среда, 27. септембар 2023.

MILAN TODOROV: KRSTOVDAN U PETROVARADINU

 

Prišao sam klupi u centru grada, u njegovoj glavnoj ulici, ako je išta još glavno, iako me malo toga deli od nepriznavanja ičega glavnog...

Ljudi su se umorili od glavnih i velikih stvari. Život je naprosto ugušen i sada kao da svi žele da se vrtate malim, jednostavnim. Ali da ne skrećem, seo sam na klupu i pored levog boka ugledao crvenu polivilinsku kovertu malog obima sa nekim  šarenišem unutra. Nisam odeoleo, zavukao sam prst i napipao mali krst, neke, svakako, lažne rubine i bočicu nečega za šta sam mislio da je test parfem. Volim da nalazim stvari. To je genetska deformacija. Moja majka, za čiji grob mi je upravo stigla naplata a ja se nisam obazirao na to pismo nego sam ga odmah zgužvao i bacio u kantu za smeće, umela je da nalazi razne stvari.

Mislim da je tada svet bio drugačiji. Bilo je to samo petnaest godina posle rata, šezdeeti, i ljudi koji nisu navikli da imaju stvari, satove, novčanike, prstenje lako su ih gubili. Naročito često se to dešavalo u Molinarijevom parku na pristaništu Dunav stanice, na parkovskim klupama na kojima su žene i mušarci često prenoćili čekajući voz koji ih je vozio dalje, u veće gradove u kojima je cvetala industrija i bilo posla za sve.

Međutim, došlo je vreme kada su ljudi počeli više da trepte nad svojim materijalnim dobicima, ma kakvi oni bili.

I tako, ja nađoh veselu kesicu sa nekim, videlo se kroz prozirni nalon, lažnim rubinima, krstom od lažnih rubina i... Beše tu nešto kao kič boca sa, u tanku rolnu smotanim papirom, opervaženim, kako sam u prvom momentu mislio, zrnima žita.

Neverovatno je, pomislio sam, da ljudi gube relikvije.

Desilo se to u blizini spomenika dečjem pesniku Jovanu Jovanoviću Zmaju a ispred vladičanskog dvora.

Još dok sam prilazio video sam čoveka besprizornog izgleda u kratkim farmerkama, prljavoj majici načičkanoj bedževima i malom prostirkom kako leži ispred spomenika, sa flašom odvratnog mi piva u rukama.

Da li me je gledao?

Prošle su neke dugonoge devojke golih trbuha izloženih na milost i nemilost muških pogleda i ženki komaraca.

Polako sam se spustio na klupu i iz ranca izvadio čelični termos sa vodom u koju sam potopio nekoliko listova... biljke zvane lek za sve bolesti.

Imam je u bašti i nikad ne uspevam da zapamtim njeno ime.

Setiću se.

Da, bila je to čudotvorna, po rečima neke stare monahinje, žalfija.

Voleo sam te priče o lekovima protiv smrti, mada nije bilo odgovora koji bi potvrđivali tu tvrdnju.

Potegao sam iz hladne termos boce nekoliko dobrih gutljaja.

Nisam otvarao koverat.

Imam strah od koverata.

I ne znam kako da ih se otarasim.

Uvek sa užasom otvaram crno metalno sanduče za poštu kao da me u njemu čeka pustinjska zvečarka.

Beskućnik sa perlama je prošao pored mene i vratio se ispod  Zmaj Jove.

Sledeći put kada je prošao rakao mi je:
„Gospodine, prosuli ste neke dragulje.“

Odista, ispod nogu ležale su tamno crvene prele i jedan, njima obrubljen krstić.

-Poklanjma ih ti, rekoh,

-Sve?

-Sve.

-I krst?

-I krst.

-Bravo. Pokloniću ga mojoj ženi. I te rubine. Kako se zovete?

