje se stalno traži i ne nalazi nigde i ni u čemu. U sebe nesiguran svet.

Oko kirije smo se natezali. On je  stalno nalazio razloge da je umanji.

Ima vlage.

Ne radi televizor.

Izdao sam mu tri jednostavne prostorije. Soba sa foteljom koja se razvlači u krevet, kupatilo i uska garderoba sa lakim ali upotrebljivim nameštajem iz Ikeinog programa.

Ipak, intuicija mi je stalno grebala uho da nije trebalo da ga pustim u do tada praznu roditeljsku kuću. Zbog toga sam izbegavao da odlazim roditeljima na zajednički grob.

No, teško je održavati spone sa prošlošću. Ona s vremenom koje plovi nebom ruku pod ruku s Mesecom, postaje sve neizbežnija tema.

Naravno da groblje nema nikakve veze sa rentiranjem i ne znam zašto ga pominjem.

Možda samo zbog moje potpuno besmislene težnje da se sve, pa i prekinuti životi, sreća, priča, tuga i na kraju ljubav kao bol, bol koju svaka normalna, pa i moja porodica, zapati kroz vreme – ne prekine.

Bilo je leto kad se doselio. Prozori otvoreni ka hladovitom intimnom dvorištu.

I bašti sa ostacima povrća koje je podivljalo.

Ali, njega to nije zanimalo.

Kad bih povremeno navratio da obiđem kuću zaticao sam ga kako stoji na pragu, maltene go, u staromodnim preuskim kupaćim gaćicama, oteklih nogu i ruku.

Bio je prestar. Nazirao mu se mali dečački ud.

Verovao sam da je zaboravljen od žena. Ulazio mi je u likove onih omašenih muškaraca u stanju zaludne pohote.

Osećao bih mučninu pri susretu sa njim. Ne znam joj povod ni uzrok.

Zaboravio sam da kažem da je bio trubač. Ali, truba možda u svemu nije najvažnija, možda uopšte nije važna.

Uostalom,  moj podstanar je svirao sve instrumente. Imao je samo jednu manu. Voleo je devojčice.

Nije prošlo puno vremena a već su me zvale komšije i tužakale ga da im uznemirava ćerke.

Otac jedne me je vređao i tražio da mu prodam kuću da iz nje ne izlazi taj nasilnik koji nasrće na njegovu maloletnicu.

Bio sam uznemiren.

Šta je bilo?

Ispostavilo se da je mlada bucmasta devojka u uskom šorcu išla u obližnju prodavnicu i da je moj podstanar zapazio, kako mi je priznao, kako nema grudnjak ispod providne majice.

Da, i? – pitao sam ga

Podsetila me je na ćerku koja mi je ostala kod bivše žene u Holandiji.

Nije znao ništa o njima.

Nije znao ni reč holandskog.

Bio sam spreman da mu dam otkaz. Ali, obećao mi je da se to više neće ponoviti.

I, održao je reč.

Ne znam šta je tome kumovalo. Verovatno slučaj da je upoznao mladu crnu devojku.

Ima, kako mi je ponosno saopštio, jedva devetnaest godina. Ispričao mi je još da je narkomanka koja se prostituiše.

Srećan sam što imam nekoga koga volim!

Ponovo problem, pomislio sam.

Sa podstanarima uvek dolaze najraznovrsniji problemi. Čovek ne može ni da pretpostavi kakvi. Moj pokojni otac se svojevremeno kad ga je neki podstanar ostavio sa ogromnim dugovima za kiriju, struju i vodu – zarekao da u životu neće primiti nikoga na stan. Ipak je bio prinuđen da tu istu sobicu izdaje drugima. Jedna pralja u vojnoj garaži, raspuštenica sa priličnim grudima je bila takođe za prvo vreme uzorna podstanarka. Radila je u obližnjoj vojnoj kasarni i na nju se navrzao neki brkat podoficir. Ne mogavši da joj se približi pustio je priču kako pralja sa velikim grudima ima strašan hendikep. Tačno je, tvrdio je da dama ima grudi broj pet ili čak šest, ali na veliku njenu žalost one joj ne mogu poslužiti u materinstvu jer nemaju bradavice.

