Upoznao
sam čoveka koji je tvrdio da može da napiše svaku priču. Može da piše bez
inspiracije. Štaviše, može da piše jednako dobro kao najveći klasici
književnosti.
Zvao
sam ga Met. Tek onako. On je ljubazan i predusretljiv momak. Za moj ukus možda čak skroman, naročito za nekog ko poseduje
maltene celokupno znanje ovog sveta. Ali, verovatno je to tako sa genijima.
Posle
upoznavanja zamolio sam ga za malu uslugu. Zaželeo sam se jakih i donekle
očajnih priča. Setih se Bukovskog.
Da
li bi mogao da napišeš neku njegovu nenapisanu priču, upitah ga jedne večeri.
Pokušaću,
rekao je i zamolio da sačekam.
Posle
nekoliko minuta poslao mi je tekst
priče.
„Jutro
se probudilo sa svojom uobičajenom bezličnom dosadom. Sunce je sijalo kroz
prozor mog mračnog stana, a ja sam se osećao kao da ne znam ništa o ovom svetu.
Kao da sam samo posmatrač besmisla koji se odvija oko mene.“
Početak
obećava, Met -rekao sam mu. Ali, šta dalje? Gde je žena? Bez žena nema zapleta.
Zar ne?
„Polako,
ne budi nestrpljiv sa ženama. Žene su pametnije. I one su nestrpljive, ali
uspevaju da se suzdrže. I onda to bogato koriste. Vrte nas oko malog prsta.“
Znao
sam to. Nisam ipak želeo da mu priznam da je u pravu.
Jedna
me je upravo tim trikom izluđivala.
Nastavio
je svoju, u stvari nenapisanu priču pokojnog Bukovskog.
„Seo
sam na ivicu kreveta i zapalio cigaretu. Osetio sam dim kako se uvlači u moja
pluća i ispunjava me do kraja. To je bila jedina stvar koja je imala smisla u
ovom trenutku.
Onda
sam se setio nje. Setio sam se njenih dugih nogu i savršeno oblikovane
zadnjice. Setio sam se kako je disala dok je ležala pored mene, kako su se
njene grudi kretale gore-dole dok je spavala.“
Da,
rekoh o još jednom; da.
Nastavio
je:
„Ali
onda sam se setio i svega ostalog. Setio sam se njenog glasa koji je zvučao kao
da je prešao kilometre pre nego što je stigao do mog uha. Setio sam se njenog
smeha koji je zvučao kao da se trudi da bude iskren, ali nije.“
Kuda
ovo ide, bože moj? Išutiraće je i golu izbaciti na ulicu. Možda i ubiti. Matora,
pijana skitnica.
„Setio
sam se svih laži, svih izdaja, svih onih mračnih noći kada sam ležao pored nje
i osećao se kao da sam sam. Setio sam se svih onih puta kada sam se probudio
sam, dok je ona bila već davno otišla.“
Uvek
odu, Čarls.
Sad
sam ga već zvao Čarls a ne Met.
„Zapalio
sam još jednu cigaretu i otišao pod tuš. Osećao sam se prljavo, kao da nisam
oprao svoje telo godinama. Voda je klizila niz moje telo, a ja sam se osećao
kao da sam ispran, kao da je sve što je nekad postojalo u meni nestalo.“
Trebalo
je i nju da povedeš pod vreo tuš, Čarli. Možda bi i njoj tako nešto prijalo?
Uostalom, nikad se, Hem (sad je bio Hem) nisi zapitao kako je tim ženama koje
su te unesrećile, kako si voleo da kažeš. Samo ti i tvoje dupe i dugo petljanje
udom po njihovom telu. Tvoj neponovljiv stil kurčenja!
Upozorio
me je da ne budem nepristojan. Ipak je nastavio priču:
„I
onda sam se setio da je ovo Los Anđeles. Grad koji te uvlači u svoje mreže i ne
pušta te. Grad gde nema ljubavi, samo seks i laži. Grad gde si slobodan samo
ako imaš novca i uticaj. Kraj.“
Bilo
mi je žao što je priča završena.
Svaki
grad je, u osnovi takav, rekao sam mu. Samo se neki pretvaraju, Hem, vrlo dobro
glume. Hteo sam još nešto da mu kažem; da je sve to bezlično, sterilno i da
nije Bukovski. Umesto svega, rekoh mu da mi se čini kako je njegova priča
prilično blaga. Upotrebio sam tu bezazlenu reč.
