недеља, 21. мај 2023.

MILAN TODOROV: FOTO, SEĆANJE

 

Na istoku ranije sviće, ali na zapadu Sunce kasnije zalazi.

Na Ženevskom jezeru sa kamenih plitkih sidrišta isplovljavaju bele jedrilice. Ne idu daleko, Nekih Tri stotine do pet stotina metara od obale, tamo se usidre, otvore boce konjaka ili kakvog već pića i goli, u parovima, šetaju po palubi, šale se, ne zazirući jedno od drugih, dok im poslednji zraci sunca miluju belu kožu tela.

Nisam učestvovao nikada u tom ritualu. Da li sam želeo? Vrlo verovatno. Ah, ta balkanska tajnovitost! Ubija nas na rezance.

Posmatrao sam ih sa obale, ispred hotela u kome sam odseo. Svidelo mi se što sve rade tako kao da imaju sve vreme ovog sveta na raspolaganju. Polako je padalo veče. Jedrilice su skupile krila i lakim, bešumnim motorima se vratile na pristan.

Posmatrao sam ih i u povratku. Ne iz loše namere. To, nikako. Uvek me u ljudskom pogledu fascinira čežnja ili bar njeni posustali tragovi. I, ma koliko izgledali bledo, hladno, mršavo, nedostižno – u očima nekih žena jasno se videla neispunjena želja ko zna za čim.

Pomislih da, iako imaju mnogo bolji standard od nas, postoji nešto što nas spaja. Čežnja. Čežnja koja je svuda ista i, najčešće se ne ostvaruje.

Jedna je, beše mršava ali slobodnija, prolazeći pored mene, spustila pogled kao da se stidi. Ponekad su ta obrnuta osećanja ubedljivija od očekivanih. Pratio sam je pogledom nekoliko trenutaka dok se pela uz usko kameno stepenište na keju, sasvim nalik našem uz novosadski Dunav. Mogla jer imati između pedeset i šezdeset godina. Bio sam, tada, mnogo mlađi. Sada znam da je to bilo nevažno. Ljudi i žene ulaze jedno drugom u život ne mareći za godine. Postoji taj sindrom koji sam nazvao Gonzales. Gonzales je najbrži u crtanom flmu. Gonzales je, takođe, najbrži spermatozoid, koji ne mora, kao u evoluciji da najbrže oplodi žensko, takođe, lutajuće jajašce, nego je jednostavno takav tip. Lepi se na šarm žene, na ono što ona i ne zna da poseduje ali ga nosi ponosno kao što neke nose velike grudi ili stražnjicu.

Sutradan, sreli smo se, na ulici. Zamalo sam prošao pored nje. Imam taj odbrambeni mehanizam da namerno, brzo zaboravljam lepe žene. Možda tako ustupam prostor njima?Uglavnom, trudio sam se da pokažem da se nikad ranije nismo videli. Ona okrete glavu prema meni i reče mi, na francuskom, koji sam delimično razumevao, da joj je drago što me ponovo vidi. Encore, rekla je.

I ja ponovo videh čežnju u njenim očima. Ne čežnju za mnom, naravno, jer bejah tu, prost, nepripremljen, sirov i čak nejasno posramljen; nego čežnju za nečim što se ne može objasniti tek tako, brzo, slatko i lako.

Setio sam se toga posle mnogo godina.

Na novosadskom keju stranac sedi pored devojke, na betonskoj ogradi, sedi usko pripijenog lica uz lice vrlo mlade, skromno obučene, tačnije razgolićene devojke, skoro devojčice, u uskim crnim helankama koje kao guma oblikuju njeno vižljasto telo. Namešta kameru na telefonu za selfi. Klikne dva puta, pa za svaki slučaj još jednom. Pita je, na lošem srpskom: Koliko joj je dužan za to što mu je ulepšala sliku. Imaće, kaže, šta da pokaže prijateljima kad se vrati u strani sneg i zimu.

Devojka sramežljivo odgovara: Ništa, ništa…Ustaje. Tek tada se vidi da ima vrlo bujne grudi. I još nešto se naziralo iza njenog mladog, nervoznog osmeha: čežnja za nečim što se verovatno nikad neće dogoditi.

Iza nje u odlasku, dva usidrena bela broda na carinskom pristanu. Još je dan. Vide se konobari u crno belim livrejama kako postavljaju srebrnaste bokale sa nekim pićem između salveta koje tako liče na jedra.


Нема коментара:

Постави коментар