U
holovima velikih šoping centara kao mali oltari novog doba i sveta, obično
pokraj pokretnih stepenica postavljeni su plavi pultovi kraj kojih sve vreme
dežuraju devojke u, takođe, plavim dugim haljinama, bez rukava. One golih,
oblih i slonovačasto belih, zimskih ruku prolaznicima nude reklamne flajere. Jedna
plava devojka kojoj je na reveru zategnutog plavog kostima pisalo Ledenica,
svaki dan mi je u prolazu pružala flajer za neki tv program. Primetio sam da
joj je boja noktiju uvek drugačija. Kretala se od ljubičaste, valjda u skladu
sa uniformom preko srebrne do crne.
Pobogu,
rekoh joj najzad, ovo je šesti put da mu gurate u ruke tu slikovnicu.
Šta
ja tu mogu, ne pamtim lica. Hiljadu ih je. Ipak se zacrvenela, malo, u licu.
Posao
nuđenja nečega je najružniji posao na svetu. Radio sam ga. Prodavao sam
reklamne minute za jednu tada vrlo popularnu televiziju.
To
je u psihološkom smislu vrlo zahtevan posao. Ljudi nerado daju svoj novac za
nešto što nije opipljivo, nego je pokušaj nekog neostvarenog da za nekog
uspešnog ubedi nekog poluostvarenog da će uspeti i biti bogat.
Nisam
imao velike, duboke sise i radio sam taj posao sa promenljivim uspehom.
Potencijalnim klijentima sam govorio istinu: Vidite da radim ovaj posao sa
grčem u stomaku. Ne znam da li radim za dobrobit bilo koga: vlasnika
televizije, vas ili, najzad, mene. Bez iluzija. Moram da vam kažem da se
vlasnik televizije za koju radim obogatio tako što se vešto koristio državnim
parama. Predlažem vam, ipak, da probate.
Ja od toga imam mali procenat, a vi, ukoliko ste hrabri i skloni riziku, koji
nije prevelik, možete samo da uspete.
Neki
su se nećkali, a neki prihvatali, jer nikad se ne zna na kojoj strani je
prevara.
Ja
sam se trudio da, ako ništa drugo, bar iskreno pohvalim nešto lepo što bih
zapazio u poslovanju moguće mušterije.
Sećam
se jednog debelog u licu modro crvenog preduzetnika koji je proizvodio
autonomne uređaje za hlađenje piva, vina, sokova, mesa, kolača. Naziv preduzeća
je bio Ledenica. Rekao sam mu da je to vrlo poetično i pitao ga zašto je baš to
ime uzeo za naziv svoje firme.
Koješta,
odbrusio mi je. Ja se prezivam Ledenica.
Omen ist nomen, pomislih da od posla neće biti ništa. Ali Darko mi je dao
avans, u kešu, a ostatak kad napravim reklamu i donesem mu je na uvid.
Bilo
je mnogo posla tada na sajmu. Međutim ja sam lovio samo one sitne, ali u
velikom broju. Gazdin direktor marketinga me je pohvalio i odmah unapredio u
menađžera prodaje za celu pokrajinu. To mi je malo značilo. Nije donosilo ni
stalan posao ni veću zaradu.
Posle
nekoliko dana, skromnim sredstvima snimatelj i ja u iznajmljenom studiju jedne
ruševne zgrade uradili smo mali igrani film o Lediničinim rashladnim uređajima.
Ne sećam se više detalja. Uglavnom izlaze dva pingvina iz planinske kuće sa
idiličnim ledenicama koje vise sa krova i jedan kaže:
-Nisam
se smrzao ovako još od Severnog pola.
Vetar.
Sneg na ekranu. Muzika naglo prekida.
Nisam
bio presrećan, ali sa jednom kamerom i montažernicom u kojoj ste stalno morali
da žurite, nije izgledalo nimalo loše.
Pozvao
sam gospodina Ledenicu, ali je njegova sekretarica rekla da zna o čemu s eradi,
međutim u ovom trenutku on ima nekih važnijih stvari da rešava i da sačekajm sa
tom reklamom.
Meni
je, razume se, gorelo pod nogama. Iz direkcije televizije su me svaki dan
pitali hoće li taj spot već jednom. S ruge strane trebala mi je lova. Onaj moj
nesrećni procenat, koji je u ovom slučaju trebalo da bude priličan za ono
vreme.
Zvao
sam gospodina Ledenicu još nekoliko puta.
Ljubazna
sekretarica mi je poručila da nema ništa novo za mene. Čekajte, rekla je, možda
će to da bude uskoro.
Uostalom,
pošaljite snimak. Pogledaću. Zatim ću utiske preneti direktoru.
Poslao
sam spot.
Prošlo
je nedelju dana.
Ledenica
se polako otapala na krovu moje nade.
Jedne
srede, sećam se da je bila baš sreda jer sam kao što običavaju Jevreji uvek
sredom donosio velike odluke, poslah spot uredništvu marketinga sa jednom
jedinom rečju:
Puštajte.
I
spot je krenuo da se vrti između emisija.
Već
sutra, rano izjutra, javila mi se sekretarica gospodina Ledenice.
-Kako
ste mogli, kako ste samo mogli.
-Gospođo,
zar vam se ne dopada reklama?
-Nije
stvar u tome da li s emeni nešto dopada ili ne. Prekršili ste ugovor. Gospodin
Ledenica nije odobrio emitovanje. Zaboravite na honorar.
Tras.
Spustila
je slušalicu.
Zatim
je telefon ponovo zazvonio:
- Da, rekla je ledenim glasom sekretarica, da ste odmah prekinuli emitovanje te
reklame. I još nešto, glas joj je sad bio materinski, gopsodin Ledenica mi je
naredio nešto što će vam ogrejati srce. Platiće celu reklamu. Odmah.
Bio
sam srećan i nesrećan u isto vreme. Rekao sam direktoru marketinga da stanu.
Sutradan
me je otpustio.
Tražio
sam procenat od do tada emitovane reklame.
Odbio
je.
Tužiću
vas, kazao sam, premda nisam imao nijedan argumenat za to.
Radio
si sa našom kamerom i montažom.
Nisam.
Jesi. Nema ništa od procenta.
Rekao
je još da će doći u Novi Sad sa svojim telohraniteljem i pretući me-
Nisam
ja taj nivo, rekao sam.
I
tako je to otišlo u zaborav.
I
sad ta lepa žena sa istim prezimenom.
Ledenica.
Zima
se polako topila.
Zaboravio
sam na nju.
Jedne
večeri videh je na ulazu u sasvim drugi šoping centar.
Ista
plava haljina, svetle bež krznene polu čizmice, ukrštene noge kao da se nekome
piški, inteligentan pogled i profesionalni osmeh.
Prilazio
sam ne očekujući da će me prepoznati. Držala je svežanj šarenih reklamnih flajera u levoj ruci a desnom je
svakom davala po jedan.
Nailazeći
pored nje, pružih, šale radi, ruku.
Izvolite,
gospodine, reče i nasmeja se. Otoplilo je.
Bezazlene
reči…
Setih se ruskog monaha koji je, u nekoj staroj priči, svake večeri preko zaleđenog
jezera odlazio prijatelju na čašu votke Jedne noći, a beše pun Mesec, vraćao se
u svoju izbu na drugoj strani jezera. Led je počeo da se topi. On je, uprkos
upozorenjima prijatelja da prespava kod njega, uzdavši se u božju pomoć krenuo ka svojoj isposnici. Desilo
se malo čudo. Iskušenik je prešao jezero hodajući po vodi.
Нема коментара:
Постави коментар