Grad
se kreće. Ovaj grad se, neočekivano, kreće. Kao da traži izlaz koji ljudi koji
žive u njemu ne vide.
U
pešačkoj zoni, nedaleko od nezgrapnog spomenika Mihajlu Pupinu čije ime nosi
bulevar, čekam u redu za svoju porciju čuvenog Indeksa. Lokal za prodaju brze
hrane je stisnut između dve kladionice. Dva polja između kojih luta metak nade
ili poraza.
Nisam
siguran da li je to onaj indeks sendvič koji sam jeo kao mlad i oko čijeg imena
se još spore dva ili tri lokala u gradu.
„Mirjana
Index“.
Crna
devojka, potpuno sama, neprestano se smeši. Deluje da je srdačna sa svima, iako
ne ukršta pogled ni sa kim u redu. Ima u licu nešto od bolećivih žena u
romanima Hanifa Kurejšija, onih crnih, očigledno namerno suzdržanih ženskih
osoba koje prečesto otvaraju i zatvaraju oči i time govore više od svega o
drevnosti žudnje. Pleme poštovalaca sendviča Index Mirjana Prva se zaljuljalo u
nečemu što bi se moglo nazvati prezir prema novoj raskalašnosti i tihog,
samopatničkog odavanja poštovanja njenom gestu od reda prosečnih.
Kad
joj šalterski momak pruži veliku kiflu punjenu šunkom, kačkavaljem i
šampinjonima ona mu umesto četiri stotine dinara ostavlja novčanicu od pet
stotina.
Odlazi
brzim vijugavim korakom a da niko od prisutnih ne uspeva da odgonetne tajnu
njenog osmeha. Žig nečega, ali čega?
Mogao
sam sada da mislim kako količina dobrote koju čovek ima u sebi nije dovoljna.
Potrebno je da sa tom dobrotom izađe u svet i da se ogoli.
Međutim,
sa Pesnikom to nije bilo jednostavno.
Kad
bi prema njemu, naočitom čoveku, neka ženska osoba pokazala ljubaznost on bi
bežao od nje kao od đavola.
Poklonio
mi je dva svoja maglovita akvarela. Na njima su bile jedrilice razbacane u
darmaru nežnih kolorita. Oblačinski plave ili blago zarumenjene brodice plovile
su ka svitanju Sunca, zasada još u velikoj daljini.
Svaki
ovaj akvarel, rekao mi je tada, vredi milion dolara. Ukoliko dođeš u nekakvu
strahotnu krizu – gledao me je kao krivac a ne kao onaj koji poklanja, jer sam
takve njegove tirade jedva snosio - prodaj jedan. Ali, samo jedan akvarel za milion
dolara. Ne manje. Onaj drugi čuvaj za uspomenu.
Suvišno
je govoriti da još, tamo negde, u dnu ormara ispod brežuljka knjiga kojima se
nikad neću vratiti, čuvam oba akvarela.
Ponekad
ih izvadim, otresem prašinu sa njih i divim im se. Zaista su veličanstveni. Na
njima ništa nije sasvim uobličeno. Sve je u nekakvom vetru. Plave debele pučine
mora. Zatim talasi koji su kratki i oštri. Svojevremeno sam položio sa
upravitelja čamaca i malih brodica. Imam još potvrdu o tome. Ukoliko uopšte
važi. Dakle, znam veoma dobro da su ti kratki a oštri talasi najveća opasnost
po brod.
Siguran
sam da je i on to znao dok ih je iscrtavao početnički olovkom lomeći joj svaki
čas grafitno srce.
Međutim,
mene je iskreno čudilo nešto drugo. On, koji je napisao toliko sjajnih radio i
pozorišnih drama, te nekoliko izvrsnih romana, već na tim slikama nije uspevao
da motiv drži na okupu. Premda je to bilo deset, možda i više godina pre
njegove smrti, sve se rasipalo. Već tada je sve ličilo na salto mortale.
Njegove priče, jer romane više nije pisao, nisam mogao da čitam.
Bio
sam uveren da je greška do mene.
I
moj život se, a da to nisam odmah primetio, lagano počeo mrviti u zasebne
komade. Muškarci nisu tako snažni kako se čini. Mit o tome je korodirao.
Gvozdeni penisi i te potrošne stvari. Sile koje pokreću svetove su suptilnije.
Da
li se tako piše najbolja priča?
Zar
nismo srećni bez bola?
Šta
da radimo sa tolikim bolom koji je svuda oko nas. Bombardovanja, ubijanja,
ranjavanja, bežanija, Evropa bez boga i bez krsta.
Ja
ne mislim da ljudi koji ginu tamo negde – ginu kako bismo živeli bez bola,
naravno. Ali, neću ni da živim sa bolom.
Prijateljstvo
je prijateljstvo, ali bol je bol.
Mrzim
i narodne pesme, jer su pune uglavnom lažnog bola.
Najviše
volim dobre dane, kada mogu o bolu da kažem ono neprevodivo Englezima:
„Boli
me kurac“.
Bol
je nepredvidljiv. Seli se iz jedne močvare našeg tela u drugu.
Šetam
pred proleće kao da očekujem da će se dogoditi, konačno, jednom u istoriji ljudskog
roda, da se godišnje doba oblikuje prema čoveku a ne obratno.
I
onda me uveče bole stopala. Ne oba. Ponekad levo, ponekad desno. Kao da ne
znaju kuda će.
U
mom krevetu postoji jedno prazno mesto, mesto gde mogu da smestim sve svoje
bolove ili, kako bi to Pesnik rekao, boli.
Izvesno
vreme držim krajeve svojih nogu na tom mestu.
Noge
se privikavaju na sreću.
U
stvari, pretvaraju se da miruju.
Kao
što se ponekad pred muškarcima žene sa dobrim nogama pretvaraju da ne vide
njihove poglede da bi docnije, ne znajući ni same kako i zašto, postale
živahnije i veselije.
Hoću
da kažem da je za sreću (čitaj, bol) potrebno verovanje u neočekivane ljude. I
vera u opstanak ovog sveta. Ali, može biti da je to ista priča. Mahanje na
peronu.
Нема коментара:
Постави коментар