среда, 12. јануар 2022.

MILAN TODOROV: ŽENA NA OSAMI

 


 

“Dođu tako ponekad vremena, kada pamet zaćuti, budila progovori, a

fukara se obogati.”

Ne, ne dođe nikad to vreme, Ivo Andriću, mislio je pogružen i zato mu je bilo neophodno da postane nevidljiv. Jer, pamet je govorila, ali je bilo mučno slušati je. Budale su ćutale i klimale glavom. A fukara…
Zaista ko je sada fukara?

Šta ako je on fukara?

I šta to znači?

Bednik i propalica.

To, hvala bogu još nije bio. Ali, nikad ne reci nikad.

Čudan pisac je Andrić. U vreme ratova devedesetih godina na prostorima bivše Jugoslavije često je mislio o njemu. Ali, na svoj način. Puštao je mašti, doduše okovanoj savremenim zbivanjima čiji je svedok, a svakako na neki način i učesnik bio, da radi svoje.

Bivši pripadnik terorističke organizacije, one koja je ubila Ferdinanda i dala Austrijancima povod za dugo očekivani rat protiv Srbije, skrasio se u toj Srbiji kojoj je navukao poraze, smrt, glad, golgotu i strašnu patnju na vrat.

Drugi svetski rat. Isti likovi samo u drugačijim uniformama. On, bezženik, ćuti i piše o dalekoj prošlosti.

Alegorija je njegov život. Presovan list autobiografije.

Zar je mislio da se kroz život može proći kao u šetnji preko višegradskog mosta u proleće?

Bio je u Višegradu, u onom sterilnom hotelu čija terasa gleda na nobelovsku ćupriju. Soba broj jedan ili dva. U susednoj sobi advokatska kancelarija. Povremeno se čula žena koja plače i ravnodušan zvuk kucaće mašine koja beleži samo zvanični život.

Neuspeli pokušaj mirenja sa suprugom. Bio je zaprepašćen koliko je nisko nebo nad Drinom.

Zatim mir vile u Herceg Novom.

Nobel. Milion dolara od pronalazača baruta. Ej!

Pametan je bio Andrić, pomisli cinično.

Vila je bila jednostavna. Reklo bi se jeftina.

Onda ta dugonoga žena sa naočarima koje joj nisu najbolje stajale. Davale su njenom licu izraz sumornosti koja je, pretpostavljao je, krila neku zabrinutost sa ozbiljnim povodima. Poznavao je još iz studentskih dana. Samo klimanje glavom. Poneki pogled. Na ispitu je prepisivala sakrivši tekst u nogavicu čarape i pogledavajući u svoju nogu izazivački bila besramno nevina. Lepotica koja je došla sa margine, iz neke provincije, gde je verovatno pokorila sve i kojoj se sada taj ispit, taj napor da nešto osvoji mimo svoje nesumnjive telesne privlačnosti pokazivao kao nepotreban. Premisa koja nije sasvim nepoznata. Ali, odavno se nije bavio legendama o bivšim lepoticama. Nije verovao u moć prošlosti nad sadašnjošću. To se upravo pokazivalo. Prisustvovao je njenom vrlo lošem izdanju. Vreme je radilo svoj podli posao. Nema bajki bez posledica. Uostalom, ako bi se bavio drugima samo bi smanjio ionako uzak prostor, moreuz, kako je voleo da misli, za prolaz u sopstveni smisao. Ipak, njena pojava nije bila bez bilo kakve emocionalne posledice i težine.

Mislio je o njoj kao o svojevremenoj svojoj promašenosti. Taj poznati doživljaj posle koga je uvek osećao da se neko, u ovom slučaju ta sada zrela žena, poigrala sa njegovim očekivanjima. Da nije tako, zar slika njenih dugih nogu koje otkrivaju previše ne bi ostala zaboravljena u kalendaru mnoštva sličnih događaja u mladosti?

Vreme je igra u kojoj ili dobijate ili gubite.

Satovi koji se vraćaju unazad nisu ništa drugo do predstava o gubitku.

Šta je ona izgubila, pitao se. Ili, tačnije, šta je to na šta se pripremala kao na neizbežan gubitak?

Zdravlje, verovatno nije. Da je to u pitanju ne bi sad bila u Andrićevoj kući.

Kuće, pogotovo smirenih i mudrih ljudi, kakve je viđao na periferiji grada u kome je odrastao, bile su jednostavne kao i ova. Francuski prozori koji dopuštaju moru svetlosti da vas ujutro kupaju i svojom bezvremenskom pojavom privremeno udaljuju od bilo kakve dnevne drame. Ali, docnije ipak izazivaju u vama osećaj krivice.

Šta je trebalo da uradi?

Bilo je to vreme svakakvih početaka. Studiranje koje je trebalo da nam otvori oči, ali ipak nije. Još se moglo sve početi i propasti ili uspeti. Ali, se ništa od toga nije dogodilo. Samo su erodirale podele između muškog i ženskog. Na kraju krajeva, sve je lažno. Ali, kakva je to uteha?

U svakoj ljubavi ima pomalo izdajstva.

Osećao je to i tada dok mu je žena govorila da bi mu oprostila prevaru, jer ona se vraća celibatu njenog detinjstva.

Ha, setio se, tog razvratnog župnika koji je svojevremeno to propagirao. Koliko je samo imao pastve?

I sad je gledao te lepe, fudbalerske noge studentkinje književnosti, tri decenije kasnije.

Odvratan si, kaže sebi. To što je udata za fudbalera ne daje ti pravo da je tako vređaš.

Izdaješ svoju mladost. Ali, govoriš sebi da svako ima svoju izdaju. Koja je njena?

U tom trenutku ona ti prilazi i pita da li je ovde moguće iznajmiti montibajk. Vrtela bi pedale.

Noge.

Sada već pomalo mršave.

Šta bi na to rekao onaj stari, sada pokojni župnik?

On se nagledao nedoslednosti. Sopstvenih i tuđih.

Može biti da je otišao na onaj svet umoran od žena.

Ćutiš.

Ona ponavlja pitanje.

Da, ja sam taj mladić, kažeš.

Herceg Novi je pun anđela.

Jedan od njih, u dugom sivo belom mantilu, sa naočarima od tamne kornjačevine smeši se u prolazu.

Tebi ili vremešnom ženskom telu?

 

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар