понедељак, 18. јул 2022.

MILAN TODOROV: IZUMIRUĆI LJUBAVNICI

 


Pitanja života i smrti su preuveličana. Svi znamo kako će se ovo što zovemo život završiti.

Beleške Leonarda da Vinčija o anatomiji između redova govore o teškoćama sa kojima su se rani anatomi suočavali u pokušaju da pronađu mrtva tela. Često su krali tela iz veriga ili grobalja. Moderna medicina mnogo duguje pljačkašima grobova. U Škotskoj su otišli dalje. Pojavila su se dva opskurna lika po imenima Burk i harej koji su do leševa za anatomiju dolazili na najjednostavniji način. Ubili bi potencijalnog kandidata.

Karma ih je stigla. Bar jednog od njih, tako da sada polaznici Medicinske škole u Edinburgu odlazeći na časove anatomije svaki put moraju da se očešu o njegov skelet.

„Leonardo nikad nije bio zadovoljan predstavom smrti a da nije istražio kako bi ona mogla biti oživljena dinamikom života“.

Dinamika života je većim delom ipak sazdana na uobrazilji.

To je neka vrsta placebo efekta. Moji drugovi, njih troje iz srednje škole, jedno veče su spavali sa devojkom  koja im je podarila ono što se tada eufemistički zvalo kapavac. Dvojica su se obratila školskom dispanzeru a treći od sramote nije. Svi su ozdravili. Kako? Eh, ne pitajte… Ne, nisam bio onaj treći, iako sam pri bližim kontaktima sa devojkama nosio taj strah u sebi.

Kao da sam verovao da pored autopsije tela postoji i obdukcija morala, ponašanja, obesti, perverzija…

Docnije, mnogo docnije shvatiću da nam žene uvek vraćaju pozajmljeno. Ali, vreme verovanja u čuda ne bih menjao.

Danas ne znam za čim me muči nostalgija.

Svetlo u sobi dugo gori a još nije ni jesen.

Leto je i plaža je teška od nevoljenih žena.

Plivaju sam, hodaju same, smeše se svom odrazu u mobilnom telefonu.

Čini mi se da nikad nisam video toliko samih a ipak samouverenih žena.

Ako postoji hibernacija, što ne bi postojao letnji san ženki izumirućih ljubavnika?

Izumirući ljubavnici su umorni. Nije tačno da su sve pokušali. Postojala su tu razna ograničenja, o kojima učtivi ljudi najradije ne pričaju mnogo.

Izumirujući ljubavnici su skloni sumnji. Kakva si bila u mladosti?

Izumirući ljubavnici ponekad pitaju, ne očekujući odgovor, kakva si bila sa dvadeset ili pedeset pet godina? Stvar je hrono odnosa. Vreme je u početku malo važno. Svi ćemo biti skeleti ili manekeni autopsije kod nekog novog Leonarda.

Dunav je najzad, o sreće, proglašen najčistijom evropskom rekom zahvaljujući Austrijancima.

Gavrilo, da si to znao?...

Ali, ovo je samo jedna u nizu reči koje zriju kao smokve ispred kuće za koju još ne znam da li je moja.

Živimo u njoj bezmalo trideset godina i još ne znamo ništa o kućnim demonima koje valja oćutati.

Vetar na plaži je cimao kanu u koji sam, uz dozvolu vlasnika, trebalo da uđem i otisnem se koju stotinu metara.

Nevoljena žena u rasparenom kupaćem je stajala na mokrom pesku.

Izvini, rekoh u sebi, ni ja nemam oslonac. Zatim sam zaveslao. U tuđem čamcu.

Voleo sam vas sve, govorim, ali me vetar u lakom lažnom čunu baca tamo i ovamo.

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар