петак, 15. септембар 2023.

MILAN TODOROV: DUGME, OBIČNO CRVENO

 


 


Volim crvenu boju. Ne znam kad sam to otkrio. Nije ni važno.

Uglavnom, danima sam u knjižarama tražio crvenu kredu. Nudili su  mi bele, za osnovce. Bela kreda i crna tabla. Tačno toliko je potrebno za crno - beli život.

Najzad sam našao crvenu kredu i ispisao tablu na kojoj reklamiram svoje proizvode crvenom bojom. Mislim da to niko nije primetio. Kao što na jednom večernjem književnom događaju niko nije primetio da na novoj, tamno plavoj košulji imam belu dugmad i jedno puce ispod grla crveno.

Mučio sam se mnogo da nađem koštano crveno dugme iste veličine kao što behu preostala bela dugmad na novoj košulji.

Tek docnije ću shvatiti da ono što je meni važno nije važno većini drugih ljudi.

Zašto bi neko menjao novo lepo belo dugme na plavoj košulji?

Belo i plavo se odlično slažu.

E pa, vidiš, baš zbog toga. Bojim se pravilnog, tihog i neizbežnog redosleda stvari. Slaganja pristanka na gomilu.

Volim da mislim na svoj stari život u radio stanici. Imali smo, zavučen u podrumskim lavirintima, dramski studio sa dve, tačnije tri prostorije. Jedna je bila studio za izvođenje komada, druga, u okviruu nje bila je gluva soba. Treća je bila prostor za tonske snimatelje i muzičke urednike.

Mene je uvek najviše golicala ta gluva soba.

Da li je moguće da se tu nijedan zvuk spoljnog sveta ne čuje?

Zar je moguće da je ta soba, tačnije sobica drastično drugačija od svega u toj radio stanici?

Dok sam snimao, tačnije dok su snimali po mojim, uglavnom zabavnim i smešnim scenarijima emisije, ja bih, ustrašen od ishoda, sedeo u gluvoj sobi i čekao presudu.

Posle tri ili malo više časova u sobu je ulazio ton majstor, lupnuo me po ramenu i rekao bodro:

-Šefe, zgotovili smo.

Izašao bih u svet koji se nije promenio.

Bio je isti kao i svet koji sam ostavio pre nego što je ono što sam napisao moglo da ga izmeni.

Ali, da se vratim malom crvenom koštanom dugmetu.

Na predlog nekih čudom zaostalih malih trgovaca u centru odlučim da rano izjutra krenem kroz stare i zapuštene (uzgred, lepota je baš u tom trajanju nemara) novosadske pasaže u potrazi za skrivenim blagom crvene boje.

Na ulici, a beše još zima, onako hladna gadno, ni otvoreno svirepa ni meka, naleteh na Simicu. Jedva sam ga prepoznao. Umotan u šal, sa zaštitnom maskom preko nosa i usta, sa ruskom kapom ušnjačom dobro navučenom, izgledao je kao mali srećni Laponac.

Klimnuh mu glavom i užurban, kakav sam uvek, uđoh u prvi pasaž levo od katedrale. U poslednjem lokalu zaista  je bila prodavnica dugmadi. Verovatno jedina preostaka u gradu. Kad je vreme velikih marketa zatvori moraćemo da kupujemo samo košulje sa nametnutim dugmadima.

Vratio sam se kući i makazama pažljivo odsekao končić kojim je bilo vezano belo dugme, ono odmah ispod grla, a zatim krišom od svih, ušio crveno dugme.
I tako sam nastupio na toj književnoj promociji. Bilo je prilično sveta. Muškog i čak više ženskog. Pipnuo sam dugme i govorio.

Posle nekoliko dana čuo sam da je umro Simica.

Mesto smrti, mesto dugmadi... ko bi znao sve to?!

 

 

Нема коментара:

Постави коментар