Razmišljao sam nekoliko sekundi. Zašto bih poklanjao nečijoj, meni nepoznatoj ženi bilo šta? Kako izgleda žena besprizornog beskućnika i pritom mentalno zbunjujuće osobe? Možda i  potpunog idiota. Šta će umisliti u svom životu koji, pretpostavljam, isparava u ništa?

Primiće lažne rubine od nepoznatog čoveka i posle će me mrzeti, jer će te šljašteće kuglice biće pretenciozne i ona će znati da nisu živototvorne, nego su joj poslate da je još više omamljuju da ne shvata kako joj je tlo izmaknuto zarad iluzija, laži i većih varki od vašarskih perli.

Uprkos takvim mislima, rekoh mu svoje ime.

-Hvala. Kazaću joj da joj to poklanja Milan.

-Bolje nemoj. Reci da joj to ti poklanjaš.

-Ali otkud?

-U redu. Ja joj poklanjam a ti joj time dokazuješ da je voliš.

-Ti si doktor.

-Nisam. Ne volim doktore. Jedan mi je oteo devojku, davno.

-Čuvaj se doktora.

-Hoću. Ćao.

-Ćao.

Nisam mogao da se čuvam doktora. Ova civilizacija je uplašenija od bilo koje pre nje. Osakaćena je strahom od bolesti. Idi u institutski klozet i pišaj u plastičnu čašicu. Hm. Zar nam nisu potrebni drugi bogovi?

Uglavnom, otišao je, gegajući se kao kauboj u prekratkim ispranim farmericama sa zakrpama na nogavicama koje nisu mogle ništa da zakrpe.

Ostala mi je bičica sa papirićem i zrncima nečega.

Plašio sam se sujeverja i izbegavao da je otvorim.

Mrak je padao okolo. Ipak sam se znojio. Tuširanje bar dvaput dnevno. Ne koristim prevrtljive dezodoranse. Samo neke Niveine polu parfeme. Ipak sam osećao da je samo golo telo čisto telo. Pokušavao sam to da objasnim nekim osobama, ali bez uspeha.

Ličilo im je, verovatno, na voajerizam, koji, inače, prezirem.

Volim odevene ljude. Tačnije lako odevene.

Jer, svlačenje je ostavljanje iza sebe sposobnosti da zamišljaš bolji svet.

Dakle, uzeo sam u ruke malu bočicu. Bila je vezana crvenim koncem. Ako piše „ Crveno na radost“ tresnuću je o asfalt.

Nije to pisalo.

Nastavio sam da odmotavam celfan. Posle malo pipanja došao sam do plutanog čepa koji je samo trebalo izvući.

Odlučio sam da to ne uradim te večeri nego sutradan.

Odlaganje... Nije li to lažni put do onoga što zovemo finito?

Sutradan, oko šest uveče, jer rano smrkava, otišao sam na svoju omiljenu čardu na Dunavu.

Crni mačor koga sam prošle godine uzalud lovio nije bio tamo. Ali bili su njegovi sinovi, crni,  jednako divlji i jednako umiljati na daljinu.

Posmatrao sam ih kako su uznemireni dok miran, građanski svet pristiže u kafanu i kako su smireni kada ugledaju  reku i brodove koji tiho plove uz nju da bi nestali iza plitke vodene krivine.

Ali, upravo ti ničiji psi i ti crni nepristupačni mačorčići ohrabriše me da orvorim bočicu.

U njoj je, ono za šta sam mislio da je žito – bilo tamjam.

Odmah sam se razočarao.

Drhtavim i ogrubelim prstima, na jedvite jada, otvorio sam smotuljak sa važnom porukom.

Hladna i nadmena poruka:
-Izdrži sve sam.

OK.

Popio sam neizbežno pivo. Prijalo mi je, iako je počelo opasno da ledi sa reke.

Krstovdan.

Konobar mi je rekao da celi dan nije ništaa jeo.

-Izvini, nemam keša. Ne mogu da ti dam bakšiš.Plaćam karticom.

-U redu je.

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар