четвртак, 7. април 2022.

MILAN TODOROV: NEVIDLJIVE ŽENE

Ne mogu više da čitam opise stvari. Kad naletim na  pripovetku ili roman koji počinje deskripcijom odmah to odbacujem.

Liče mi na nasumične selfije iz obrnute kamere na telefonu na kojima sam deblji nego u prirodi. Možda to nekom odgovara. Mislim to uvećavanje mere, ali ja sam sada u vremenu kada želim da zaustavim neke stvari. Te stvari će neminovno doći. Ja to znam. Međutim, moj napor da sve držim u napetosti između juče, sada i sutra je potreba da se prevlada strah koji još ne postoji, ali će doći.

Sutra će padati kiša, kažu, iako je lep dan. Štaviše kiša će padati već noćas. To znači da će kišne kapi udarati kao da se utiskuju u mali drveni sto i dve drvene stolice uz njega koje su označavale početak novog leta. Leta koje su čuje kako dolazi. Gugutke se tuku u svelim krošnjama sve neotpornijih borića. Gušter u kamenu pokušava da odgrize drugom gušteru rep.

Mutni, dugački brod plovi ispod vardinskog mosta. Gura dve barže pune nafte. Na guraču, u blagoj senici ispod kapetanskog mosta, dva dežmekasta muškarca sede i ispijaju svoja večernja pića. Iza, na jarbolu vijori nemačka zastava, koju između boja tolikih zastava raspoznajem uvek po crnoj u trobojci.

Gušter koji je pokušao da odgrize rep znatno većem gušteru je šmugnuo pod kamen. Kuda ćeš gušteru, a tek si započeo gozbu?

Rat je blizu.

Šta nam je ostalo?

U parku sede mladi parovi na travi sa decom koja se igraju tu okolo. Sve se svelo na mikrokosmos. Drži se, dušo, jer ti drugo nije preostalo.

U tržnom centru prilazi mi mlada Romkinja sa uvećanim trbuhom i traži novac da nahrani sebe i dete.

Ne znam šta misli o svima koji je odbijaju. Život je pun progutanih reči.

To me ne čudi. Zar nisu naučnici najzad potvrdili da  pečurke, svojim električnim impulsima razmenjuju oko pedeset reči iz ljudskog vokabulara?! I sve to se milionima godina odvija u vlažnom gustišu, na drveću pa čak i u gomilama smeća koje rastu u šumi.

Ipak suze i osmesi ostaju nama.

Ali, šta se duže pamti?

Suza ili osmeh.

„Ja nisam kao ti da pamtim samo…“

Zaboravio sam šta. Namerno sam zaboravio.

Dunav je sada nizak i smrdljive bare u koje se spuštam sa ushićenjem, jer tu pronalazim život ugljenisanih stabala sa minijaturnim kolonijama mahovina, govore mi da ništa nije konačno jer se sve u život vraća kao pohotna ruka koja vrluda praćena odvratnim okom željnim odurnih opisa.

Za čoveka izvesnih, ne preterano dubokih godina, na raskrsnici na kojoj se čovek posvećuje ili čitanju i putovanjima On, naš Pesnik se bez mnogo premišljanja smesti u ono što misli da je preduslov, ne za novi život, jer to ne postoji, nego za ono što naziva Bibliotekom žena.

Tu sve mora da bude vrlo precizno arhivirano.

Sa kojom je išao u bioskop ili pozorište.

One kojima je, od honorara pisanjem za novine, plaćao večere i mala vina.

Ili one koje su mu, za porciju podgrejanog pasulja i dva ili tri vinjaka, dozvoljavale da radi sa njima šta hoće.

Ali, suština ovih odocnelih pogleda odnosi se na nevidljive žene. One koje se iznenada pojavljuju potvrđujući njegov rani strah da ovaj grad ima sve više neznanaca.

Ili, pitao se, kako se već zovu te nepoznate ženske figure sa neodređenim obećanjima koja su svakako nadahnuta nekim njegovim poluzaboravljenim mladim snovima.

I sada ne postoji protest kome bi se Pesnik pridružio.

Samo razmišljanje o ženi koju je skoro upoznao kada je bio, činilo mu se, spreman na avanturu.

Na obodu parka seo sam na klupu. Golub je došao sasvim blizu i kljucnuo me u vrh svetlih antilop cipela misleći da je mrva.

(odlomak)

 

 

 

 

 

                                                    

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар