понедељак, 5. фебруар 2024.

MILAN TODOROV: USLOVNA SMRTNA KAZNA



 Kažu da se osveta servira hladna. Međutim, ja ne volim hladnoću. Više volim jug nego sever, više leto nego zimu.

Meeđutim, postoji i jesen.

Jedne ružne jeseni, a davno i ne tako davno to beše, iz nekih karijernih političkih razloga, pretio mi je ubistvom jedan novosadski lekar koji se bavio politikom. Nisam sklon da uopštavam. Štaviše, veoma cenim lekare kao razumne i praktične ljude.

Međutim, ovaj je došao do mog broja mobilnog telefona i u više navrata mi pretio ubistvom. Nismo se poznavali. Ne samo lično, nego čak i onako, javno i skoro bezlično u to doba mutnih i svakakvih previranja. Imao sam porodicu, ženu, dete, majku...da staru i skoro nemoćnu majku.

Bili smo njihovi i naši.

Kada su njihovi pobedili, spakovao sam se iz svoje kancelarije i otišao svojima, kući.

Ali, nisam mogao da zaboravim da mi je lekar pretio smrću.

Kako lekaru verovati posle toga?

Možda je pitanje sasvim nepotrebno. Ovde se takve stvari, uostalom, dešavaju.

Ali promena uz pretnju smrti  nije značila samo novi raspored stvari u životu. Uostalom, život je i sačinjen od promena. Osim onih koje pozivaju na njegovo uništenje.

Pitao sam se kako nečija smrt pokreće promene?

Dok sada, naknadno, mislim o tome čujem na telebvizijskim vestima da je kineskom piscu zbog disidentskih, dakle drugačijih stavova, izrečena uslovna smrtna kazna.

Do sada nisam čuo zaa tu vrstu kazne.
Uslovni život, možda.

Ali, uslovna smrt je jeziva. Ona znači da ćeš biti ubijen ukoliko nastaviš da misliš drugačije od vladajuće većine, tog trenutka večnosti.

Kako bilo da bilo, poražen kao nikad do tada, mislio sam narednih dana samo na lekara kome se više ni imena ne sećam. Duško Novković. Ili Novak Dušanović.  Znam da je posle, kratko, bio i ambasador u nekoj maloj stranoj zemlji. Naplatio se, mislio sam zlurado. I bio mi je nedostupan. Taj lekar bez granica, kako sam ga prozvao.

      Ipak, pokušavao sam da ga nađem. I našao sam njegovo ime i prezime u telefonskom imeniku. Stanovao je u starom, otmenom gradu. Teško mi je bilo da u to poverujem. Bio sam sklon uverenju da se sve što nam se događa i oblikuje nas, formira u našem najbližem okruženju.

Lekar bez granica, je izgleda bio suprotan primer.

      Nazvao sam ga telefonom. Prvo veče se niko nije javljao. Mislio sam da je naš događaj, kako sam sve to zvao, ipak trenutan. Ali, prokleta želja da ga čujem, da čujem glas čoveka koji je hteo da me ubije, makar i fingirano, bio je jači.

      Pozvao sam njegov broj i sutradan uveče. U nevreme, onda kad civilizovani ljudi to ne rade. Oko deset sati. Nisam želeo da imam nikakvog obzira prema njemu.

       I dogodilo se čudo. Neka žena se javila.

Tražio sam doktora.

        „On nije ovde“, rekla je umornim glasom.

        „Gde je?“, pitao sam strogo.

        „Ne znam. Ništa mi nije rekao.“

        „Vi ste majka?“ Namerno nisam upotrebio otrcanu frazu „njegova majka“.

        „Jesam“, odgovorila je posle malog oklevanja.

         „Vaš sin je gad“, rekao sam joj bez okolišenja.

         Ćutala je.

          „Vaš sin je đubre koje je htelo da me ubije samo da bi on napredovao.“

           Nije odgovarala.

Prekinuo sam vezu.

           Sutra u isto vreme sam je ponovo nazvao. Nije mi bilo jasno zašto. Ta žena mi nije ništa skrivila. Rođenje sina je svakako bilo najveće zadovoljstvo u njenom životu.

           Kad se javila, rekla je:

„Znam da ste to opet vi.“

           Pitao sam je da li je srećna što je rodila takvog sina.

           „Možda je to sreća u nesreći“, rekla je.

            Nisam je razumeo. Ponovo sam nazivao svakakvim pogrdnim imenima njenog sina koji nije bio uz nju.

            Ćutala je i slušaala.

             Sledećih dana sam je ponovio zvao. Osećao sam kako sada u mojim rečima pogrde prema njenom sinu ima sve više opreznosti. Počelo mi se činiti da je u našoj maloj sredini, kakva beše ovogradska, moguće neštompostići samo ishitrenim, dakle brzim i kratkovekim eksplozijama namera i osećanja.

           „Vaš sin je lekar ubica“, izustio sam malo blažim tonom.

           „Da“, složila se, ali osećao sam da tu nešto škripi i da je neophodno da njeno slaganje sa besomučnim pogrdama na račun njenog sina tumačim  na suprotan način.

           „On je mizerija u poltičkom horu“, kazao sam još.

           „Da“, rekla je nanovo. I onda me upitala: „Ko ste vi“?

 

 

Нема коментара:

Постави коментар