четвртак, 21. јул 2022.

MILAN TODOROV: POBEDNICE

 


Zagrevaš motor, otvaraš prozor, uključuješ klimu i posle nekoliko trenutaka odlaziš. Uvek taj jednolični bruj odlaska. Dolasci su, uglavnom, nečujni.

Svakako bi bilo bolje da imamo krila. Tolika stvorenja na nižoj evolucijskoj lestvici ih imaju, ali mi nemamo. Da li smo napredovali iznad kukavičjeg gnezda preživljavanja?

Mada kvaka nije u tome. Zašto da o tome lupamo glavu?

Problem je u tome što mi uvek polazimo od realnog iskustva. Probao sam da letom kao mali. Imao sam krila od kartona, skočio sa mostića u napuštenoj ciglarskoj bari u Banatu i pao u vodu kao list sa drveta.

Bio je to jedan od prvih poraza u nizu. Ali ostao je taj ukus raskoračenosti nad horizontom.

Tu nije bilo mnogo mašte. Ali, bog sreće i slobode je bio vidljiv običnim okom malog dečaka.

Tada nisam znao ništa o značaju prirode i silama zemljine teže, o magnetizmu polova, o gvozdenom srcu ove planete koje čami u mraku ispod sedamdeset kilometara naslaga koječega.

Ali, šta bi čovek bez padova?

Samo, sve bi trebalo da se dešava postepeno.

Dolasci i odlasci bi trebalo da se dešavaju postepeno, kao oklevanje.

Odlazak te vraća velikom svetu izvan tebe. Dolazak te vraća svetu u tebi.

Gde si?

Pobedi tišinu.

Ne boj se da govoriš.

Ono što mora da se dogodi, dogodiće se. Postoji ta volja izvan nas, laki trzaj mozga i mišića izvan boga, ako tako smem da kažem.

Uostalom, nisam to ja izmislio, sve počinje od nekog kraja. Nema početka bez prethodnog kraja.

Ali, šta je to što pritom prolazi kroz nas.

Brodovi puni peska.

Rundavi sterilisani psi na obali.

Ostrva bez blaga.

Svet se sužava. Korita reka su sve plića. Hodamo po vodi kao Isus. Udovice, raspuštenice kleče na obali i ne pomeraju se.

Gde je kraj?

Ponekad se pitam zašto da se otkrivam svetu. Stara prijateljica nas je, mene i ženu, fotografisala na plaži, prilično raskomoćene i iznenada.

Da li sam to ja u tuđim očima?

I ja sad znam. U tebi, u prevojima i naborima tvog tela će gledati mene. U meni, u mom grču, bežanju od kamere, gledaće tebe.

Može biti da će to neko prihvatiti iskreno i sa dobrotom.

Ali i ja i ti tražimo pravo mesto gde nas svet neće ni voleti ni mrzeti.

Jer, mi smo na toj nultoj tački.

Otvori oči.

Zatvori oči.

Šta si video?

Neljubljene žene?

Budalo, sva su mora slana.

Ali Gospod je dobar.

Možda zarad sveta koji drži nebo na svojim plećima.

Povratak.

Julska noć.

Ambulantna kola.

U podsetnik zapisati:

„Loviti svaku misao. Ne svaku ženu. Jesti kao riba. Ne hvaliti se svojom vitalnošću. Godine su kao talasi. Niko nije besmrtan.“

Sadašnjost je prašina na nogama.

Okupaj se, najpre mlakom a zatim ledenom vodom i beži zeko, beži!

Žene su pobednice.

 

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар