четвртак, 15. децембар 2022.

MILAN TODOROV: DA LI SMO NEKADA BILI ŽIVI

 



Fotografisanje lutaka u izlozima prodavnica u početku je ličilo na šalu. Činilo mu se da je zanimljivo beležiti kako aranžeri zamišljaju da bi trebalo da izgledamo, da budemo lepi, hajde ne baš lepi, ali ukusno odeveni, odmereno elegantni, dovoljno zagonetni a opet otvoreni za sutrašnje novo u obliku jakne, cipela, donjeg veša, haljina i čarapa.

Šetao je svake večeri sat, sat  i po toplim širokim ulicama šoping mola, jedinog u njegovom gradu. Verovatno je izazivao pažnju onih smešnih, kao na invalidskoj komisiji izabranih likova za obezbeđenje, koji su uprkos jasnim fizičkim nedostacima neumorno špartali molom ne bi li svojom pojavom odvratili mogućeg izgrednika od bilo kakve nedopustive akcije.

Fotografišući naizgled bezlične lutke, pomišljao je, možda se pripremam za starost koju, viđao je bezbroj puta, upravo tupost i nedostatak emocija, o strastima da se ne govori, najčešće beleži znakom za  odlazak.

Zašto ovo pišem u trećem licu kad bih slobodno mogao da govorim i o sebi, kao njemu?

Dakle, mogu li se prepoznati u svom junaku koji s mrakom, u lakoj šetnji pre lake večere i tankog sna zatim, beleži mrtve likove mladih muškaraca i žena, može biti i devojaka, u izlozima?

Ko su oni?

Da li su nekada bili živi?

Ako nisu, a nisu najverovatnije,čija su obličja uzeli?

Pravo pitanje, jedno od pravih je i to zašto su u ulozi modela uvek mladi ljudi i mlade žene.

Zašto se naša budućnost uvek krije od nas?

Mislim da to nije pošteno. Ona sve zna o nama, a mi o njoj ništa.

Lutke u izlozima menjaju odeću. Stvar ide već daleko.

Ideš na književne susrete sa publikom i uvek se tu nađe poneka oštra, ali nažalost univerzalno spretna žena, koja daje pogrešne odgovore.

Za to vreme, siguran si, u publici sedi neko nevidljiv. Neko ko uvek stiže u poslednje vreme, sedne u sredinu tako da je sasvim neupadljiv i zbog koga osećaš potrebu da budeš onaj koji govori nepripremljen za kraj govora.

I ti govori. Ti poslednji govori. Napisao sam ih svega ili previše, u dva slučaja. Kad mi je umrla majka i kad mi se ubio najbolji drug.

Samo tada sam znao kako ću završiti priču.

Neka te čuva anđeo.

Nedavno, boraveći na festivalu hurki i kobasica u severnom Banatu, u selu kome ni danas ne znam ime, naleteh na tezgu sa gipsanim anđelima -lutkama.

Bili su, videlo se iz aviona, rađeni prostom rukom, bez mnogo finesa, ali imali su nešto od krvi svetaca, krvi prolivene za nas, u toj boji, ni crvenoj, ni plavoj.

Interesantno, rekoh ženi koja je stojala iza tezge.

Imala je strog pogled. Pomislih da je i ona od onih trgovaca koje je Isus najurio iz jerusalimskog hrama zbog skrnavljenja svetinje.

Lovila me je pogledom iskusnog lovca na novac.

Poezijo, pomislih, kako si jeftina u odnosu na anđele.

A zatim mi bi žao anđela u onom blatu pored puta.

I postideh se jer sam hteo da ih kupim.

Kako, bože, kupiti anđela?

Uzeo sam jednog obimnijeg, sa krilima pomalo lomnim i, desilo se, u onoj gužvi ispustio sam ga iz ruke.

Mislim da mi se jednostavno oteo, rekoh prodavačici.

Uprkos mom početnom uverenju, bila je dobra kao lebac:

„Neka, dešava se u životu.

Ljudi smo.“

U senci nepomičnih lutaka u velikom tržnom centru mislim na nju, na tu staru Mađaricu,  na njene grubo vajane anđele i njihova nesrazmerna krila...

Ne pomaže.

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар