среда, 13. јул 2022.

MILAN TODOROV: LUKA BROJ DESET

 


Srećni prošli dani su otežavajuća okolnost za buduće.

Znam previše ljudi koji su zatočenici tih dana. Vuku dane kao robijaške kugle.

Bili smo srećni te davne 1957 godine. Spavali smo svi u istom krevetu. Otac bi odlazio rano. Ne znam kud. Majka bi uz vesele zurle Radio Temišvara mesila hleb koji bi nam trajao nedelju dana. Budio bih se i zatim opet padao u trans lakog, dečjeg sna.

Ali, ne želim to više. Ne sanjam to. Štaviše, bojim se toga.

Prošlost je poput opasnog rečnog vira. Ti virovi su uvek nasred velike reke. I kad si mlad, sve te vuče da preplivaš baš taj vir u toj reci. Sve te, sad tek shvatam, vuče da se udaviš i prekineš sa svim patnjama, iskušenjima i demonima posle.

Bio sam kukavica. Ali, neštzo me je zvalo da preplivam najveći vir koji se isprečio između dve dunavske obale. Vir se nalazio tik iza srednjeg pilona mosta, kojeg će NATO armada srušiti docnije i napraviti nove opasne virove.

Moja majka, ona koja je mesila hleb u pet ujutro uz informbirovske vesti u kojima je čekala trenutak kada će obelodaniti da je gvozdena zavesa pala i da će moći da ide ka svojima u mađarski Segedin odakle je poticala – donosila nam je sportsku opremu odande. To je bilo nešto novo i ovde maltene nepoznato. Imao sam, među prvima, one ploveće dušeke i to sam sada iskoristio. Ipak, u dokazivanju muškosti, prvi put, možda prvi put iskreno do kraja, želeo sam da plivam snagom mišića i srca. Ako me nešto od toga izda, mislio sam, uhvatiću se za vazduhom natrunjen krevet koji sam čelom sve vreme gurao ispred sebe.

Zaplivao sam stotinu ili dve ispred pilona novog mosta. Dan je bio kao stvoren za anonimnost. Nigde nikog. Ako uspem, niko neće ni videti ni znati. Ako umrem, biću neznani junak.

Dete o umiranju! Bože!

Između postojanja i nestajanja je nevidljiv zid. Cigle u tom zidu su duše onih koji nisu umrli potpuno, nego se još kolebaju snagom neznano kojoj i njima samima nepojmljivom i strašnom.

U nekim periodima život je kao izgubljena pa nađena stvar.

Na trećini reke osetio sam malaksalost. Osim toga, naišao je neki rumunsku gurač barži, Spor kao smrt, ali su zato talasi koji su ostajali iza njega bili visoki pola metra. Rumunska zastava se, iako iskidana i zaprljana, prpošno vijorila na pramcu broda.

Nisam imao pojma o umiranju pod zastavama.

Nisam znao ništa o umiranju. Svi moji su bili živi.

Trenutak te spoznaje ozaruje moje dane i sada.

Plivao sam i dalje. Sada već ne muški, na način kojim se dokazuješ, nego stilom zvanim ženski. To je, kao što svi znaju, plivanje potrbuške sa kružni pokretima ruku i nogu. Tako se svet okružuje, čini pitomijim.

Ipak, imao sam utisak da su mi se svi organi popeli u srce i da će taj vrabac ispod kaveza rebara da me izda.

Šta će biti tada?

Zar zurle Radio Temišvara?

Zar majka i večita čežnja za starim domom?

Često čitam pisce koji tvrde da su se gledali sa smrću licem u lice.

Ja sam se sa smrću retko gledao, na sreću. I nije to bilo nikakvo gledanje lica u lice.

Minuli su ratovi i porazi. Previše je smrti svaki dan.

Plivaj.

I plivam između stubova da bih najednom došao do vira kod srednjeg.

Čujem zurle iz perioda pravljenja hleba.

Kao da nisam ništa odbolovao. Kao da se nisam u potaji, stideći se pred  bogom, izrugivao onima koji boluju od prošlosti.

Da jer neko samo kamenčić bacio sa tog nesrećnog mosta u vodu, ja bih umesto njega potonuo

Umesto svega, preplivao sam Dunav.

Ah taj srceparajući balaševićki šund!

Umesto slabe dečačke slave, započeo sam nemuštu mušku plovidbu.

Luka broj deset.

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар