(nad rukopisom romana „Najbolje
godine“ Milana Todorova)
Okvirna priča o klubu
Čarlsa Bukovskog, koji kao ilegalna birtija postoji u malom gradu, poslužila mu
je kao transkript uspomena.
Ali prošli događaji su
zapravo epohe, odnosno kolekcija nataloženog vremena u posudi sa peskom i zemljom.
Stoga ova proza,
osim narativa, donosi i svež vazduh
poezije u roman, jer se u njoj sve ljulja i
to se ljulja sve vreme između pripadnosti i nepripadnosti društvu. Između
raja i pakla su sve naše, poručuje pisac, najbolje godine.
Lik glavnog junaka Predraga
Krstića je vedar i nije, kako bi se moglo pretpostaviti, bolesno vezan za
nostalgiju.
Naprotiv.
On se, u zrelim godinama,
brine za svoje telo, odlazi redovno na plivanje na, takođe, neregulisanu plažu,
prisećajući se roditelja, ali i stvarajući, najčešće u imaginaciji, snažne nove
ljubavne veze. Ponekad stvarne ali kratkotrajne. Kao trzaj na licu lepe žene u
prolazu, koja ga pogleda budeći u njemu nadu i ode svojim neznanim putem.
Grad zauzima posebno
mesto u svim Todorovljevim romanima, ali na način izmicanja od njegove
zgusnutosti u nervne čvorove savremenog prebrzog toka.
Glavni junak je, stoga,
fasciniran crnim poludivljm mačorem zbog koga odlazi svako veče u krčmu uz
njenu obalu da bi ga posmatrao. Crni mačor kao metafora strašne i čudne sile
zvane smrt i željeno osećanje pripadnosti lebdi u centru ovog dela.
Dok sam sa uživanjem
čitao rukopis „Najbolje godine“ neretko sam se prisećao Tišminog, malo poznatog
romana „Ženarnik“. I u jednom i u drugom delu je, razume se različitim stilskim
postupkom, opisan, vrlo uverljivo i nepatetično, odnos sa nekolikim ženama a
sve je to pomešano u svojevrsni dnevnički hibrid koji bi se mogao svesti na krajnje
ozbiljnu rečenicu koju svako od nas kaže jednom u životu: „Kako sam dospeo do
ovoga?“
Sjajan roman, stilski
besprekorno ostvaren i jezički zategnut između prisile mrtvog življenja i
čežnje za lepotom i punoćom ljubavi.
Branislav Stojanović, oktobar 2023.
Нема коментара:
Постави коментар