субота, 7. октобар 2023.

MILAN TODOROV: RUSKA ZIMA

Na uglu Futoške i neke, imena joj ne znam, ulice stariji čovek sa biciklom me zaustavlja i kaže da tu odmah iza ćoška ima neka radnja koja, zbog zatvaranja, nudi sve po sto dinara. Ako ne možete danas, kaže, sutra će sva ta garderoba iz bogatih zemalja biti komad pedeset dinara.
"Možete se fino obući za džabe."

Prijatelju, kažem mu, to onda ništa ne vredi.

Vredi itekako, kaže, jer dolazi ruska zima. Biće gadno.

Ne spadam o one koji vole zimu. Želim da što duže spavam pod otvorenim prozorom sa pogledom na bled mesec, na nebo. Volim daleke glasove u noći.

Da li će zima biti gadna, ne znam.

Meni zime nisu gadne, jer sam usvojio filozofiju puža.  Oklop. Košulje, potkošulje, gaće malo punije, čarape engleske dokolenke, pantalone, džemper sa velikm okruglim dugmadima na levom ramenu i dugački blejzer. Da, zaboravio sam, žute, kožne kanađanke kuopljene budzašto pred proleće.

Zimi je običaj da se ljudi ne briju, da čuvaju lice od golomrazice. Starije ili sredovečne žene poveravaju se jedna drugoj da zimi ne depiliraju noge.

Stari ljudi jedu beli luk da ne dobiju grip koji se sada moderno zove korona i smrde na kilometar u megamarketu, dok spokojno, uvereni u religiju tradicionalnog lečenja biljem, hodaju između redova sa, uglavnom, stranom robom sumnjivog kvaliteta, sa rokom trajanja na izmaku.

Volim ih, mada, priznajem, smrde. Ali, volim kad čovek u nešto veruje.

Ali, ovo nije priča.

Priča ima početak, zaplet i kraj. Ima junake. Ima doživljaj.

Šta je ovo?

Crveno slovo kada se još ništa ne događa, osim pripreme za nešto što će doći.

Sipam vino u čašu od tri deci. Nije mnogo, a nije ni malo.
Danas sam lekarki poklonio bocu.

Bila je srećna i otvorena.

„Popite je večeras.“
„Da znate da hoću.“

Ako ona ne misli na jetru, što bih ja?

Žene koje piju.

Mnogo ili malo. Sasvim je svejedno. Važno mi je samo da me ne lažu. Jer će sve ovo što osećamo, ja i one, trajati u nekim noćima.

Jednu sam devojku ostavio zbog noći. Bila je lepa pametna i talentovana  devojka. U stvari, razišli smo se zbog noćnog kupanja. Bilo je to na Tisi. Pričala mi je o kupanju posle par čaša vina. Sve devojke su, pravdala se, bile gole. A muškarci?

Nije se pravila nevešta.

„I oni.“

I to je bilo nešto što me je držalo uz nju neko vreme. Rekla je da tada nije tražila nikoga. Mogao sam to da razumem. Postoje takva vremena.

Rekao sam joj da razumem.

Išla je dalje.

Bila je starija od mene dve godine. I hrabrija.

Rekla je da čovek ili žena, svejedno, u jednom trenutku nađu u sebi hrabrost da idu dalje.

Možda je taj odlazak normalan kako se gomilaju godine, ali tada to nije bio slučaj.

Coknuo sam jezikom, nešto kiselo.

Ako ne nalazimo hrabrosti, šta nam ostaje u životu, pitala me je.

Bila je talentovana za ženska pitanja. Išla je u biblioteku. Posle ću saznati da je i stari bibliotekar okrenuo.

Pisala je neke pesme i on je podučavao do neke noći.

I opet ta noć u kojoj je sve sa njima krenulo.

Kako?

Zašto?

Onaj tip na biciklu koji me je dobronamerno savetovao da svratim u radnju sa polovnim stvarima koje su se nudile u bescenje možda bi znao odgovor.

Kao: život je loš, ali moramo da ga živimo.

Sutra veče ponovo sam ga sreo na istom mestu.

Rekao je da je kupio kompletnu garderobu za zimu za tričavih sto pedeset dinara.

Ostavio sam je kad je bila zima. Nisam mogao da je dovodim u kuću, a napolju je bilo neizvodljivo bilo šta.

Osim toga pričanje o poeziji me tada nije nimalo zanimalo.

Ujutro sam otišao pred njenu zgradu i hteo da je zamolim za oproštaj.

Izašla je još mnokre kose sa bibliotekarom i sela u njegov beli stojadin, tada još vrlo popularan.

Čekao sam je do kasno uveče. Vratila se pešice i htela da šmugne u ulaz.

Čekaj, povikao sam, pa i taj stojadin je polovan. Krš.

Kad sad dodajem godine na to i sve žene na to i sve muškarce tih žena mislim da je jedna noć mogla, kao u novokomponovanoj pesmi, da promeni sve - jer bili smo svi malo sluđeni i uvek je bolje ostati nego se rastati, pošto možeš da skrpiš neko vreme sreće u životu; a šta ćeš više?

Ali bio sam mlad, sposoban i sebičan kreten.


 

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар