Biti heroj, suviše je idealistički. Najzad, taj poziv kao da više ne pripada muškarcima. Jer, muškarcima je kroz istoriju ratova ta nesrećna mogućnost uvek bila pri ruci.
Žene, klasične heroine,
poput Milunke Savić u promotivnom filmu
američke ambasade u Srbiji, su živi polen ispao iz herbarijuma. Miks nejasne
prošlosti i fantazije.
Teorija vezanosti.
Da bi neko bio heroj, da
ne bi sasvim nestao, mora živeti druge živote.
Poštovati ono što ima, ali
se i stalno pitati za uzroke svojih čežnji. Iskustvo tu nije od velike pomoći,
jer čežnja je ono što čovek, čak i suzdržan, veoma rado doziva. Č kao prvo
slovo u abecedi žudnje. Ili samo požude, ponekad.
Dok mislim o tome, silazim
po čašu večernjeg vina u podrum. Jedan poznati novosadski pisac na mađarskom
jeziku, pomalo već ocvao, a još predsednik udruženja novosadskih književnika, pisao je
ljubavne katrene mladoj pesnikinji sklonoj svlačenju na književnim večerima tog
doba. Nikad ih nije publikovao. Delio ih je svojim prijateljima u nesigurnoj
diskreciji. Kao da bi oni trebalo da drhte od uzbuđenja umesto njega.
Imao sam priliku da ga
upoznam u vreme njegovog najvećeg slavlja.
Tek sam primljen u to
društvo, čiji je on, kao veliki, bio predsednik. Na Paliću je organizovao
kongres panonskih pisaca. Sa prvom knjigom u gepeku zelene Škode i svojom
mladom ženom pošao sam tamo. Bio sam obavešten da pisci na Paliću imaju
obezbeđen smeštaj i kost tri dana. Kada
sam stigao X je bio u zenitu apsolutizma. Njegova heroina ga je pošašoljila po
umetničkom kurcu. Nije uopšte znao za mene. Nije bilo ni govora o tome da tu
prenoćim.
Ah, taj Niče! Kako je samo
znao da sve čega se dotakne heroj postane sranje.
Odlučujem da idemo dalje,
u Segedin, uvek gostoljubivi grad mog detinjstva.
Na granici radoznali
carinik. Kuda idete i zašto?
Rusko mađarska garnitura.
Moje nepoznavanje života i
ljudi dolazi do punog izražaja. Poklanjam mu, sa posvetom načinjeno na haubi
automobila koji je sve vreme ključao, onu svoju knjigu. Tip je bio karikatura.
Uostalom kao i ja. Tada sam nosio brčiće i imao zelenu Škodu.
Pukao je od smeha. Mislio
je da sam Čeh, koje iz nepoznatih razloga nije voleo.
Možda je i to bila
posledica naličja sve naglašenije ženske dominacije.
Istog tog leta, moj
najbolji prijatelj, vozač lokalnog radija, smuvao je ili je bio smuvan od jedne
zgodne plave Čehinje za vreme nekog muzičkog festivala u Novom Sadu.
Završili su u tada elitom
hotelu Vojvodina naspram gradske kuće. Tačnije, završili su u krevetu. To su
bila ta čuvena vremena evropskih radijskih susreta. Reč po reč. Čaša po čaša.
Osam tamburaša s Petrovaradina… (Matori jarac).
Uglavnom, mlada dama je
toliko vrištala da je postojala ozbiljna opasnost da uzbuni ne samo ceo hotel,
nego i glavni gradski trg sa katedralom koja to zapravo nije ali svi misle da
jeste i to bi bilo ravno svetogrđu u patrijarhalnom gradu sa mnoštvom crkvenih
tornjeva.
Iako bi njen krik bio
donekle razuman i razumljiv. Jer, svaka osoba ima svojih pet minuta puta godinu
ili dve u kojima dominira nad sobom. Posle to odnesu misli o deci i hlebu.
Ali, postoji i vreme posle
tih misli. Deca su odrasla i majka od pedeset godina još nije staramajka a nije
ni mlada devojka. Devojka iz radija.
Šta sam, pita se.
Otpadnica ili opatica?
Lepotica u kojoj sad
počinje da se rasplamsava bes osvete.
Bes lepotica je opisan u
Andrićevim Anikinim vremenima. Bledo
lice „posustalice iz saker sveta“, sa krupnim očima. Oči se šire poput
plisirane makete papirnatog zmaja.
Voleti uzalud.
Te veze u tajnosti se kad-tad
pokažu kao neizdržive. Ne postoji nevidljivi vremenski okvir u kome se mogu
susresti generacije tvojih različitih čežnji. Nedostupne ljubavnice su, najzad,
takođe vrsta ljubavi. Moguće je čak i obostrane.
Ponekad mislim nije li taj
luksuz lakog prepuštanja ni sa čim uporediva prednost novih generacija.
U povratku sa pijace, iz
snabdevanja, iznenada mi u glavnoj ulici put prepreči crni automobil koji
nesmotreno izlazi sa parkinga. Posle samo nekoliko minuta vožnje ispred mene
zaustavlja se posle punog gasa u nepreglednoj krivini i izbacuje malu plavu
devojku sa suvozačevog sedišta. Zatim nastavlja neverovanom brzinom u pravcu snegom
prelivene-neprelivene Fruške gore da je opraši oktanskim olovom.
Mislim na papir veličine
đačke sveske koji sam nedavno snimio na stubu ulične rasvete ispred lokalne
prodavnice. Ispod precrtanog oglasa kojim se traže „spremačice za rad na
određeno“ ista ruka je istim crvenim flomasterom dopisala:
„Potrebna riba da je
ljubimo nizašta“.
Nije, pomislih, tačna
uobičajena misao da je heroj onaj ko je dobar, nego samo onaj ko je najmoćniji
i najnemoćniji od svih ljudi.
Нема коментара:
Постави коментар