уторак, 18. октобар 2022.

MILAN TODOROV: SILIKONSKI PAS

 






Odjednom, posle svih tih zagušljivih second hands prodavnica u kojima su se , začudo, tiskale žene i devojke sasvim pristojnog izgleda - ugledah u izlogu elegantnog belog psa. Stajao je visoko uzdignute njuške, vitak, neokrnjen panonskim zlim suncem očigledno pripadajući nekom drugom svetu, boljem i uspešnijem od našeg.

Pomislih da uđem i pitam pošto je, ali znao sam da je reč o izloženom reklamnom eksponatu koji se ne prodaje. Kao ni oni aranžerski pojasevi za spasavanje u nekim drugim ovogradskim izlozima koji se ne prodaju.

Počeću da verujem kako su divna stvorenja koja su nam nedostupna iz raznoraznih razloga samo predznak ovog apsurdnog rata između Rusije i zapadnog sveta, odnosno nagoveštaj mrtvila i praznine.

Od uličnog prodavca zatražio sam kokice za pedeset dinara. Da zavaram svetsku glad za opstankom, ah?

Nema takvih, reče, Sve su dimenzionirane prema kesicama. Šezdeset, osamdeset, sto.

U njemu odmah videh vojnika novog svetskog rata. Ne može i tačka. Ne može i gotovo. Ne može i smrt. Paf!

Vratio sam se pred izlog sa onim dostojanstvenim engleskim džukcem.

Da li je englesko pseto, nisam znao.

Imao sam posla sa nekim engleskim učiteljima. Posle bombardovanja ugostio sam njih dvadesetak. Pokazivao im ruševine koje su njihovi piloti napravili na civilnim objektima. Razrušena moja televizija, moji mostovi.

Odveo sam ih na leskovački voz u novosadsku kafanu najbolju u tome. Rekli su da nikad nisu jeli bolje meso. Zatim sam ih doveo u svoj podrum. Pili su vino iz hrastovog bureta od pet hiljada litara. Bure je curkalo, nepopravljivo. Litar vina dnevno. Kiselina se urezivala u pod i oticala u Dunav.

Zašto ste nas ubijali?

Zato što niste u pravu.

I tako…

Taj pas. Lepši od mene i hladan kao gips možda je zaostali deo milosrđa koje počiva u svakom čoveku.

Sve sam im oprostio.

Ali, u glavi sam imao kredu i sunđer.

Ono što bih napisao danas, sutra ujutro bih obrisao neuronskom kredom svoje, avaj, nevinosti.

Pas je stajao na istom mestu, ali imao sam utisak da me je prepoznao. Uostalom, Zemlja se okreće. Sve je još moguće.

Moj mlađi prijatelj je upravo, u tom okretanju, našao novu ljubavnicu. Mlađa je od njega dvadest tri godine.

Ali, ona sve zna, kaže mi.

Sve?

Šta je sve, brate moj?

Na tavanu stare roditeljske kuće našao sam sanduče za drva. Staro je bar sedamdeset godina i nisu ga načeli crvi. Farbam ga i mislim kako su samo zaboravljene stvari spontane.

Poželeo sam da ukraden tog psa u izlogu. Ništa lakše. Možda ni senzor ne bi pištao. Pas nije imao ogrlicu te vrste.

Ušao sam, nigde nije bilo utegnutih mladih prodavačica željinih očijukanja, kao obično. Raširio sam svoj plavi mantil i poklopio psa.

Iznenada, pojavi se jedna u lutkastom profilu.

Želeo bih da vas snimim sa tim psom, rekoh.

To je srebrni pas, reče.

Da, pa šta?

On je srebrnim konopcem vezan za nevidljivi stub u izlogu. On je, hoću reći, astralan a ja sam…

Ko si ti?

Obesi se, reći ću ti.

Veče je prebrzo padalo nad gradom i svi su bežali.

 

 


Нема коментара:

Постави коментар