понедељак, 22. јануар 2024.

MILAN HADŽI TODOROV: ZOOLOŠKI VRT

 


Sad piši, rekao mi je urednik moje, ne želim to da izgovorim, poslednje knjige.

Ti si sad najzreliji. Imaš energiju iskustva. Imaš najviše ambicije od cele naše generacije.

Piši. Sve što napišeš, objaviću.

Samo, da znaš, uskoro nećeš moći da pišeš.

Ni o čemu. Ni o lepom  ni o ružnom, premda će ti se razne stvari dešavati.

I tako sam počeo da mislim o kraju pisanja.

Još sam pisao svako veče.

Verovao sam da negde, u mraku, neka ruka lista telefon sa internet stranicom na kojoj su moje reči. I to mi je bilo dovoljno. Ali nisam znao ko je ona. Pisao sam za nepoznatu i, vrlo verovatno,nepostojeću osobu. Možda je žena koja se zanosi mojim pisanjem. A možda je usamljeni čovek, muškarac, negde u belom svetu, kome to što otkrivam o, uglavnom, ovdašnjem svetu, budi uspomene i sedeći u nekoj sobi u Čikagu ili Kelnu jedva čeka  da ukucam poslednje slovo u kompjuter i pustim priču o sebi, ženama, prošlosti, ljubavima, neverstvima i mržnjama, pandurima, ribokradicama sa gramofonom na kome se po celi dan vrti ista pločaa i peče ista riba dok žene sa zaobljenim trbuhom trče okolo  vrište da neće više, da ne mogu toliko muškog semena da primaju stalno i da će ući u vodu i udaviti se zauvek...

Da, sedeo sam na dunavskoj plaži, u svojoj plavoj stolici na rasklapanje. Bilo je rano jutro. Osim mene, bilo je tu još samo četiri ili pet uzaludnih pecaroša i jedan poluludi čuvar divljih kafića.Odjednom se, ni od kuda, pojavila ta starica.Bila je mršava, u crnini i gazila je u vodu kao da želi samo da opere ruke. Posmatrali smo je kao epizodu vrelog leta u kome ništa nije neobično. Međutim, starica je ćuteći koračala sve dalje, dok nije upala u mali vir, koji nastaje usled vađenja peska za naše nove drumove i bilo je sasvim jasno da će je voda uvući u svoje ponore. Onaj lucklasti čuvar, srećom tog jutra ne beše sasvim drogiran, prvi je povikao i nekoliko, mislim dva ribolovca, zagaziše u vodu do grla i izvukoše staricu, koja se bunila i kočoperila. Pozvali su zatim Hitnu pomoć i Policiju  i uskoro su baku odveli u nepoznatom pravcu.

Pitao sam se da li su joj spasili život ili ga samo produžili na kratko, neodređeno vreme.

Ludi noćni čuvar sa kojim sam rado razmenjivao nekoliko rečenica svakog jutra mi je prišao i rekao:

„Znaš zašto sam to uradio?“

Rekoh da ne znam.

„Mogao sam da pustim tu staru ženu da se udavi. Oni mirni ludaci bi i dalje buljili u svoje štapove. Ali, nisam mogao.“

„Zašto“, upitah ga neoprezno.

„Ne znam. Verujem da će mi se žena koja me je napustila vratiti, ako činim dobročinstva. Ostavila me je i odvela dvoje dece. Izrodili smo dvoje dece, zamisli, i ona je posle svega toga utvrdila da sam lud i otišla kod svojih roditelja. A ja nisam lud.“

„Nisi“, rekoh. „Možda si samo malo... nesređen.“

Izabrao sam taj izraz ne želeći da ga povredim.

„Svi smo mi nesrećni“, odvratio je tupo. „Nesrećni smo jer sve nestaje.“

Setih se da sam pre samo nekoliko meseci ugostio neke turiste iz Grčke i, gle budale, pokazivao im bedeme tvrđave stare jedva tri stotine godina.

Penjali smo se ka prvoj kapiji i zadihani zastali ispred nje.

Pogled mi se zaustavio na uskim šančevima sa pravilnim udubljenjima u svakom od njih.

Ovde je nekad, rekoh, bio mali zoološki vrt.

Jeda damica sa lepim nosom kliknu od radosti:
„Kakvo mesto za životinje.“

Ali,dodadoh, zoološki vrt je ukinut jer je stanovnicima ispod tvrđave smetala jutarnja larva životinja.“

„Lavova, tigrova?“ upita piljeći u mene krupnim crnim očima.

„Ma ne“, rekoh. „Bile su tu samo neke lisice, koliko se sećam.“

„Bili ste tada mali“, upita ponovo.

„Da, sasvim mali dečak.“

„I sve je to iščezlo?“

„Da, sve je iščezlo, mada...“

Podigla je obrve. Naš prevodilac je zastao u malom čudu.

„Mislim da je preživela jedna lisica“, rekoh zagonetno.

„Žena“, upitala je lucidno.

Nisam ništa rekao. Trebalo je da požurimo na vrh tvrđave odakle se videla ravna, mirna ravnica.

I da napišem još koji redak o lisici.

(odlomak)

 

 

Нема коментара:

Постави коментар