субота, 31. децембар 2022.

VASA PAVKOVIĆ: ŠTA LI JE STVARNOST?

 (Vasa PAVKOVIĆ)






(prikaz objavlen u prazničnom trobroju Politike, 31. decembra 2022.)

 


Verujem da će mnogi posetilac knjižara, ugledavši novu knjigu Milana Todorova, pomisliti da se radi o pesničkoj zbirci. Međutim, ova knjiga je roman iz savremenog života, roman o jednom osetljivom čoveku, čiji život, aktuelni, ali i pređašnji, pratimo od prve do 205. strane. Činimo to sa nesmanjenom pozornošću, jer nas Kukavičke junačke pesme, književnim sredstvima, jednostavno uvuku u sebe, i kao u nekoj vrsti vrtoglavice, zalazimo sve brže u povremeno  realni, povremeno izmaštani svet glavnog (anti)heroja.

Reč je o usamljeniku u tzv. najboljim, zrelim muškim godinama, radio-novinaru sa zavidnim stažom, stečenim, pretežno, u radio-emisiji Novosadske hronike. Oko njega su neprekidno, u mozaičkoj i skokovitoj naraciji i dinamičnom ritmu samoispitivanja, kolege  i koleginice, +- saradnici, sekretarice, urednici... Tu je i njegov neobični podstanar, poznanici, susedi...

Prateći naraciju, koja je prevashodno u prvom licu, čitaoci će povremeno odlaziti u prošlost našeg (anti)heroja, ali će se, možda već pri dnu iste stranice, vraćati u njegovu sadašnjost, bilo da prolazi novosadskom ulicom kojom je svakodnevno koračao Aleksandar Tišma ili ulazi u zgradu u kojoj je radio Boško Ivkov, jedan od prvih  naratorovih medijskih učitelja. Ali, ne bojte se vi koji ne volite dokumentarisičku književnost, većina protagonista romana Milana Todorova su u suštini anonimni ljudi, važni ili manje važni u biografiji i ljubavnom životu njegovog naratora, što je, kad se sve sabere, centralni problem analiziranja života koji je, u velikoj meri prošao. Mada je Milan Todorov realistički pisac, koji u pisanju priča ali i romana polazi od vlastitog iskustva, on se bitno razlikuje od većine svojih  književnih predaka. Pre svega po montažni narativnih atrakcija, gde se temporalno bliže ili udaljenije epizode – iz ljubavi, sa posla i sa ulica – miksuju u postmoderno zasnovanu tekstualnu autofikciju da bi se život i da bi se ljubavi i erotske avanture, uspesi i promašaji uhvatili u celini i pružili (anti)heroju ne toliko smirenje, koliko složeni utisak o smislu čitave prošlosti i neuhvatljive, beskonačne sadašnjice. Jer: u toj neizvesnoj sadašnjosti, virtuelni život na društvenim mrežama stiče preimućstvo, sa nejasnim intimnim i inim konsekvencama. (Negde pred kraj Kukavičkih junačkih pesama, recimo, počinje i rusko-ukrajinski sukob, koji traje i dok zapisujem ovaj osvrt.)

„Čovek misli da bi najzad, umesto da baca reči u vetar, trebalo da ih skuplja. Ali ne zna gde da ih nađe“, kaže na početku epopeje glavni „junak“. Da li je to samo još jedna (nužna) iluzija ili ne, neće razrešiti zaključak do kojeg je došao malo dalje: „Čovek, izgleda, nikad ne prestaje da raste premda se suštinski smanjuje“. O tom kontroverznom procesu, suštinski govori strateški mudro vođeni roman Milana Todorova.

Reč je o labavoj fikciji koju novosadski pisac učvršćuje fikcionalizacijom fenomena iz prošlosti (u kojoj je njegov (anti)juank učio novinarski i spisateljski zanat) – časopis Index, časopis Polja, novine Dnevnik... u vreme prethodnog društva i države. Istorija i ideologija su prisutne u tkivu samoispitivanja, recimo kada  se protagonist-novinar seća kako je izbegao vrbovanje  za policijskog doušnika (davno u socijalizmu), a nešto kasnije ipak rezonuje: „Čovek uviđa da se granica o slobodi  odnosa odavno povukla a da on to nije primetio“. Možda i zbog svakodnevnih profesionalnih zadataka i borbi, ali možda još više zbog žena raznih generacija kojima je bio okružen i sa kojima je ispitivao svoj erotski potencijal, svoje vitalističke (da li još uvek smem da napišem muške?)  principe postojanja?!

Gubici i dobici, istina i laži u ljubavi, porodici, na poslu –  kakav je njihov odnos? Priznaće nam pripovedač Kukavičkih junačkih pesama: „ ... pomislih kako je ovo zemlja u kojoj se stalno smenjuju gubici i dobici, jednako teški čoveku koji je prinuđen da živi s njima“. Zašto je to tako? „Ljudi  uglavnom ne misle ni na šta određeno. Sve dolazi i prolazi brzo. Potrebno ih je samo svaki dan obasipati novim pričama, koje ne moraju nužno  biti istinite. Jer, ljudi ne žele da čuju istinu.“

Iz takvog stava proističe pomisao i da ovo nije roman kojeg zanima istina, nego roman kojeg interesuje utisak (življenja) u našoj pometenoj svesti. Znači da tekstom  treba uloviti haos i načiniti balans melanholije: „U pedesetim, na pola ko zna čijeg i kakvog veka, mi smo dopola puni života. Još tražimo. To je svrha života. To traženje. Traži me. Tražim te. Nikada se nećemo naći. Nikada. Nije ni važno“. Piščeva mašta i njena praksa stoga  lutaju između uspomena na Lazu Kostića i poštovanja za grubi stil Čarlsa Bukovskog. Vrludaju između mašte i vrlo dobrog pamćenja.

Pitate – da li je sve to spojivo odnosno ostvarivo? Jeste – u namerno poroznim, kratkim dijalozima i često mudrijaški intoniranoj, lirizovanoj naraciji. U njihovom povezivanju leže neki od centralnih dometa romana Milana Todorova koji, koristeći se naizgled površinskom plovidbom, često pokušava da uznemiri duboko more pod sobom i u sebi. I uspeva u tome, kao malo koja knjiga napisana na srpskom poslednjih sezona.

Jer, kako se pri kraju romana izjašnjava njegov centralni lik: „Stvarnost je zbir lažnih a sasvim jasnih slika“.

 

 

Нема коментара:

Постави коментар