среда, 21. фебруар 2024.

MILAN TODOROV: RUSKA MENJAČNICA

 

 

Stojao sam u redu ispred menjačnice u centru grada. Ne pamtim kako se zove. Možda Eldorado ili tako nekako smešno. Trebalo je da promenim dinare za evre. Ispred mene je neka mršava crnokosa žena sa detetom u kolicima nešto dugo petljala na staklenom pultu. Posle se okrenula da pođe, pa se opet vratila. Devojka naduvanih usana i zrelih godina koja je radila na menjačkim poslovima je uveravala da je sve u redu i da joj je tačno vratila kusur.

Ne znam koliko je menjala. Mislim, to nije moja stvar. Zapazio sam blagajnicu već ranije. Bila je mrzovoljna, bleda, tajanstvena. Ne znam zašto sam sve vreme imao utisak da je Ruskinja, da mrzi to što radi i da, normalno, mrzi i mene koji povremeno neki novac promenim za neki novac.

Kad je žena sa detetom najzad napustila šalter primetio sam debelog bradonju komotno nalakćenog na stub uz menjačnicu kako nešto čeka. Blagajnica sa napupelim usnama ga je pozvala prstom. U ruci je držala pravouganu zlatnu polugu i nešto ga upitala.

„Zlato je provereno“, rekao je debeli mekim vojvođanskim vokalima za koga sam zbog brade mislio da je migrant. „Kupljeno je u Beču. Tamo sam živeo petnaest godina.“

„Dajte mi ličnu kartu“.

Debeli je dao.

„Vaše ime je Stanoje a prezime Kral?“

„Da“, rekao je debeli. „Kral je prezime moje bivše žene.“

„I vaše.“

„Zadržao sam ga. U Beču je s tim prezimenom lakše.“

Usnata menjačka službenica nije ni trepnula. Pružila mu je neki blok sa indigom.

„Potpišite da zlato nije ukradeno i da ne potiče iz dobiti od nezakonitih radnji.“

Debeli je ladno potpisao.

Ustala je i otišla do crne zavese koju je razmakla a zatim iz  njene mračne dubine izvadila mali sef i u njega pohranila zlatnu polugu. Ta žuta poluga je ličila na medalju za hrabrost, samo malo više geometrijsku hrabrost. Hrabrost novog vremena.

Ruskinja se vratila, sela u svoju crnu foteljicu na ljuljanje da bi mu izbrojala lep svežanj novčanica.

Najzad sam stojao pred njom.

Gledala me je, kao i uvek, sa podignutim obrvama.

„Da li imate dve stotine evra? Hteo bih da ih kupim.“

„Dve stotine?!“, nasmejala se. „To je za nas  sitnica. Kakvo pitanje!“

Postoje te osobe koje uvek, ali baš uvek pokušavaju da vam stvore osećaj krivice apsolutno bezrazložno. Obično to rade tako što na vaše pitanje odgovaraju pitanjem.

„Dešavalo se da nemate“, rekoh.

Znao sam da se seća kada mi je to odgovorila prilikom poslednjeg pokušaja transakcije.

Ustala je i otišla do crne zavese u kojoj su se nalazili vredni predmeti u toj dnevno noćnoj zalagaonici. Pritom se uspravila na vršne prste i lakim, brzim potezom povukla uaske crne helanke nagore.

Znala je da sam to uočio. Vratila se odmah, veselo.

„Šalila sam se“, rekla je. „Svaki dan gledam toliko novca da mi se gadi.“

Bilo je to pomalo neprilično za osobu koja je dotle hladni menjački posao obavljala ledenog izraza.

Ali, pomislio sam, svakoj osobi ponekad dođe neki lom u glavi ili srcu ili u svemu tome, obično neuhvatljivom.

Gledao sam njene nabubtrele usne dok je moj novac prebrojavala ručno a zatim u mašini.

Koliko ima godina?

Koliko iskustva?

Šta je dovelo ovde? Na ovo mesto na kome ne zna gde je.

Ona je žena. Svakako željna opipljivosti umesto tog života sa proveravanjem tuđeg zlata i odlascima iza crne zavese.

Ali, možda je obrnuto.Možda ona upravo insistiranjem na svojoj vrlo negovanoj lepoti pokušava da pređe most, nevidljiv i nepostojeći, most između neobaveznih pojedinosti i prikrivene mogućnosti ljubavnog odnosa u zemlji ko zna kojoj, pa makar ta mogućnost predstavljala samo zamišljeni događaj između stakla koje je deli od ostatka sveta i, na kraju, mene?

 

 

Нема коментара:

Постави коментар