уторак, 19. јул 2022.

MILAN TODOROV: DOBRE OČI


 

Primećujem da mi sve brže raste kosa, brada, nokti. Čak i noga. Nekad sam nosio cipele broj 42 a sada mi je maltene tesna cipela za broj veća.

Ne znam kada se to dešava. Danju ništa ne primećujem. Noću, uglavnom, posle više bokala vina spavam kao klada. Ujutro, nokat na palcu narastao pola santimetra.

Neverovatno me uznemirava činjenica da ne mogu da kontrolišem ni tako minorne stvari poput rasta kose, recimo.

Moje telo vodi paralelan život, ne pitajući me nizašta.

Ponekad se noću proteglim. U ovim vrelim noćima spavam bez odeće i tada mi se učini da moje telo nije moje. Ne usuđujem se da ga dodirnem.

Svojevremeno sam čitao kako su neki budistički sveštenici balsamovali svoje telo još za života. Sklupčali bi se u položaj fetusa, obmotavši se prethodno jakim konopom. Naravno da nisu ništa ni jeli ni pili. Samo su se molili. Telo se sušilo kao sirova koža na vetru i suncu. Zatim… Znamo šta je bilo zatim. Izgledali su živi i kad su ih pronašli posle tri stotine godina.

Ali, nisu bili živi.

Ovo što se nama dešava, našom voljom je život nez značenja, bez računice, pokušaj skoka sa prozora ili stepeništa u jalovi vazduh.

Grad smrdi.

Kante za smeće se ne peru.

Vreme je truljenja.

Više ne nameravam da se vakcinišem.

Danas mi je doktorka u Domu zdravlja neočekivano priznala da je na desetine njenih pacijenata, vakcinisanih sa tri vakcine, sada na trandžamentskom groblju.

Vreme je iskušenja.

Nema koristi od polovičnih stvari.

Urednik u poznatoj izdavačkoj kući će objaviti moju novu zbirku priča, ali mi je polovinu priča iz poslatog mu rukopisa bacio u koš.

To ili ništa, napisao mi je.

Objavite, ono što nije ništa, odgovorio sam mu.

Naša pamet je bez budućnosti.

Ipak, vredi pokušavati.

Kalvarija pogleda na gradskim ulicama.

Interesantno je da se žene sa tim dugim, najpre zavodničkim, zatim srnećim pogledima nikad ne spotiču u mimohodu.

Ponekad u njima vidim poznate dobre oči. Svoje majke, na primer.

I onda skrenem pogled i brzo se udaljavam naliven strahom.

Zašto?

Plač i smeh.

Postajem oprezan.

Pandemije, požari koji pustoše Evropu, šta mi to znači?

Ja volim Evropu skrivenom ljubavlju. Posle emitovanja tv filma o rušenju novosadskih mostova, a u ambasadi Srbije u Budimpešti, zabranili su mi ulazak u Evropsku uniju devet meseci.

Ipak volim Evropu.

Bukagije su mi skinuli odavno.

Samo kasno.

To je kao požar koji upalite zatim ugasite a onaj pod čijim nogama je cvrčalo ugljevlje više ne razlikuje katastrofu od srećnog ishoda.

Ubite me.
Ne razlikujem.

Ja imam samo svoje telo. Pazim ga i negujem.

Ja sam Leonardo da Vinči svog tela pre čNBuasova anatomije. Jer, za mene, ovo su, bogu hvala, još carski časovi.

Budistički mudraci, meke šape njihovih tragova u vetru očajnih Himalaja, neshvatljivost čovekove duše…

Devojka ili mlada  žena s suknjom od kamenčića a sada samo pravi selfije na tvrđavi iznad reke.

Zavodničko pero je utuk na utuk.

Ali, sve je to u redu. Lakše se prelazi ponor prećutnim šapatom pristanka.

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар