среда, 26. јануар 2022.

RATKO DANGUBIĆ: ALI TO NIJE SVE

 



Pokušavam da otklonim izvesna očekivanja koja sam imao. Nedavno sam bio obeshrabren krutošću vremena i redova letenja.  Trebalo je da letim u beli svet, a nisam odleteo. Pobegao mi je avion, a avio-kompanija ima komercijalne uslove pisane sitnim slovima. Prividno su ovo uveliko poratne godine, svet se promenio za pola veka, mnogo je uzeo ljudima od duše, sudbine uveliko radi svoje. Sedima satima u stanu, psujem po gledanju epizode TV serije, ko zna koje reprize, ne znam odakle kuljaju ove bljuvotine. Imun sam na događaje, gegove i osmehe glumaca, i lagano gubim motivaciju da besmislenosti prežvakavam. U furioznim ritmu iz studija izleću filmski zapisi mimo filmskih traka koji obezvređuju sve do tada stvorena od filmadžija. Konačno sam uzeo telefon, da javim onamo gde treba da ne dolazim. I onda sam poželeo da na sebi primenjujem savete koje su junaci iz mojih knjiga davali jedni drugima, govoreći: bežite od sebe-onamo gde nema nikoga.

Reakcije otud gde nisam otputovao sam očekivao, ali ne i naročito nezadovoljstvo. Odavno sam shvatio koliko vreme u kome živim donosi poniženja. Postarao sam se da u glavu ne stavljam ništa što bi izazvalo ljutnju, bolest, klonim se ideologije i svetih knjiga, svega što je materijal drugog kvaliteta od onog u mojoj glavi. U vreme procvata samoupravljanja, mladalačkog zanosa, pomišljao sam da snimim satirični film, dokumentarni, o zaslužnom umetniku socijalizma, po ugledu na zaslužne umetnike Sovjetskog Saveza, o čoveku koga svi cene, o njegovim ratnim godinama, a on govori o rajskom u zemlji u koju odlazi, koju sanja, i koja je za sve nas potpuna tuđina. Ovo, shvatam, više i nije moja priča, siguran sam: ne zato što nije intimna, nego prevazilazi kvalitet reči koje koristim. Hteo sam svojevremeno da se uputim u Prag, gde su otišli mnogi naši potencijalni stvaraoci koji nisu znali šta će sa sobom bez para. Hteo dam da počnem da živim svoj život.

Pre nego odem na kafu s Milanom, koji se školovao u Pragu, nosim pantalone na hemijsko. Neka žena koja je dala ranije kostim nije htela da ga preuzme jer je smatrala da su ga upropastili. Pokazivala je neke izbledele fleke. Odlazim u kafe ALO ALO koji je pun fotografija iz ove serije, slušam muziku, razgovore, skupljaju se likovi beogradske čaršije i kruga dvojke i scene i koji ne kriju ko su, kakvi su negde-nekad bili, i skoro da sam spreman da ih gledam u mom svetlu dok mi drug Milan govori o Pragu. Crta mi mapu Čehoslovačke pre Hitlerovog udara, on je tamo hteo režiju da studira, priča o Karpatskoj Ukrajini, sada je opet onamo sranje u vezi Kijeva i Moskve, pokazuje granice hortijevske Mađarske. Malo je sva priča  nadrealističan krug, fale nasmejani radnici iz Brozovih žurnala u Kluzovim odelima, nagnuti nad maketama fabrika koje se neće graditi. Velim Milanu da je vreme da preskačem gledanje TV, priča o politici, idiotluka, već sam naučio da preskačem TV kanale TOPSHOP-a, gde se sumira koliko vredi ono što se nudi, a ne vredi ništa, šta može s tim da se radi, a onda grune iznenada: ALI TO NIJE SVE-i nudi se kojim putem mozak i tvoj novčanik da krenu dalje da prazne. 

Ti pišeš romane, neumoljiv je Milan, a hoćeš da pišeš bljuvotine o svakodnevnici? Da. On ne razume otkud mi to. Možda sam ostao bez ideja za romane, radim posao koji mene nađe. Onda je prošlo neko vreme. Uveravam sebe da mene nalazi ono što mi najviše odgovara. Da i ne. Možda je ovo dobro razmišljanje, a možda i nije. U međuvremenu, od kada sam shvatio da moram da hranim porodicu i sebe, mislim kako bi svo ovo baljezganje mogao da radim i u kakvog političkoj stranci. I vrapci shvataju da je jedini san svih političara da im mandat bude što duži, da su na državnim jaslama, leđima naroda, da mogu povikom da iznenade: ALI TO NIJE SVE. Ne mogu sebi da oprostim što ne umem da se upustim u ovo, uđem u političko leglo. Imam neke ponude za iznajmljivanje mozga, ali ja pred ovim mudro ćutim. Povremeno pravim sinopsise za političke reklame koje neće ugledati svetlo dana, ni TV.

Političari u jebenom kvazi-demokratskom sistemu rade ono što su radili i u vreme Broza. Hvale narod i sebe dok im ovo sasvim otvoreno odgovara. I onda rulja pomisli da je dovoljno kazano, da treba samo zaokružiti reklamirano ime, broj, i tako ostaviti što jači utisak da je vlast večna. Sećam se dana kada sam prvi put glasao, zaokruživao sam silna imena za ovo i ono, a onda se pojavi novi listi kao da kaže-ALI TO NIJE SVE. I bacio sam onda hrpu hartije u tvrdu kutiju, spreman da čekam pred TV rezultate-ALI TO NIJE SVE. Pamtim političare, njihova dela, laganja, makete s kojom su prikazivali stvarnost. Tako prolazi moje vreme, ispijam kafu u kafeu ALO ALO, puštam mrzovolji i Milanu na volju.  Oko mene su i mnogi članovi partija, ali ja nikome ne otkrivam svoje razmišljanje. Gledam povremeno na sat, kao da nekud žurim, a nemam kuda. Šta bi bilo kada bi se danas pojavio Lenjin, Bizmark, Broz, da li bi bili primećeni? Ponovo se vraćam na početak priče o TV, internetu, idiotluku koje je donelo ovo vreme, i ostatak vremena s Milanom provodim razbijajući glavu pitanjima gde je usrano mesto gde pravimo greške, bez dozvole. Verujem da mogu napraviti vernu kopiju reklama za robu, i po analogiji praviti političke farse-ALI TO NIJE SVE.   

Нема коментара:

Постави коментар