недеља, 16. октобар 2022.

MILAN TODOROV: ŠKOLJKA

 

Neverovatna je odgovornost čovekova pred trenucima, retkim naravno, u kojima se ukazuje kao božja milost šansa da čovek uspe. To se dešava najviše tri puta u životu. Ali potrebno je stvari prepoznati.

To uvek podrazumeva pristajanje na opasnost unapred.

U svetu, naime, nema viška sreće. To je kao sa zlatnim podlogama. Mora da ih bude tačno onoliko koliko je nužno da pokrije državne banknote. Inače, ne valja.

Ali, naša sreća obično pati od nevažnosti.

Mi, jednostavno, ne prepoznajemo dimenzije stvari.

Ponašamo se kao da nam ništa  nije važno.

Da li ima boga?

Upravo sam ušao u crkveno dvorište kada su iz nje četvorica muškaraca iznosila muškarca srednjih godina. Dvojica su ga uhvatila za noge a druga dvojica za ruke. On nije davao znake života. Zatim su ga spustili na kaldrmisanu stazu. I čekali. Niko se nije latio telefona, niko zvao pomoć. Zvono na tornju je prestalo da zvoni. Da li je reč o jednoj opštoj preranoj smrti, pomislih i uhvatih sebe u odvratnoj pomisli da mi je bezmalo svejedno. Šta bezmalo? Potpuno mi je svejedno. Ako je neko izabrao da umre u crkvi, da stekne večni život posle toga, zar nije to njegov trenutak osvetljenja poslednje šanse?

Dok sam o tome mislim, vitke plave devojke ili vitke plave žene ili vitke crne plave žene šetale su svoj torzo i divno ulepšan ostatak, gradom. Veoma jasno su se razlikovale periferijske devojke od urbanih riba. Periferija je, bože, odista kao Sena. Donosi u centar sve najbolje. Ali, avaj to najbolje, premda jedro, sigurno u sebe, gizdavo i na momente veselo, ne može da se nosi sa gradskim dudama, zamišljenim, melanholičnim grizojednim mačkama koje pronose namerno mrzovoljan izgled.

Čemu nervoza, pomislih. Čemu stalno traženja uzroka nesporazumima?

Zar nije dovoljno danu današnjem briga, muka i nespokoja, kao što reče, po zapisima, Isus Hrist?

Čoveku koga su izneli iz crkve, saznah malo docnije od jednog koji ga je iznoisio, to nije prvi put. Dolazi povremeno, moli se i klanja satima, zatim pada u trans koji se završava tako što ga iznesu na hladan vazduh ravnodušnog grada. Potom ga puste da odstoji. Posle izvesnog vremena, čovek se povrati. I opet se traži kao slepac kod očiju.

Uznemiren, seo sam na klupu u porti, zavalio se u drveni naslon i posmatrao poslednje oblake pre noći.

Oni su besmrtni, zar ne?

Prosjakinji ispred ulaza ne dadoh ni dinar.

Sve ću dati svircima, odlučih, kao gazdaški sin posle smrti oca.

Ona me je tada pozvala na piće. Lepo je izgledala. Izašli smo i pošli ka njenoj kući.

Slušala sam Rendija Njumena prošle nedelje na koncertu. Zar nije najbolji?

Da, jeste, rekao sam.

Poveo sam je do kauča i zadignuo joj suknju oko bokova…

Ali, to je stari dobri Bukovski koji zna da nema puta u raj.

Umetnost se sudara sa životom.

(Fotografija Endi Vorhol)

 

 

Нема коментара:

Постави коментар