Moj
život nije useljiva garsonjera za samce.
Danas
sam jednu takvu, samo stvarnu izdao, malom i, čini mi se, dobrom čoveku koji
kako je rekao pomaže u održavanju umetničkih ateljea na varadinskoj tvrđavi.
Pozvao
je da mi pokaže svoje radno mesto. Ispostavilo se da je reč o javnom toaletu na
mestu ispod nekadašnjih studentskih soba sa neverovatnim pogledom na panoramu
grada.
Sledećeg
dana sam, stojeći na merdevinama i hodniku naše stare porodične kuće, uvrtao
osigurače u sandučetu za struju. U trenutku kada me je kratki spoj, izazvan
time što je Trubač, prethodni zakupac stana u čauru osigurača ubacio dva bakrena
novčića kao podlogu za slučaj preopterećenja – pojavio sused koji me prati.
Mogao me je ubiti. Ne sused, nego Trubač. Ali, to je skoro isto. Sused me ubija
svojom bezobzirnom radoznalošću. Na primer, donesem drva i slažem ih u dvorištu
a on se istog časa pojavi na pletenoj žičanoj ogradi sa pitanjem, sada već
čuvenim: Šta se radi? Koliko? Pošto?Zelena mreža koju sam najzad, libeći se,
postavio na žičanu ogradu beše providna i sused je opet postavljao svoja
pitanja.
Bio
sam prinuđen da dupliram zavesu između nas. Činilo se da to deluje. Čuo sam ga
kako šeta oko ograde sa one druge strane i glumeći da mu je upravo nešto hitno
potrebno iz garaže, neurastenično preterano bučno otvara i zatvara vrata na
garaži.
Sad
se opet pojavio. Sa onim svojim ubistveno nevinim osmehom i pitanjem: Šta se
radi?
Nisam
znao kako me je pronašao. Verovatno je išao pešice u grad, spustio se sa brda i
video u dolini parka moj prepoznatljivi stari auto.
Kad
sam ga čuo na otvorenim ulaznim vratima skoro sam pao sa merdevina.
Iskakao
je kao pajac iz svakog mog šarenog dana.
Činilo
se da mu miris tuđeg života prija kao miris doma.
Opasna
stvar.
Ipak,
mislim da nije voajer niti seksualni prestupnik.
Viriti
u tuđe živote, za sada, nije zabranjeno. Ipak, remeti mi mir.
Stalno
imam utisak da mi stoji iza leđa kao u 3D filmu.
Uvrnuo
sam sve osigurače. U stvari jednog nikako nisam uspevao. Novi, mali dobri
podstanar je redom uključivao sve prekidače. Sve je funkcionisalo. Onaj
poslednji prekidač, koji nisam uspevao da uvrnem u keramičko ležište, kao da
nije služio ničemu.
Poželeo
sam mu dobrodošlicu i otišao.
Išao
sam uglavnom besciljno, ali sam sve vreme imao utisak da je moj komšija sa
mnom.
Ponekad
bih ga video u daljini.
Ispred prodavnice sireva, neko me je iznenada udario šakom po ramenu. Bio sam
zanet nekim svojim mislima u vezi sa nerazjašnjenim situacijama u svom novom
romanu za koji nisam znao kako će se rasplitati u vremenima kada se subjektivna
fikcija smatra objektivnim priznavanjem bluda.
Poskočio
sam kao oparen.
Prekinuo
me je u razmišljanjima o ženi koja mi je neočekivano ili očekivano, u godinama
na prelazu ženskog trpeljivog veka, dakle u ranim šezdesetim, pokazala mali
znak.
Nisam bio načisto čega je to znak. Ljubaznost. Kultura. Opštost pojmova znakova. Galerija radoznalosti.
Komšija
je iskolačio oči, uneo mi se u lice i trčećim korakom, što je za starca od 75
godina podvig, uleteo u pekaru.
Odjednom
sam shvatio da nemam kud.
Prelazi
između zime i proleća su ono gde sve suštinsko počinje.
Gospodaru
vremena, pokaži mi iza kog ugla da zamaknem? I kako da čitam sve te znake a da
ne moram stalno da mislim na svoju nesavršenost.
(odlomak iz novog romana)
Нема коментара:
Постави коментар