четвртак, 25. септембар 2025.

НАД НОВОМ КЊИГОМ

Пише: Бранислав Б. Стојановић


Збирка прича Руски чамац Милана Тодорова доноси венац уланчаних проза које се надовезују једна на другу, творећи особену целину. Свака прича функционише као самостални ентитет, али тек у низу отвара свој пуни смисао. То уланчавање није само формално, већ и унутрашње – протагонисти, мотиви и идеје одзвањају кроз различите наративе, као варијације на исту тему: човеково трагање за новим духовним и моралним ослонцима.
Свет који Тодоров приказује није свет сигурних темеља, већ крхка стварност у којој су многи оријентири већ урушени. Његови јунаци живе у расцепу између онога што је пропуштено и онога што би тек требало изградити. Њихова судбина не мери се само личним неуспесима или надама, већ се препознаје као метафора модерног човека, човека који трага за собом у времену после слома великих прича и вредносних система.
Поетички дискурс Милана Тодорова извире управо из те напетости. Његово приповедање је сведено, често минималистичко, али свака реченица пулсира унутрашњим значењем. Аутора одликује суптилна ритмизација језика – тон је тих, понекад медитативан, али испод површине осећа се снажна емотивна струја. Он од прозе прави огледало у којем се рефлектују и унутрашње борбе и друштвени ломови. То није експлицитна друштвена критика, већ дискретна, поетска дијагноза нашег времена.
У том дискурсу препознаје се тежња да књижевност буде више од приповедања – да буде чин обнове. Тодоров гради наратив као што би неко градио кућу на згаришту: опрезно, свесно прошлих грешака, али и с вером да се може пронаћи нова хармонија. Његова проза је свесно лишена патетике; она се радије ослања на тиху, смирену ноту, остављајући простор читаоцу да у празнинама и тишинама пронађе сопствени смисао.
У контексту савремене српске прозне сцене, Руски чамац се издваја својом унутрашњом доследношћу и дубинским моралним преиспитивањем. Док део нове књижевне продукције нагиње ка фрагментарности, постмодерној игри или површном документаризму као и историјским архетипом, Тодоров у својим текстовима бира пут интроспективног и мисаоног. Његова проза се може довести у дијалог са традицијом лиризоване приповетке (од Данила Киша до Драгослава Михаиловића), али и са новијом генерацијом писаца који траже мост између интимног и друштвеног. У том смислу, Руски чамац не стоји ни као изолован подухват ни као имитација – већ као самосвојни глас у савременом књижевном пољу.
Руски чамац је зато књига која превазилази оквире класичне збирке прича. Она је и поетски дневник, и етички есеј, и интимна исповест, и универзална парабола. Оно што је чини особеном јесте верност унутрашњем гласу аутора – гласу који не пристаје на површност, већ се упорно враћа дубинским питањима: где су наше духовне и моралне вертикале, и можемо ли их изнова подићи из рушевина?
Ова збирка не нуди коначне одговоре, али управо у томе лежи њена снага. Уместо да разреши дилеме, Руски чамац отвара простор за промишљање и дијалог – са собом, са Другим, са светом. То је књига која не престаје да одзвања у читаоцу и дуго након затварања последње странице.





Нема коментара:

Постави коментар