понедељак, 2. јануар 2023.

MILAN TODOROV: SLUČAJ SANELA

 

 


Volim da sastavljam delove priča čiji mi završeci nisu poznati. To su, obično, tuđe priče. Ne očekujem da ću na njihovom kraju naći nešto što je apsolutno moderno, ali to je kao kasna večera. Galimatijas neočekivanosti koji mi se sve više, nekako potmulo, možda i opasno, dopada.

Nedavno, nema tome mnogo vremena, vikendom, tačnije petkom i subotom, obično posle dva časa iza ponoći budio bi me nepoznati pozivalac mobilnog, maksimalno stišanog, ali ipak čujnog, zvuka telefona.

Prvi put sam mislio da je greška pijanog nepoznatog lika i nisam se osvrtao. Okrenuo sam drugu, hladniju stranu jastuka i pokušao da zaspim.

Sledeće noći se to ponovilo. Gotovo u isto vreme. Broj pozivaoca mi je bio nepoznat i isključio sam telefon. Ipak, nisam mogao da zaspim posle još dva ili tri sata.

Ko me zove u to doba?

Verovao sam u inertni algoritam. Čovek pogrešio jednom i posle to čini još nekoliko puta po prostom zakonu inercije. Nema tu ničeg lošeg. Problem sa ovom vrstom nerazjašnjive komunikacije, kao možda i sa svakom komunukacijom u doba društvenih mreža je što ne postoji fizički dodir.

Uvek sam maštao o tome da televizijska slika ima mogućnost dodira, da gledalac može da uspostavi ličan, konkretan odnos sa onim koga gleda. Da veruje da u malom ekranu borave živi ljudi koje može da dotakne prstom. Razume se da bi to za mnoge bilo neugodno, ali ljudi smo. Bože, kako mi se sve više sviđa ta čarobno upotrebljiva fraza: Ljudi smo.

Mlada žena je ostala udovica sa troje dece. Ostala je da živi u tastovoj kući. Posle izvesnog vremena dogovorila se sa tastom da povremeno spavaju zajedno, ne bi li zadovoljili svoje nagonske potrebe. I spavali su, spajali se, stezali, stenjali, vrpoljili, znojili, uživali, kajali se… Ko će ga znati?

Ujutro se, uz kafu, kako svedoči snaja, rađala griža savesti. I trajalo je to, sa prekidima, neko vreme dok svekar nije pronašao spasonosni izgovor: Ljudi smo, sve je moguće.

Snaga fizičkog dodira je, začudo, ponekad jača od emocija.

Opet o telesnosti?
Ne, ne bih.

Hoću sa spavam kao odrana koža leoparda. Raširen i bez brige o svom dosadašnjem životu.

Ali, sledećeg vikenda telefon je, premda utišanan, opet zujao pored mog usnulog, pomalo oznojenog ramena.

Uključio sam zeleno dugmence sa slikom slušalice i izderao se u telefon:

Jebem ti majku!

Pozivalac je ustuknuo. Bio sam miran do sledećeg jutra. Možda i sledećeg vikenda. Međutim, bio je to uzaludan gest.

Ako ljubav, kako tvrde stručnjaci za te pomalo okultne stvari, primamo na pet različitih načina: reči potvrde, pokloni, uslužnost, zajedničko vreme i fizički dodir – onda sam uvek za ovo poslednje.

Oduvek sam bio taktilan tip.

Posečem prst i pre nego što stavim flaster moram da isisam krv iz rane, da je osetim.

Sledećeg vikenda…naravno telefonski poziv u gluvo doba.

U to vreme još nisam znao za mogućnost blokiranja pozivaoca, što sada, na žalost, često koristim.

Da li da se javim?

Svet je ogroman. Kako da baš mene neko nađe, pa još u nevreme?

Najzad, šta je sledeće?

Ipak, odlučio sam da se javim.

Da?

Da li je Sanela tu?

Sanela?

Moja unuka.

(Shvatio sam.)

Tu je.

Kod tebe?

Baš kod mene. Kod koga bi bila u ovo doba?

(Tišina)

Šta traži kod tebe?

To, gospođo, morate da pitate nju.

(Opet muk)

Daj mi je na telefon.

(Prešli smo na ti)

Ne mogu.

A zašto? 

U kupatilu je.

Šta radi u kupatilu?

Ono što se radi u kupatilu. Tušira se.

(Muk. Da li je baba razumela šalu? Ne znam. Da li je umrla? Ni to ne znam. Posle toga me više nije zvala. Možda je Sanela objasnila svoje noćne potrage za krevetom. Ili, ipak, svoje uloge u svetu?Možda je uverila staramajku da ja ne postojim u njenom životu i da je sve slučaj nespretnih okolnosti i pogrešne upotrebe lako dostupnih kontakata bez dodira, Možda.

Kako bih to mogao da otkrijem?

Jednostavno. Nazvao sam babin broj. U isto vreme u koje je ona mene pozivala. Možda malo docnije. Oko tri posle pola noći. Znam samo da nisam ustajao iz kreveta.

Telefon je dugo zvonio.

Najzad se začuo poznati glas:
Molim?

Tražim Sanelu.

(Tišina ili vežba u stvaranju napetosti. Najzad stari glas:)

Pogrešno.

I dalje ležeći, pri svetlosti mobilnog, zapisao sam malu pesmu:
Siromaške devojke 

U kineskim jaknama

Šetaju same pored reke...


 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар