недеља, 10. април 2022.

MILAN TODOROV: POLJSKI KLOZET


 


Ne pokušavam da tumačim svoje snove. Zahvalan sam gospodu što sanjam. Probudim se i okrenem drugu stranu jastuka. Ili kažem: Aha, ti si.

Voleo sam da čitam u krevetu, dok je usnuti bilo samo stanje  svesti.

Danas, međutim, stvari su mnogo komplikovanije.
To je kao ono što razvedene žene koje još računaju na neverne muževe u informacijama o emotivnom statusu na nekoj društvenoj mreži pišu: Komplikovano je.

Znao sam jednu takvu. Imala je običaj da za bilo koju stvar o kojoj se povede reč kaže: Ali, bukvalno.

Ipak, ja takve žene opravdavam, jer ko zna kako one provode noći i šta sve njima u snovima dolazi i odlazi.

Tu ne postoji nikakav dirigent Karajan. Stvari padaju s neba u krevet. Sasvim sam siguran da ih priziva naš nameštaj, moji alati za popravku sitnih kvarova, naša ulja uvek na dnu boce i naša sunca.

I to je nemoguće izmeniti.

Ja, recimo, volim da spavam sa otvorenim prozorima, pod svetlom Meseca, zvezda i onih belih tragova aviona za koje mnogi misle da su sejači korone i smrti kao što su to nekada bile zvezde repatice.

Krevet je za mene toplo i ušuškano mesto, ali ne želim da bude izolovano od patnje. Hoću reći, od lične i patnje sveta.

Snovi su drugo. Hteli mi ili ne, oni su neka vrsta pripadanja.

Prvi put sam video ženski polni organ u poljskom klozetu koji se nalazio iza seoskog Doma kulture. Tu su se nedeljom davale filmske predstave. Uglavnom odvratni ruski filmovi o brazdama, siromašnim proleterima i u duge haljine obučenim rumenim babuškama devojkama.

Nas nekoliko dečaka došli bismo uvek nekoliko sati ranije, penjali se na usijani limeni krov pomoćne zgrade u dvorištu doma i sunčajući se kao mačori osmatrali okolinu u kojoj se ništa pod milim bogom nije menjalo hiljadama godina.

Onda se pojavila hroma Smiljka. Blistala je u preteškim haljinama pod opakim banatskim suncem. Bila je iz bogate kuće i bogatom opremom trebalo je da namami mladoženju.

Ležali smo mirno na krovu i posmatrali je kako se vrti ispred zatvorene bioskopske dvorane. Tek kada je krenula ka poljskom klozetu koji se nalazio tik ispod nas, zainteresovala nas je njena ženska pojava.

Klozet je bio banatski nemarno sklepan. Onako, bez krova. Za letnje doba. Filmske predstave se, ionako, nisu održavale zimi.

Smiljka je ušla i počela da se razodeva. Gledali smo njena široka bela leđa, pa te debele noge. Sada se nije primećivalo da je jedna kraća od druge. I najzad, tamni pečatnjak ispod trbuha.

Mirno, ne pomerajući se, ležali smo na usijanom krovu dok su nam bale curile iz svih otvora.

Interesantno, ja nikad nisam mislio o svom telu.

O žilicama u očima, o urinu u bubrezima ili o tome koji organ je, zlu ne trebalo, najpogodniji za samoubistvo.

Smiljka je samo nedužna slika moje seoske naive. Ali, kao da je sve posle, u vezi sa raznim oblicima ženstvenosti, moralo da u mojoj svesti prođe taj filter glupe avgustovske uspomene nalik na drogu.

I opet snovi.

Koliko sam samo svojih života protraćio u svojim snovima?

Problem je sada u tome što ti bezglavo ludi snovi prete da postanu strast. Nemarno otvorene stranice na društvenim mrežama liče na ono propušteno, željeno a ružno na limenom krovu sa pogledom na Smiljkinu savršenu pantomimu nedorečene ljubavi i, u skladu sa tim, mogućeg života.

A posle sam misleći o tome verovao ili želeo da verujem da sam osobenjak koji previše oseća.

Nedavno sam, pak, prolazeći autom između dva groblja čuo narikaču. Nikad pre ovoga je nisam čuo. Pomislio sam, kakav sam ja skot. Nikad neću moći da tako glasno i ubedljivo naričem.

Komplikovano je.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар