четвртак, 14. април 2022.

MILAN TODOROV: MAJMUNČE I ZMIJA

 

  

 

Novo! Novo! Novo!

Cirkus Rivali vodi vas u čarobni svet artistike, iluzionizma, čuda, senzacije, humora…

Posetite ovaj spektakl!

Gledajte nove atrakcije!

Uživajte u vrhunskoj zabavi!

Cene ulaznica 300 din deca, 500 din odrasli.

Četvrtak 14. April u 18h.

Na stadionu Fudbalskog kluba.

Kad sam ugledao taj mali beli kombi sa zvezdicama boje trule višnje parkiranog kraj puta između dva groblja, pomislih bog te je poslao.

Istog trenutka setio sam se svog plana da baš tog dana, u isto vreme, prisustvujem književnoj promociji novog romana D. A.

Ko je tu sad protiv koga? Osećam blagu zvonjavu u glavi.

Volim cirkuse. Uvek sam imao čak neku vrstu strahopoštovanja prema njima. Nisam propuštao nijedno gostovanje čuvenog Medrana na pomoćnom stadionu Vojvodine, tu, gde je sad bezlični trgovinski centar koga je trebalo posaditi negde izvan grada a na toj ledini, u centru, ostaviti cirkus.

Naravno, volim i poisca. Iz mnogo razloga.

Da li da kažem da se nismo nikada fizički upoznali?

I sad se, tačnije u sumrak, dok sam lagano vozio između dva groblja razmišljajući o čašici grape pred večeru, pojavio taj beli kombić.

Ličio je ne breskvin cvet koji je doneo vetar. U njemu je, sa otvorenim levim vratima sedeo sredovečni čovek koji se obradovao kad sam se zaustavio i pitao ga odakle je.

Ispostavilo se da je iz Novog Sada i da je njegov deda šezdesetih godina prošlog veka osnovao cirkus „Rivali“.  On i brat su nastavili porodičnu tradiciju. Zbog dečjih osmeha, kaže i dodaje da deca nikad ne glume.

Nemaju veliki program kao nekad. Sve se smanjilo. Sada imaju samo majmunče i zmiju, kazao mi je.

A žena koja nestaje, pitao sam ga.

„Naravno“, rekao je. „Imamo i ženu koja nestaje.“ Zatim je dodao malo tišim glasom: „Iluzije i dalje držimo, jer su jeftine.“

Za njega je nestajanje iluzija, pomislih.

Nisam mogao da mu obećam da ću doći.

Mislim da neću doći ni u poznatu novosadsku knjižaru da najzad, možda u poslednjoj prilici za oboje, upoznam omiljenog pisca.

Mislio sam o majmunčetu koje je rođeno daleko odavde.

Kanio sam se, da najzad, odem u mesto u kome sam rođen.

Ponekad noću, ne preterano često, iz neobjašnjivog razloga pokrivam glavu jastukom.

Vlasnik cirkusa otvara široko vrata i poklanja mi afišu.

Obrnuta slučajnost, prelazak prošlosti kao prelazak okeana.

Razmišljam da li me čovek folira.

Svako igra svoju igru.

Prešao je toliko kilometara sa megafonom, zmijom i majmunčetom. Da, tu je i žene koja nestaje. Ili, ako žena koja nestaje, nije tu?

Verujem da je tu, možda negde u kabini. Čovek iz cirkusa mirno pije kafu iz malog belog plastičnog termofora. Takav mir odavno nisam osetio u sebi.

Posmatrao sam ga krajem oko i želeo da ličim na njega, da više ne budem rob neodlučnosti.

„Deca su najzahvalnija publika“, ponovio je.

Naravno, druže. Ona su još gladna svega, premda nikoga nije lako nahraniti iluzijom.

Lako se jedino gine. Uostalom, druškane, preko puta ovog groblja je kasarna, pa ti sad vidi.

Dakle, neopozivo mislim da je snaga samo u ovom čekanju. Ti piješ kafu ili čaj iz mutnog termosa i čekaš nešto što ne znaš kako izgleda.

Ja prolazim tuda i čekam odjek dovršavanja sveta.

Jednog mog starog prijatelja, tada mladića sa „zlatnim penisom“, neka fina udata dama je na vrhuncu strasti popišala. Na njegovo unezvereno pitanje šta radi, gospođa je vrlo staloženo odgovorila da ona kad uživa – uživa potpuno.

I svet i cirkus traju, jer im se tako hoće.

Nema tu nikakvih skrivenih značenja, premda bismo mi to hteli.

Pozdrav uzdignutim palcem i kažiprstom u mimoilaženju u zaglibljivoj stvarnosti.

Ipak, neophodno je stalno imati veru u ono što pišem.

Na moje reči ležu dobri i zli dusi a anđeli vrebaju da nas spasu od želja i, za sada, nejasnog smisla našeg postojanja.

Nema tu cirkuske zmijice kojom se plaše deca, ni majmunčeta koje vozi bicikl.

I nije stvar u biciklu, belom, dečjem. Nije stvar ni u zmiji.

Skoro da sam uveren kako je veličina cirkusa u izostanku sujete, u klovnu koji se udara po nosu a iz guzice mu ispadaju rolne dnevnih novina ili špulne raznobojnih kanapa i takve lake, bezbrižne i nevine stvari.

Ipak sam otišao do knjižare. Po običaju, kasnio sam. Video sam neke profile. Nije bilo mesta. Nikog nisam poznavao. U trenutku mi se učinilo da prepoznajem jedno žensko lice, a u sledećem ono je iščezlo u moru sličnih.

Da li je to priča o ženi koja nestaje u cirkusu?

Možda je suština problema u tome što u književnosti nema fizičkog tela?

I ja, poput cirkuske žene, sada jasno osećam da ni mene nema.

Razume se da to niko ne primećuje, ali večeras su neki ljudi nestali. Grad ih je amputirao.

„Gde si, šta radiš?“

„Ne radim ništa.“

A znam držao je u centru grada prodavnicu dečjih cipela.

„Rastajem se.“

Znao sam ih. Bili su divan, skladan par. Ona, uvek za malo bolja od njega.

„Zašto?“

„Ne, nije u pitanju nijedna druga žena ni drugi muškarac.“

„Zašto, onda?“

„Zato.“

Ne mora me se ticati tragedija drugih, ako je sve zapisano u zvezdama.

Uostalom, u horoskopu koji mi redovno, bez pitanja, šalju na profil na društvenoj mreži unapred znaju šta će sa mnom biti sutra.

Da li ću mahati dobrim ljudima negde daleko?

Ili ću na dobroćudan način podmetati ljudima zmiju.

Ali zašto zmiju.

Neke žene, ljubiteljke romana D. A. i večeras se uspešno prilagođavaju padu vazdušnog pritiska, što je nesumnjiv znak da se vreme kvari.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Нема коментара:

Постави коментар