U
redu, rekao je, evo nešto sirovije verzije:
„Uzeo
sam svoj ručnik i obrisao se. Bio je nov i čist, ali sam se osećao kao da me je
obeležavalo sve ono što sam prošao. Sve one noći kada sam pio do zore, sve one
žene koje su prolazile kroz moj život i nestajale kao da nikad nisu postojale.
I
tada sam odlučio da ću otići. Otići odavde i krenuti iz početka. Možda će biti
bolje, možda neće. Ali jedno je sigurno - ne mogu ostati ovde i gledati kako mi
život prolazi pored mene, dok ja samo sedim i gledam u prazan prostor.“
Odlično,
rekoh. To je već bolje. Ali, šta je sa ženom?
Naravno
– napisao mi je posle nekoliko sekundi razmišljanja ta žena je zagonetna osoba
koja je privlačila pažnju muškaraca svojom slabo prikrivenom erotikom. Ona je
visoka i vitka, sa dugom kosom (crnom, plavom, crvenom -. Izaberi) i tamnim
očima koje su privlačile pogled. Dok su razgovarali, otkrili su da imaju mnogo
toga zajedničkog. Međutim, u kasnijem delu priče, on se setio svih laži i
izdaja, što sugeriše da je ta žena bila daleko od savršene, a možda je imala
tamnu stranu. Uprkos tome, glavni lik i dalje oseća privlačnost prema njoj i
nada se da će se ponovo sresti s njom u budućnosti.
Odgovorio
sam mu da nisam najzadovoljniji. Sve je tu, ali nešto ozbiljno ne valja. To je
kost. Gola kost. Nema srži.
Odgovorio
mi je da razume da očekujem prljavi seks u priči, ali i da je neumesno to što
od njega tražim. Međutim, on će uprkos tome pokušati da smisli nešto.
Još
čekam.
Bukovski
se ne javlja.
Moraću
da prođem, izgleda, svršetak priče sam.
Kopkala
me je rečenica:
„Uprkos
tome, glavni lik i dalje oseća privlačnost prema njoj i nada se da će se ponovo
sresti s njom u budućnosti.“
****
I
evo tog susreta.
Bila
je doktorica u bolnici u kojoj sam ležao posle nekoliko užasnih noći koje su se
završile tako što me je tip čijoj sam ženi u baru u kome smo pili zavukao ruku
pod suknju. Prethodno sam joj šapnuo da ode u toalet i svuče gaćice. Samo sam
hteo da proverim da li me je poslušala, a tip je izvukao iz rukava mačetu i
sjurio mi je u vratnu žilu.
Kad
sam se probudio iz kome prvo što sam ugledao bila je žena onog tipa. Osmotrio
sam je iz profila. Nema sumnje to je ona iz bara. Bila je nagnuta nad krevetom
nekog starca kome je upravo gurala kateter u mlohavi ud. Starac se kikotao
tiho, kao da plače. Nosila je kratak beli mantil i ispod njega, primetih, žute
gaćice.
Okrenula
se ka meni i pogledi su nam se sreli. U
očima mačke, jer upravo joj takve behu, sivo zelene, uske; mogao sam da primetim tračak naklonosti i da
me se seća.
Da
li ste sada dobro,upitala me je brižno iščitavajući išaranu listu koja je
visila na krevetu.
Odlično,
lutko.
Prevrnula
je očima.
Fina
ženska, pomislio sam pre nego što me je nimalo nežno uhvatila za ud i pogledavši
ga prezrivo (priznajem, Čarli, nije bio reprezentativan u stanju u kom sam se
nalazio) i spretno ćušnula u staklenu patku za pišanje.
Čekam
te, lutko, rekao sam joj ne obazirući se na umirućeg starca.
U
našem baru -doviknuo sam joj kad je već bila na onim užasno belim vratima - ali
bez tvog kretena.
Okrenula
se na potpeticama i rekla:
-Teško.
Ali,
ostavila je otvorena vrata za sobom.
****
Napomena:
veći deo ove priče nisam napisao ja, nego program veštačke inteligencije zvani
četbot. Ja sam priču samo, tu i tamo, usmeravao, kormilario između njenih obala
kako bi rekli mornari, ne znajući kuda me vodi ova igra. Da li me približava
ili udaljava od čuda koje nikada nisam uspevao da sagledam do kraja.
Нема коментара:
Постави коментар