уторак, 11. октобар 2022.

MILAN TODOROV: DA LI JE NEKO ULAZIO KROZ PROZOR

 


 


 

Kako sam se  selio, tako su se selile i kuće u kojima sam do tada živeo. Premda su ostajale  na starom mestu, one su,  zauvek vezane za mene neobjašnjivim koncima , odlazile sa mnom u nepoznato vreme, u nepoznata mesta, u zime sa snegom i bez snega, u dobro i zlo celog sveta.

Počeo sam da ih doživljavam kao staratelj, onaj koji brine o njima jer su slabe i sklone nestajanju.

Međutim, gubljenje je, izgleda, stvar protoka vremena. Opšta stvar.

Nestajali smo pomalo. Komadić cigle, natruli okvir prozora kroz koji sam u nedeljna predvečerja, očajno sam, čekao da se moji roditelji vrate iz tada uobičajenih nedeljnih poseta prijateljima i upale spasonosno svetlo u ulazu…

Premda bih u susretu sa nekom od njih uvek osetio novootkrivenu zahvalnost prema tim starim krovovima, čini se kao da su duhovi mojih kuća malo preterali.

Nedavno, ne tako kasno noću probudio me je zvuk telefona. Mlada podstanarka koja sada živi u staroj porodičnoj kući usplahireno mi je saopštila da je prozor u jednoj od uličnih soba širom otvoren, roletna podignuta, kao da je neko unutra, rekla je.

Ne volim noćne misterije, ali morao sam da ustanem iz kreveta, nisam ni svlačio pidžamu i autom pohitao kući.

Kad sam stigao, sve je zaista bilo kako je opisala. Nepripremljen za susret sa provalnikom ušao sam u tu napuštenu sobu pretrpanu starim nameštajem. Vetar je ulazio spolja, iz starog parka sa potkresanim šibljem i drmao zavese.

Ko je tu?

Javi se.

Tišina.

Samo vetar. Vetar, kao konačna veza između svih koji su tu živeli i mene sada, otišlog, kao kakvog ubogog otšelnika u verskim pričama. To što sam ostavio iza sebe, u toj staroj kući, u tim potrošenim vremenima, učinilo je moju vezu sa njom na nov način problematičnom.

Prodaću je.

Neću.

Stegao sam pesnicu i izašao. Prethodno sam sve doveo u red: prozor, zavesu, svetla, belu drvenu roletnu.

Javio sam podstanarki da je sve u redu i da ne brine.
Mislim da je nisam utešio.

Ali, spavalo mi se, mnogo mi se spavalo. To su ona jesenja bezrazložna tonjenja u mrak.

Ipak. legavši dugo sam razmišljao o riziku bez razloga.

Iz daljine začulo se zvono crkve. Dakle, ponoć je, pomislih i još da je jednostavan život bez časovnika, samo sa crkvenim zvonom u šest ujutro, u podne, u šest uveče i u ponoć, takođe, bio prepun rizika bez razloga.

Siromaštvo je stalni rizik.

Siromašna žena krišom u rana kišovita jutra u obližnjim ulicama skuplja orahe popadale sa stabala ispred tuđih kuća.

Do juče je bila mlada i donekle poželjna.

Kao da joj to, ti koštunci, mogu pomoći da se vrati u svet u kom je bila riba.

Žena poznih srednjih godina kupuje džemper povremenom ljubavniku. Ništa neobično, da žena nema dvoje dece i četvoro unučadi…

Tajna ljubav. Koliko je jača od javne?

Rizik je ulazak u sopstvene misli, naročito noću. Poželiš da dotakneš osobe koje nikada nisi sreo. Ipak to ne činiš. Strepiš da će čarolija možda biti prekinuta.

Šetaš sa ženom. Na glavnom gradskom trgu postavljena kamera snima prolaznike.

Prilaziš kamermanu, ljutit.

Otkud vam pravo? I šta uopšte snimate.

Ljude u prolazu. Šušketao je. Činilo se da kaže „ jude u prolazu“.

Nemoj nas, matori smo.

Niste, kaže, dobri ste.

Hm, misliš, šta hoće?

Beleži tvoju potrebu da izmeriš grad bezbrižnim korakom.

Kao da to nekome nešto znači. Taj nož zadiranja u tuđu intimu.

Zbog takvih situacija želim  nevidljivo prisustvu u stvarima koje me se tiču.

Popis stanovništva. Pola sata u državnoj ispovedaonici radi mog interesa.

Ne, hvala.

Obesite me.

 

 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар