понедељак, 11. април 2022.

MILAN TODOROV: BRZINOM ZALASKA SUNCA


 


Nešto pre devetnaest časova, možda samo desetak minuta, čovek, dežmekast, plav – zatvorenih očiju u stojećem stavu izlaže se poslednjim zracima sunca.

Poslednje pošasti učinile su da se ljudi vraćaju paganskoj veri kao poslednjem pokušaju bekstva od nemoći sveta.

Čovek stoji isturene brade, sklopljenih očiju sve dok Sunce ne zađe za malu ravničarsku planinu.

Vreme je, mislim, za ciklus kukavičkih junačkih narodnih pesama.

Ja sam već spreman. Bole me stopala. Zatim, bacam sve više hrane a pritom razmišljam o nejestivim biljkama, poput divljeg kestena u parku ispred stare kuće koji cveta neverovatno krupnim cvetovima.

Zlatno doba miriše na dosadu.

Zašto su crkve i katedrale uvek na istim mestima ako se čovekov život, kao što svedočimo, menja naglavce?

Uzgred, sat na pravoslavnoj Sabornoj crkvi nedeljama žuri deset minuta u odnosu na časovnik na katedrali. Otkud to?  Zar nije našem narodu najpotrebnije strpljenje kako je svojevremeno govorio vladika?

Mekane šake rukovanja.

Znali smo se.

Beše to nekad.

Doba vlasti.

A onda je došao rat ćutanja. Titanik je bio nepotopljiv dok nije potonuo.

Šta ćemo sa dušama koje su otišle na dno?

Ali, pustimo to.

Pesniku je bilo dosta grožnje prilikom novinarskog radnog zadatka da cenzuriše patrijarhovu uskršnju poslanicu u kojoj je budući svetac poručivao da se odreknemo oholosti.

Ali, kako?

Svaki prosjak ispred crkve kome si spreman da daš dvadesticu opominje te da si ohol.

Dete, kome, u prolazu daš besplatni reklamni balon Deklatona, opominje te da si ohol.

Mlada žena u uskim sivoplavim rastegljivim pantalonama svojim dugim nogama i malom guzicom (opet tako neshvatljivo modernom), dok gibajući se u kukovima hoda ispred tebe - podseća na oholost mladosti.

U svoju odbranu mogu, uzaludno, da kažem da vidim sve te pogrešne satove, sve te guzice u magnovenju, svu tu decu rasutu u potrazi za materijalnim balonima od helijuma – ali da sam umoran od doslednosti. Umoran od nasledstva. Užasno me podsećaju na moj pokušaj da u svakom trenutku svog života budem nastavak sidra u pesku varljivog mora, bare, okeana, močvare, kišnice dobre za masnu kosu.

Iz Epidemiološkog štaba javljaju da su se sada pojavili krpelji opasni i po ljude. Navodno, ako vas ubode takav, vi nećete dugo ništa osećati, ali jednog dana… Jednog dana biće kasno za nas. Nikoga neće biti da nam kaže kako mu nedostajemo.

Sunce, melemi, trave – sve džaba.

Izlazim u ovaj grad  svako veče kao u kožu koju sam odbacio i sada se smešim očima na mrtve gradske prizore, na polugole lingvistkinje (danas me je jedna pitala  Dogs are out of the question? ), zatim na uklonjene pragove pruge iz kamenoloma tu pored, na ove šetnje iznuđene strahom od zatrpavanja vulkanskim pepelom Etne, ne daleke od naših osećanja i strepnji.

Možda zbog toga sipam u ovu rupu reči velikom lopatom.

Onda legnem i ugasim svetlo.
Ugasim?

To nikad ne kažem.

Sećam se, u gimnaziji, jednom sam profesorici fizike rekao „I onda ugasimo svetlo.“

Htela je da me obori na popravni.

Od tada znam da se svetlo isključuje a vatra gasi a malo dupe u uskim farmericama odlazi svuda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар