среда, 30. март 2022.

MILAN TODOROV: GROB BRANKA RADIČEVIĆA

 



 

Kao da sam danima jahao kroz pustinju. Usta puna prašine. Grad bez kiše je grad bez života. Radio se odselio. Studio M u mraku evropskih seoba koje, naravno, nisu ni dotakle seobu građana Ukrajine. U pozorištima gradskim dve premijere godišnje, umesto jedne nedeljno. Da se

razigramo.

Zatim te krupne žene sa jakim nogama koje gaze ulicama kao da ih osvajaju 1945.

Na kapijama fudbalskog stadiona golobradi mladići koji govore da nisu nikad ovo ili ono, brate. Giros u fišeku je sa isuviše malo mesa.

Imam utisak da je sve potrošeno. Star sam iako je moje kretanje kroz vreme još neodređeno. Uostalom, sad je lako napraviti kompilaciju sebe. CD rezači su tu, spremni. Ali, čemu?. Kako će taj drugi ja da izrazi ljubav, strah od zaborava i razlikuje požudu od naklonosti.

Svi igrači su već zauzeli mesto.

Tu su prijatelji, pratioci, nepoznati simpatizeri.

Akrobate neuhvatljivih ljubavi.

Da li pate?

Nekad je pisanje ljubavnih pesama trajalo po nekoliko godina.

Santa Marija.

Odlična kompilacija Erosa i hrišćanskog temeljca. Nosila je u dubinama taj večni nesporazum između uzavrele slasti i straha od smrti.

Ali, kad sam se ja rodio to je bio početak mog i kraj sveta pre mog.

Radio Temišvar je emitovao zurle i Staljinove pretnje, koje se nas nisu ticale jer smo imali žito na tavanu.

1989. kao novinar bio sam na onom krvavom trgu ispred centralne temišvarske crkve. Zapazio sam jednog mršavog psa koji se šunjao okolo. Puno krvi. Ništa se nije znalo. Niko nije prolazio trgom. Kao da niko na njemu nije prolio krv drugog čoveka.

Pričam to ženi koja u nekoj turističkoj turi obilazi Srbiju. Kaže da razume. Njen muž je tada bio policajac.

Kažem joj da je tada bio haos. Pijani vojnici na strmim okukama na Karpatu, graničari koji te puštaju da satima čekaš na praznoj rampi.

I tu je bio neki pas. Veliki beli kudravi ovčar. Samo što je ovaj spavao.

Sve je, uostalom, bilo potpuno amoralno.

Žena turistkinja kaže da bi volela da budemo prijatelji na Fejsu.

Zašto da ne?

Da, zašto da ne, premda širenjem virtuelnog sveta smanjujem sopstveni.

Od svog sveta očekujem da će me naučiti kako da prezimim ove smene primitivizma u gradu i svetu. Pontifaks.

Njegove nedeljne omilije ili kako se već zovu te lepe i mudre poruke pape Franciska koje sam prestao da pratim jer su postale tako neprepoznatljive
u insistiranju na opštoj moralnosti.

Da li imam probleme sa moralnošću?

Ko ih nema?

Sve više me privlači kliše večernje liturgije.

Njen šarm je zaslepljivao i moju majku. Ali, ne do kraja. Na kraju je postala sopstveni vernik i sopstvena ateistkinja.

Sutradan po njenoj smrti otišao sam kod mesnog sveštenikom sa molbom da joj održi opelo. Majka se plašila da mu se zamerila. Ali, nije bilo nikakvog problema.

Crkva je divna, jer zna da nikada ne treba da nas kažnjava.

Moj deda stric i baba strina su umrli u devedeset i nekoj godini u istom danu.

Kao da su izvršili samoubistvo u ljubavi, jer ne bi mogli da žive jedno bez drugog.

Opet ta Santa Marija!

Imena žena.

Marija je nada u iskupljenje. Ljubavnici žure. Iskupljenje je pažnja.

Mirišem na njih.

Ali, ja sada ne pričam o meni.

Ja sam postojao pre mene, pre nego što se pojavilo ovo osećanje privlačnosti i uzaludnosti istog osećanja.

Papa je na svoj rođendan  poručio ljudima da budu veseli pa dokle ide.

Imao sam druga koji je imao mamu i verenicu. On i mama su devojku svlačili do gola i oblačili pre izlaska u grad.

Bili smo na izletu. Bili smo veseli. One mučne vijugave stepenice do Brankovog groba na Stražilovu su mi stalno postavljale pitanje: šta radiš ovde. Imala je kristalno bele gaćice ispod minića. Po južnom vetru.

Uspinjali smo se ka grobu pesnika. Povremeno smo zastajali da uzmemo vazduh. Kako su izneli kovčeg do gore?

Snežno bele gaćice verenice najboljeg druga bile su orijentir zastava.

Znojavi pogledi.

Osim toga, bio je i neki praznik i svi su se tu penjali.

Da li sam zabijao drugu nož u leđa?

Elegantno, kao što se radi odskora.

Posvađali smo se zbog neke sitnice, nekog upaljača ili hemijske olovke koju sam ja njemu dao ili on meni pa smo zažalili oboje.

U međuvremenu ga je napustila verenica a majka umrla.

Nismo morali da se raskusuravamo.
Verenica za upaljač.

Ali, ipak on je u pravu što mi se više ne javlja.

Mi smo sada, kao i toliki drugi, prijatelji u zabludi.

Svaki u svojoj.

Branka su mrtvog doneli iz Beča. Penjali ga na Stražilovo i ponekad mi se čini, ne zbog te male erotizovane legende, nego zbog njenog glasa, glasa periferijske devojke koju niko ništa nije pitao, da je trebalo…

Ne znam.

Možda je ona htela da bude gledana.

Sve više osećam da nam nedostaju osećanja, ti otkucaji ne srca nego našeg brežuljkastog profila sa mnoštvom imaginarnih adresa na Fejsbuku.

Ti si?

Ja sam.

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар