понедељак, 3. јануар 2022.

RATKO DANGUBIĆ: I TEKST MORA DA DIŠE

 



I čamim nad rukopisom, pa mislim o zatrtim sećanjima, i spava mi se-a ne idem da spavam. Nastojim da ne pogazim reč koju sam sebi dao, ne želim da prekinem pisanje. I gura se napred anegdota, iz feljtona, o ruskom pesniku koji je robijao kao neprijatelj druga Staljina i ko zna zbog koga sve i čega, i iz Lubjanke su ga isterali iza ponoći, a on je, nesrećnik, presadulmio da tramvaji ne rade, i molio da prespava-rugali su se: Ovo nije hotel! Tera me sanjivog nemir da zapišem i koju rečenicu u roman koji slažem-odustajem. Sumnjam da sam podlegao klišeu, na primer. Ako je u priči komunizam, mora li da bude i Broz? A može li se uzeti zdravo za gotovo, kao začin u svakom jelu, poput soli i one izvikane Vegete, da su Broz, samoupravljanje zbijeni u kolonu, kao drug uz druga. A što da pišem o socijalizmu, mogu opisivati zgrade od pre Velikog rata, iz vremena Kraljevine, roditeljske i kakve sve ne sage, fabrike, spomenike, tvrđave, travu. Pa ne treba prozivati Broza svako malo, i da je jelo na trpezi. A ako je Broz u rukopisu, treba se malo izmaknuti, iz njegovog vremena. Vele da su se tek u vreme komunizma mnogi prvi put najeli, obrazovali, načitali, stekli širinu, dubinu i kakve druge navike.

A pozivanje na klasike, umiljavanje muzama, nisu svakidašnjica, narodni govor. Pod jednim naslovom sam započeo roman, a ko zna pod kojim ću ga završiti. Ima hrpa knjiga koje su lakomisleno napisane, bez posebnog napora, a s kojima su pisci izazivali sudbinu. A može se desiti kroz koji vek, ako ljudska rasa ne razjebe planetu na vreme, da arheolog ili Evlija Čelebija prođu Srbijom i da, sem rimskih mozaika, nađu artefakte iz Brozovog vremena, i puteve i kozje staze, njegovu grobnicu, razrušene hale, krive oluke, groblja, škole i muzeje, i ono nestalo, što je najbolje od sudbine i naroda. O OKTOBARSKOJ REVOLUCIJI se govori kao o nesporazumu, sa dosta zlopamćenja, a ponegde i sa veselom zahvalnošću drugu Marksu, tonom nimalo nalik na mržnju. A i ne treba svugde, kolebam se, unositi ni druga Staljina kao da je crno ispod nokta. Gomilanje jalovih stvari ume da umanji vrednost i prodornost rukopisa, pa i sećanja. Ako se već laćaš mača, odnosno ideja Uljanova, onda njima moraš da znaš da barataš, da imaš svoje iskustvo. A gde je onaj Brozov komunizam, koji je bio meni pred očima, u ušima, otperjao? U poverljivim pismima niotkud jasno se razaznaje sloj perfidnosti vremena.

Odlazeći Broz je ostavio album svojih proročanstava, tamo ima hiljadu nevolja. I kao da sam se uz put setio: jedno je biografiju popravljati na papiru, ali ne i ide kod sudbine. Nisam siguran na koju su stranu ciljali moji prvi litrerani pokušaji. Bilo je privlačno razmišljati o sebi kao piscu, pa prema tome videte šta ova misao donosi. A gde se krije prava građa za pisanje, sada bi rekli: u propadanju svega s idejom, u dekadenciji. A moj prijatelj, reditelj, kaže da i tekst mora da diše kao muškatla kroz čipkanu zavesu. A ljudi su postali mrzovoljniji, osorniji, pohlepni, neprekidno im u ušima bubnji TV, šuškaju novine, zvoni mobilni. I srodiš se, uvučeš u taj unjkavi razglas državne i privatne skalamerije, i postaješ umoran od svega, posebno od sebe, tako da graja više nije graja, šumovi u daljini nisu šumovi. Tako dolazi vreme da zaboravljamo, ovako i onako, samoupravljanje, Broza, a šta su stvarno divne i grozne stvari-nema ni poeta u ljudima. A ako nam nekada, u vreme Broza, nije bilo sve jasno, koliko može da bude jasno u vreme nikoga ni ničega?  Kada je propao socijalizam, propale si i mnoge iluzije, ne vredi popovati o tome, a nemaš se kome ni izvinjavati što si živeo u vremenu koje nije tvoje.   

Нема коментара:

Постави коментар