Bili
smo u Amsterdamu. U ulici crvenih fenjera. Doduše, nismo videli nijedan fenjer.
Ulica oivičena kanalom. Ništa posebno. Nešto kao Dunavska u Novom Sadu. Ali,
ne. Ti olaki toponimi su smrt za iluziju. Zamisli "Smrt ljubavi u Perlezu". Ne
deluje.
I
tako, izlozi. U njima žene u crnim i zlatnim gaćicama.
Jedna
mala plava u belim. Izgledala je kao tek izgnana iz raja.
Zamisli,
kaže mi drugar za koga ne znam da li je još živ, da sretneš ovo na nekoj
jadranskoj plaži.
Šta
ima da zamišljam?
Sutra
bih je ženio, kaže.
U
staklenu kutiju ulazi mladi japi. Nosi ruksak na leđima, kosa mu je previše
začešljana, naočari na očima.
Plavuša
navlači zavesu na izlogu.
Mrak
traje nekoliko minuta. Smeo bih se zakleti ne više od sedam ili osam. Nepunih
deset. Zatim, momak izlazi. Jednako je beo u licu i zift kose kao prilikom
ulaska.
Imaće
o čemu da sanja kad odrtaveo, u sto petoj godini života, sa pelenama i
cevčicama na ustima bude obnavljao svoj svet zarastao u gvozdenu rđu.
Ali,
dok to zamišljam, odjednom mi se javlja osećanje rasparenosti. Tu greha nema.
Nema te smrtne opasnosti. Ali, kako je to moguće?
To
pitanje me sve više zaokuplja. Greh bez osećanja težine. Međuvreme. Još je zima
a već je, povremeno, leto. Kao da je pod suncem neka druga tama. Košava čisti
grad. Povremeno se spusti pljusak i nestane internet po kućama sa mirisima
kuvanog luka.
Sve
deluje kao da je naliveno olovom.
Zatim
ulazi još jedan. Debeli, po odeći sudeći, Nemac ili Austrijanac.
Vraćam
se gugutkama koje se gnezde iznad prozora sobe u kojoj spavam.
Ona,
gugutka, leži ma gnezdu a on, leteći ptić, malo-malo pa donosi neku slamku u
kljunu za gnezdo.
Idila
ili pokušaj da sredim misli? Stvari nisu nimalo jednostavne. Uostalom, zar nije
svet jedan? Moje želje i moji strahovi su, u tom slučaju, jednaki željama i
strahovima tog malog, uglađenog Japanca. Doduše, japi mi je delovao kao tip
koji ume da se kontroliše, za razliku od mene. U većini delikatnih stvari ja
reagujem instinktivno a ne racionalno. Međutim, nisam imao nameru da se
poistovećujem sa njim. On je ipak čovek novog vremena. Čovek od akcije. Ja mogu
mesecima da budem bačen u zasenak drugih. Nije tu reč o onemoćalosti volje.
Nešto
drugo je u pitanju. Ja sam, naime, kao ono stari renesansni slikari koji bi se,
umesto da rešavaju neki konkretan problem, bacili u mahniti rad na nekom svom
delu, slici, knjizi, verskom spisu.
Kao
da stalno mislim šta će biti posle moje smrti. Šta će ostati?
Poznato
je da stvaraoci, da ne kažem umetnici, moraju da umru da bi ljudi shvatili
njihovu vrednost.
Ali
ja želim miran život bez problema. Uostalom, uvek sam
imao taj glupi, opterećujući osećaj da su drugi, ma kakvi bili, bolji od mene.
Recimo,
narodni heroji iz bioskopa Dunav za dan proslave ustanka sede u prvom redu i
merkaju izdašnu dirigentkinju po imenu Milojka. Mi, deca, pevamo. Narodni
heroji bi rado podveli dirigentkinju, našu nastavnicu muzičkog Milojku, ali ne
smeju od svojih žena koje ih čekaju da dođu na ručak.
Kad
o tome mislim, zaprepašćen sam notornom istinom da su i heroji ljudi skromnih
prohteva.
Borili
smo se, koliko se moralo, moglo i htelo, pa i više od toga. Onda smo u ovoj
maloj poluravničarskoj varoši svili gnezdo (poput golubova iznad prozora moje
spavaće sobe) pa zaustavili dah ispred nekog ženskog dupeta.
Ali,
oni su bili pobednici i verovali su da pobednicima sve pripada, pa i
veličanstvena pozadina naše nastavnice pevanja.
Ja
sam, po mom dubokom uverenju, gubitnik. Prema tome, meni pripada verovatno ono
čega nema.
Ili
ono što pripada drugima.
Ne
poželi tuđe?
Ima
i drugih nejasnih figura u jutarnjoj kafi.
Internet mreže omogućavaju da u svakom trenutku znamo ko je i kada aktivan u našem svetu
lažne intime.
Razlika
između teških i lakih snova je samo u ritmu kojim me sustižu dok se spremam da
sklopim deliće koji mi nedostaju.
...
Gotovo,
pomislio sam i hteo da ovu priču objavim na svom blogu. U stvari, objavio sam
je na kratko, pa povukao. Neka pitanja koja su me mučila ovih dana ostala su bez
odgovora.
Po
običaju pokušao sam da stvar razrešim dugim šetnjama.
Bio
je najveći hrišćanski praznik Uskrs.
Prošao
sam starim grobljem na kome je moj negdanji prijatelj podigao mermernu grobnicu
za sebe. Ispisao je na njoj ime i prezime i godinu rođenja. Godina smrti nije
uklesana i ja pomislih da je to dobro.
Potom
sam se, zaklonjen šeširom od bele trske, spustio do Kameničkog parka. Dve
plovke mi, u blizini žabastog mutnog jezera, pretrčaše put. Pokušao sam da ih
snimim. Međutim, u gustoj travi njihovi obrisi slabo su se nazirali. Kamuflaža
je, dakle, važna za preživljavanje u njihovom svetu. U ljudskom je prezirem.
U povratku, zastao sam kod starog i skoro sasvim propalog drvenog krsta sa Isusovim raspećem. Nalazio se na bočnom skretanju ka delu petrovaradinskog bloka zvanog Dedinje. Dugo sam se kanio da ga fotografišem. Uvek mi je bilo teško izvodljivo, jer se krst nalazio na opasnoj krivini u blizini nekadašnje televizije a sada radijske zgrade, u kojoj je jedne noći neki umorni vozač pregazio šleperom noćnog portira.
Iako sam voleo usamljena mesta, ovo mi se zbog toga činilo mističnim.
Međutim,
danas, najverovatnije zbog uskrsa, drum je bio prazan.
Zastao
sam na ivici asfaltnog puta i nekoliko puta škljocnuo telefonskom kamerom u
pravcu krsta. Nisam bio zadovoljan. Krst je već obrastao prolećnim granama
zove, za koje je, tek sad sam se setio, stari slepi knjižničar u Varadinu
govorio da je vampirsko drvo. Štaviše, ceo Kamenički park, rodno mesto dečjeg
Zmaj Jove, bio je, prema njemu, stecište vampira.
Tek
kad sam se, radi jasnije slike, približio raspeću video sam da na njemu sada nema malog
gvozdenog Isusa.
Da
li su ga ukrali majstori gvožđari?
Ili je ustao sa raspeća da nas grešne spase?
Нема коментара:
Постави коментар