Pralja, Sremica iz okoline Slankamena je to trpela neko vreme da bi jednog jutra u punoj kantinu izvadila svoju gigantsku dojku sa bradavicom kao mrkim krupnim pečatnjakom.

Na, rekla je, udavi se.

Na najneverovatnije načine muškarci i žene pristaju jedni na druge.

Sad, ne mogu da kažem da mi se trubač u potpunosti  nije sviđao.

Na kraju krajeva, bio je lik koji je pokušavao da ostvari svoje  snove, što je podvig u ovim ravnodušnim vremenima. Koliko su ti snovi bili prljavi je stvar za diskusiju u stilu „Neka se prvi baci kamenom  koji je ili nije“ itd.

Sve više sam izbegavao da odlazim u kuću u kojoj sam odrastao.

Sve što je podstanar radio, kosilo se sa mojim načelima.

Šefe, razradio sam joj posao u okolini.

Šta?!

Ali, nema veze, volim je.

Kraj je bio siromašan.

Ovde svi duvaju, priznao mi je komšija, inače vozač GSP- a, naduvan toliko da je jedno veče na metalnim vratima kuće koja su u vetrovitim noćima strahovito lupala,  belom farbom ispisao „Zaključavaj“.

Trubač je na to istom bojom dopisao:

„Jebi se, buraz!“

Šta sam mogao da kažem na to. Prefarbavanje me je stajalo sto evra.

Sve jasnije mi je bilo da ništa ne znam o ljudskim dušama i odnosima.

Naročito kad je podstanareva devojka – trubač se odjednom izduvao - dve noći zaredom prenoćila kod suseda koga je žena nedavno napustila.

U mojoj postelji si bila sve, dražesna jedina moja. Kćeri!

Plakao je u telefon. Molio da mu je vratim.

Ona je talog. Zar mi nisi rekao da je prostitutka?

Jeste, ali ja sam se, sakat, zaljubio u nju.

Zbilja, počeo je da hrama tih dana. Išao uz pomoć štaka. Video sam ga pijanog u vratima zaključanih pekara iz čijih peći je bežala pokoja iskra toplote da ugreje nesrećnike. Uveče bi mu davali preostalo pecivo od koga se naduvao i postajao bolesno taman u licu kao i te pekare u kojima su se u istoj polici držali smradan burek sa mesom, sir, pregorele kifle.

Reci mu da mi je vrati. Platiću mu. Imam holandsku penziju.

Bio sam okrutan.

Šta ako ona neće, ako on bolje jebe od tebe?

Neka bolje jebe, ali ja sam se u nju zaljubio.

I dalje je spavao sklupčan, u slabo osvetljenim vratima gradskih pekara.

Kao prosjak u lutkarskoj predstavi.

Svako jutro su mislili da je mrtav.

Kad bih tuda namerno naišao, jedva me prepoznavajući pitao me je za mladu prostitutku.

Da li se vratila?

Silazio bi niz stepenice da me zagrli.

Mislim da ponekad svrati, u sumrak, lagao bih mu.

Nikad tamo, u tom uskom neosunčanom dvorištu, nisam video nikakvu devojku.

Uostalom, kad ćeš da iseliš svoje stvari? Gotovo je. Izdajem stan. Kupi se.

Međutim, ostajao je u polupanom izlogu pekare. Začudo i dalje je bio gotovo uglađen. Kosa mu je bila proređena, ali je on lakim zamahom ruke dovodio u red. Osećao sam da je poražen, ali je negovao ulogu stamenog, nekada uglednog  trubača.

Pričao je o Tomi kao o svom najboljem drugu.

Tozovac mu je plaćao piće u hotelu Moskva u  Beogradu.

Džej ili Mehmed neki Ramadanovski je na Ohridskom jezeru lovio zabranjenu ribu, pastrmku ili šarana, samo za njega, najboljeg trubača na Balkanu.

Ja sam taj stan napustio. Donesi mi samo trubu da zaradim koji dinar.

Nisam ulazio u stan dok ga je on koristio.

Ključ je bio u bravi sa spoljašnje strane vrata.

Stan je bio ruina.

Odmah se videlo da niko nije ulazio danima.

Prašina, prljav veš, pokvarena salama u frižideru.

Od nevidljive devojke ostao je samo trag u uglu. Mrki plastični kombinezon sa rupicama načinjenim žarom bezbroj cigareta.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар