среда, 11. октобар 2023.

MILAN TODOROV: FADO

 



 

Bilo kad, ujutro ili uveče, ponekad čak i u podne po omorini, nikad, baš nikad ne srećem nekog od starih poznanika.

Sećam se davne priče o amazonskom plemenu  koje je sačuvalo život tako što su svi ušli u neko jezero, zagnjurili se u njegovu mutnu vodu i disali na trsku dok opasnost od zavojevača nije prošla.

To smo sada mi. Preživeli plemenici. Ponekad mislim da sam u gostima u sopstvenom životu.

 Mi smo hodočasnici novog, nepoznatog grada. Posmatrači onogo što ne nalazimo. Beda okolo. Kao da su jahači apokalipse marljivo trenurali na nama.

Neki izgububljeni lik je u otvoru izgorelog lokala u trgovačkoj ulici. Još se video trag užasnog požara. Čitao sam o tome u novinama. Niko nije nastradao, ali je požar, kako su sumnjali, bio namešten da bi se na tom mestu otvorio prostor za novu višespratnicu.

Međutim, za sada se ništa nije dešavalo. Stari spaljeni svet, za kojim, uostalom, ne žalim ni malčice, još je bio tu. Gavranast, zgomilan, nejasan i beskućnik na pragu tog palikućnog doma i novog sveta u koji nije pristao.

Ne dajem novac prosjacima. Smatram to medveđom uslugom. Uglavnim je reč o flegmatičnim pijancima.

Međutim, ovaj je delovao potpuno nezainteresovano za svet koji prolazi. To mi se svidelo. U gradu skoro svako veče viđam sjajne ulične muzičare, ali bez talenta za biznis. Dok prolazim pored njih gotovo posesivno zure u mene, umesto da budu malo tiši, malo smireniji, malo posvećeniji sebi i svojoj umetnosti, bez tako jakog interesnog pogleda.

Bezlični, koji mi je privikao pažnju, skutrio se u kamenom stepeništi, slabo obučen, prekriven tankim pocepanim prljavim vojničkim ćebetom.

Prošao sam pored njega. Zuazimao je mali prostor.  Kao nekakv akvarijum nesreće. Njegovo lice je bilo crno kao lice nekog ko je izložen paćenju na jakom suncu.

Pomislio sam na svoje lice ispečeno pored kazana za rakiju.

Oktober fest.

Moj šnaps fest.

Setio sam se u vezi sa tim i svog poznanika, starog varioca koji mi je pričao da ga policija zaustavlja redovno i nateruje da duva u onu odvratnu tubu za merenje alkohola zvanu dreger, jer zbog crvenila u licu posle varenja, misle da je pijan.

Radenici su uvek bili sumnjivi.

Neekoliko stotina metara dalje pronsšao sam minijaturni butik mobilnih telefona i zvrckalica uz njih. Ušao sam, razgledao. Cene kao cene danas.

Kupio sam ipak slušalicu za jedno uho.

Bila je jeftina u odnosu na ostale.

Ali, meni je jedno uho dovoljno.Kao jedno srce.

Drugim uhom ili srcem slušam svet koji mi nije naročito zanimljiv.

Pomoću te nove, crne slušalice, zvane  bubice, stao sam da primam nove glasove. Većinu ne razumem.

Portugalski fado.

Divan glas.

Zamišljam ženu koja ga varira od tona sladostrašća do očaja.Ima pedeset i sedam godina. Pretpostavljam.

Ne zna gde je.

Zna samo da hoće sigurnost.

Ali, možda je to vreme davno prošlo, dušo.

Mi vidimo svetlosti zvezda koje su umrle pre stotinu miliona godina.

Možda je taj glas u kome se mešaju očaj neostvarene čežnje, prolaznosti života, žrtvovanja za druge samo glas nekog ko je istrajao misleći da je njegova posvećenost dovoljna da obeleži mesto i trenutak u kome je bačen u svet.

A kad si bez ljubavi kao da si u velikom društvu sa polupraznom čašom iza bine na kojoj sviraju loši mizičari.

Tip u zgorelom dovratku.

Opet sam naleteo na njega.

Bio je poput izudaranog gromobrana.

Stanovnik svih ulica.

A šta ako je ulica jedino mesto za izbegavanje stvarnosti, ulica sa svim tim suvim licima, sa muvama iz obližnjeg kontejnera, sa pogrešnom stranom ploče?

Znam da je to sada smešno pitanje.

Da li zna da će ga loša prognoza za noć odvesti u sirotinjski dom, a odatle na groblje?

A možda, što da ne, možda ustane ujutro, malo ošamućen i koricu hleba koju mu je neko ubacio u kartonsku kutiju podeli sa gladnom uličnom mačkom?

Prošao sam ga opeti zatim se vratio. Prethodno sam u novčaniku odvojio pet papirnih desetonirki i ubacio mu u kutiju.

Bio sam zadovoljan, isključivo zbog toga što me lik nije ni pogledao, nije rekao ni hvala. Samo je novac uzeo u šaku, stavio ga u džep, zatim izvadio i ćušnuo u malu kartonsku kutiju pored nogu i promrsio:

Ko te jebe?!

 

Нема коментара:

Постави коментар