петак, 27. октобар 2023.

MILAN TODOROV: DEVOJKA STAROG ČOVEKA

 

 


 


Imao sam podstanara koji je bio blizu penzije i, uprkos mojoj zabrani, da u mali stan na stalni boravak dovodi bilo koga, dovlačio je brata. Brat je bio invalid. Mentalno poremećen. Prosjačio je ispred prodavnica. Bila je zima. Viđao sam ga kako spava u dovratku majurskih mini marketa koji su radili celu noć i čija vrata su povremeno, zavisno od ulaska i izlaska mušterija, propuštala topli vazduh.

Kad sam uočio da je brata primio u sobicu, iz pukog sažaljenja, nisam bio ogorčen. Ipak, pokušao sam da razgovaram sa njim, ali on se pretvarao da spava tvrdim snom.

Retardirani brat se upravo upišavao na fotelji za razvlačenje.

Popustio sam. Sve me je to ganulo. Okrenuo se i izašao iz kuće.

Jednog dana, tačnije u sumrak, kad sam ušao u kuću po neke zaboravljene stvari, video sam žensku siluetu u muzgavom prozoru podstanareve dvorišne garsonjere.

Uvek je odgovarao na moje telefonske pozive. Te noći se nije javljao. Sutradan, kasnog jutra, oko deset, nazvao me je da pita zašto sam ga zvao.

„Ko ti je ta?“

„Koja?“

„Ona.“

„Devojka.“

„Koliko ima godina?“

Znao sam, iz nekih njegovih ranijih priča da voli mlade devojke.

„Devetnaest.“

„Dogovorili smo se da ne dovodiš nikog. Ko je, šta radi?“

„Ništa.“

„Od čega živi?“
„Izbacili su je iz kuće. Sad je prostitutka. Radi za nas oboje.“

„Ej“ – rekao sam mu. „Odmah to prekidaj. Neću policiju u kući.“

„U redu, gazda.“

Nekoliko nedelja je bilo u redu. Posle se priča ponovila.

Ponovio sam mu da ću ga izbaciti ako me ne sluša.

„Ali, kako?“ – zavapio je. „Taman smo u kraju razradili posao. Ima sad stalne mušterije.“

Stajao sam u vratima te garsonjere i gledao  stare čarape, roze ženske gaćice, prazne pivske flaše, prljave košulje, češljeve sa polomljenim zubima, upišan nameštaj, usran madrac, polomljenu telefonsku slušalicu na stolu... I brata u uglu, skutrenog između drvenih invalidskih štaka; prostor u kome se dešavala najneobičnija vrsta ljubavi za koju sam čuo.

„Zvala me je telefonom. Hoće da  mi se vrati.“

„Ona prostitutka?“

„Da.“

„Plus što se drogira?“

„Da.“
„Šta će ti? Mogao bi deda da joj budeš.“

„Volim je“, ponovio je.

„A ona tebe? Zar veruješ da te voli? Pogledaj se u ogledalo.“

„Učinla mi je život boljim. Osećam se mlađe. A ovako, do sada nisam imao sreće sa ženama.“

„A brat?“

„I on je voli. Ali, ne može joj ništa. Pusti mi devojku.“

I pustio sam.

Šta sam drugo mogao? Da stvar bude zamršenija, sav taj razvratni nered, taj suludi bratovljev pogled, ta odlučnost i ta strast već starog čoveka na dnu – sve je to, čudnovato, ipak odisalo dubokom posvećenošću  nemogućem: vratiti izgubljeno vreme ranojeg života. Ali i još nečim; spokojem koji ja nisam imao. Ili sam osećao da ga, nepovratno, gubim kako i sam starim.

Nikad nisam upoznao tu devojku. Nisam ni želeo da je upoznam.

Video bih samo lako utabanu stazu na travnjaku kojom je, pretpostavljao sam, kasno noću, krišom prolazila mračnim dvorištem i ulazila u onaj  stančić da spava na razvaljenom ležaju sa starcem, hraneći ga svojim još bezvremenim telom.

***

I sada, posle svega, posle otkaza koji sam morao da mu dam jer se komšiluk bunio zbog nemorala, taj moralni svet, viđam ga ponekad u gradu.

Liči na brata.

Sedi na betonskoj ogradi ispred Maxija.

Uvek mu dam stodinarku za pivo.

Ne pitam ga za devojku.

On ustane, pokloni se pa sedne  i nastavi da posmatra sezonske guzice u prolazu.

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар