петак, 29. јул 2022.

MILAN TODOROV: NEMA KARANJA POSLE SMRTI

 


 

Sad je sasvim jasno. Sve je sadržano u proticanju.

O sreći ništa veliko ne znamo.

Ona je ona koja ne dolazi ali ni ne odlazi.

Leti su pokreti usporeniji. Kao kod mesečara u snu.

Da li je zbog toga

manje ubistava?

Upoznao sam tipa koji radi u bolničkoj mrtvačnici. Zadovoljan je. Šminka pokojnike, oblači i presvlači. Posao, kaže, kao i svaki drugi. Bakšiš je solidan. Međutim, muči ga to što nijedna devojka neće sa njim. Naočit je, leporek i ima lepe bele zube. Ništa mu to ne vredi. Kad kaže čime se bavi, one se presamite. I više nikad, brate, kaže.

Upoznao sam ga kad mi je u Urgentnom umrla majka i bila sutradan prebačena kod njega u, pamtim, zelenu drvenu baraku. Odneo sam njenu preobuku i zamolio ga da je uredi i očešlja. Ne znam zašto sam pominjao češljanje. Bilo je besmisleno. Možda sam pamtio njenu kosu iz dečaštva?

Udaljavao sam se od te sumorne zgrade. Sve vreme sam mislio da nešto debelo nije u redu. Umrla mi je majka i to, dragi bože, nije u redu. Ali, još nešto nije u redu. Nešto sve.

Nisam mogao da čekam da se nebo ponovo otvori, da konji u štalama progovore, da mrtvi siđu s oblaka.

Čula se sirena ambulantnih kola. Zastao sam. Ali, pomislih, ambulantna kola koja su koliko juče prevezla moju majku u urgentni centar su neka druga kola. Ništa više nije isto. Kako mi je sve isto nedostajalo!

I, vratio sam se do zelene mrtvačnice. Ništa se nije čulo. Pokucao sam bojažljivo na drvena vrata.

Tip, onaj isti, čupavi, provirio je samo glavom.

Šta je?

Tutnuo sam mu u džep dve hiljadarke.

Okej.

Hteo je da šmugne.

Iz džepa sam izvadio malu staklenu kuglu, onaj kičeraj u kome veje sneg i neke sanke jezde niz brdo a pas trči za decom.

Stavi joj ovo u sanduk.

Ne beri brige.

Da li je stavio.

I, šta to menja?

Posle, kad je sve prošlo, sretnemo se u gradu. On je mene prepoznao.

Hajde da negde sednemo, ali bez priča o mojoj mami. Važi?

Važi.

Pričaj.

Neki težak dan? Sparno je tek je maj.

Vidi, drugar, mene meteorologija ne zanima, iako sam završio baš školu za to. Ali, bio sam svašta. Ribar, čuvar čamaca na noćnim vezovima, bio sam i u zatvoru zbog neke gluposti. Posle zatvora, rešim da se više ne bavim živim svetom.

I?

I, sad me nijedna riba iz živog sveta neće. Živim sa ocem koji je slep i ne čuje. Mogu da privodim dame svako veče.

A ja mislim o Darvinu. Kako nas je zajebao. Kakva evolucija kad je smrt poslednja karika u tom evolutivnom sranju? I kad zbog smrti nema karanja neophodnog za evoluciju.

Nismo govorili o tugama. To mi se svidelo. Samo o karanju.

Da li si primetio da su  devojke sve lepše?

Slabo izlazim.

Bio je onaj antički junak prikovan za stenu, onaj kome su crni gavrani kljucali srce.

Kako se ono zvao?

Koga danas zanima Prometej?

Mene je, na primer, u to vreme zanimao samo seks bez emocija.  Nikakvo zaljubljivanje i te trice. Žene to ne vole. Njima odmah proklija srce, zaljube se i smatraju da odnos nije moguć bez ljubavi.

Obećao sam mu da ću mu nabaciti neku svoju školsku drugaricu. Bila je debela, ali je volela muške grube šale.

Imao sam omiljenu kafanu. Tamo sam ih spojio. Nažalost, on nije pio a ja sam odmah otišao tako da nisam znao kako se randevu završio.

Sreo sam ga posle mesec ili dva.

Bio je pripit.

Gde si, šta si?

Oženio sam se.

Sa onom mojom?

Ma kakvi. Sa njenom najboljom drugaricom. Ona tvoja je kad sam je doveo kući počela da gaji kokoške. Pročitala je negde da je to dobro protiv depresije. Grobari, navodno, imaju puno dvorište kokošaka.

Tada sam već počeo da pijem. Jedne večeri uvatio sam jednu njenu kokošku na legalu i natrćio je. Nije išlo, ali ona je pobegla glavom bez obzira.

Ne verujem ni u kakve psihološke teorije. Gledam lipsale. Kakve teorije!

Stvar je u tom da postaneš niko.

Bio sam večeras kod svoje izabrane doktorke. Rekla mi jr kako joj sr čini da sam previšei bezrazložno nervozan.

Mogli bismo da uradimo pretrage, predložila je.

Posle godišnjih odmora, doktorko. A tada ne sumnjam da ću želeti lepši kraj od ovog sada.

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар