„Jesi
napisao neku pričicu o našem Lj?“ – upitao me je komšija nedugo posle smrti omiljenog
pijanca u kraju i našeg komšije.
Nisam
znao šta da mu odgovorim. Da mu kažem da ja ne pišem priče koje bi mu se dopale,
da ja ni ne znam da napišem realističku, fotografsku ili faktografsdku priču.
Slagao
sam da sam mislio o tome, ali, rekoh, za sad ništa mi ne pada na pamet.
Trebalo
je da kažem da ne mogu da pišem na način površnog, mada istinskog, pogleda na
stvarnost.
Siguran
da sam ga razočarao, rekoh mu da je Lj. koga sam takođe voleo na neki način
premda beše lenjivac i mala lopuža, lik za neku dramu.
„Napiši dramu!“ – rekao je, maltene naredbodavnim tonom taj bivši policajac. Reći mu da to ne ide tako, nije imalo ni smisla ni svrhe.
Znao
sam o Lj. dosta. Nije se ženio, mada je tvrdio da je imao neku a zašto nije
više s njom pripisivao je njenima koji su je posle samo mesec dana boravka kod
njega, vratili u roditeljski dom.
„Je
l bilo nešto? Kakva je riba?“ – pitali su ga okolni radoznalci i častili ga
pivom ispred ilegalne prodavnice u ciglarskoj koloniji gde je živeo.
„Kao
i svaka“, odgovarao je.
„Mora
da si je unakazio od seksa? Ti si stari majstor.“
Nije
odgovarao.
Jednom
im je ipak priznao da je imao neki odnos s njom, u polusnu, s leđa i da ne zna
da li je tu bilo nešto ili nije.
„Ti
si, izgleda, samouki umetnik?“
„Ma
nisam. Bila neka baba. Čuvala ovce. Ja s njom čuvao naše. Ona legne na travu u
hladu, ja pored nje, kad vidim baba ne nosi gaće. Baba uhvatila pogled. Pita da
li bi malo. Bih, rekoh. Isti si tata, rekla a ja tek posle saznao da je tata išao redovno kod nje. Saznao
kad me je poslao da tražim od babe njegov novčanik i sat koji je zaboravio u
njenoj kući.“
„Opasan
si ti, Lj.“
Bivši
policajac gleda me sažaljivo. Opasna je ta malograđanska melanholija.
Uostalom
Lj. mi je, mada sada kao pokojnik sasvim nepouzdan svedok, tvrdio da je
policajac tukao svoju ženu, terao je da bosa po snegu ide u obližnje mesto kod
brata da prespava a posle kad je umrla dovodio je stare prostitutke i nudio je sinu
i njemu.
Lj.
koji, shvatih tada, nikada nije imao ženu je pobegao. Sin je pristao a otac je
sve vreme gledao kroz prozor i govorio mu da navuče čarapu na onu stvar.
Verujem da je i to neka vrsta fikcije samog Lj.
Ali, o čemu pisati? O čemu kad sve prođe i kad nam ostane samo mogućnost da od jedne
istine dobijemo dve?
Isto
je, mislim, i sa ženama koje mogu, ne sve naravno, ali neke mogu pa možda i
žele u priču.
Naravno,
kao kod renesansnih slikara portretista, sve je stvar poverenja.
Slikanje
žena nije slikanje ribe ili mrtve prirode. Pretpostavljam da uvek postoji odnos
između akta i slikara.
Inače,
kako izdrže? Ipak, nije sve tako jednostavno. U pitanju su dva talenta. Jedan
za život a drugi za umetnost. Talenti se spajaju, na postelji, u skučenom ateljeu
na staroj tvrđavi. Ateljeu koji je slikaru dodelio grad.
Poznavali
smo se. Nismo bili naročito bliski. On je bio akademski slikar i vodeći
karikaturista lokalnog lista a meni godinama urednik. Tada sam, naime, crtao,
pa prestao, hvala bogu. Jednog dana odveo sam nekog Grka, prevodioca mojih
prvih priča na grčki u njegov atelje. Bilo je nedeljno, misno i liturgijsko
jutro. Grku i meni zapadoše za oko aktovi u nizu na zidu slikareve pećine.
Ženska
je ležala nalakćena, vrlo skladna, mala, sa malim pravilnim grudima, malom
karlicom i nalim crnim brežuljkom među nogama.
„Ko
je?“ - upitah slikara. „Deluje mi poznato.“
Nasmejao
se.
„Znaš
je“, dodao je.
Pogledao
sam joj noge.
Pomislio
sam da je znam i još da najpoželjnije žene izgledaju kao kopije svih naših, hm,
starih, potrošenih želja uzalud.
Нема коментара:
Постави коментар