петак, 26. август 2022.

MILAN TODOROV: ODREŽI PRST, IMAŠ IH JOŠ DEVET

 



Posekao sam palac na nozi, slučajno, na plaži. Ušao sam neoprezno u vodu. Mrzim ono hlađenje žila na rukama i nogama pre nego što se bacim u reku zvanu Dunav, mada bi joj prikladnije bilo da se zove Crna, jer dolazi iz Crne šume i nestaje u Crnom moru.

Posekotina je bila zanemarljiva. Po dolasku kući dezinfikovao sam je alkoholom, stavio flaster i nastavio da se njišem u krletki prerano okončanog leta.

Malo sam pisao. Čitao nisam ništa. Uostalom, sve je već i pročitano i napisano.

To mi daje osećaj sigurnosti. Osećaj da ja tu ništa ne mogu. Ni da se osramotim ni da se uzvisim.

Dešava se da mi se poneki čitalac mojih priča i romana javi i kaže da je veoma zadovoljan.

Meni je i samo jedan ili jedna takva dovoljna.

Kad smo izvodili Patku, kolektivni kabare za koji sam napisao pregršt songova i lakih proznih flertova, igrali smo predstavu u garni hotelu i za desetak gledalaca. Posle se tražila karta više, ali to nije tema.

Tema je taj stalni osećaj da mi nedostaje celina.

Zbog toga sam mnogo hodao. Dok voziš auto, ma koliko on velik bio, uskraćen si za prepuštanje onom divnom čudu: šta bude da bude.

Kad će se rat završiti?

Kad ću umreti?

Da li sam još živ?

Kako da to znam?

Koliko mrvica hleba za gladne ptice ima u mojoj tastaturi za laptop?

Da li je laptop zamena za lapot?

Osim toga, stalno imam osećaj da kasnim.

Prst na okidaču je postao mek i neodlučan.

Gnoji se.

Jebo prst, rekao mi je moj novi prijatelj, debeli Miranović iz Berana, koji ilegalno, kao u prohibiciji, toči alkohol na plaži.

Svideo mi se.

Čistio je plažu kao plaćenik, na glavu,  po izlasku iz legije.

Ja ću ti ga odrezati, rekao je. I, slušaj šta ti kažem, ni slučajno da ga lečiš. Moraš da ga izgubiš. Tako ti je to.

Spavao sam trzavo. Noći su mokre. Jedina uteha mi je bila kesica lavande koju bih u trenucima kada me, oko ponoći, uhvati kriza, trljao o nozdrve.

Prst mi je otekao.

Ako, rekao je Beranac. Popi pivo, ma šta jedno, popi dva na moj račun.

Bio je siromašan kao crkveni miš. Grabuljao je sve vreme pesak ispred svoje niše.
Uprkos tome popio sam tri piva na njegov račun.

On je samo prečišćavao dunavski pesak. Pustinju u koju tonemo sa svim našim tovarima tobože zlatnih emocija

Skoro da nije bilo nikoga na plaži. Sunce, taj naš zaštitmiki ubica se negde kurvao na naš račun.

Imao je opravdanje. Približavao se kraj sezone.

Pomalo je duvalo sa Karpata.

Pitali smo se da li će i ovde biti rata.

Beranac se kladio da hoće.

Žena nije bilo. Ili ih je bivalo sve manje. Poslednje guzice koje se, sasvim svesne naše glupe usredsređenosti na taj oblak sala, upinju iz sve snage da nas megnetišu.

Na vrbama se hvata zelena mahovina. Prišao sam jednoj. Nije bila mahovina, nego zelena boja za drvo i metal.

Svaki pokušaj revolucije su, pomislih, ubili da dostupnošću lakih droga.

Tako to, valjda, ide.

I tamo gde me je ugrizla meduza Atlantide kao da se sve smirivalo.

Ugrizlo me je nešto nepoznato.

Dok se ne povrati, pomislih, neću znati šta me je ugrizlo. Praistorija, zabluda medicine, kenjanje o narodnoj alternativi i sličnim idiotlucima tipa što me ne ubije to me ojača ili ojkača da pevam i plačem…

Za sada je to mali rez, rov u ratu na pragu moje lažne, dobro čuvane i ušuškavane sreće.

Ipak, bile su to besmislene bajalice.

Morao sam kod lekara.

Nisam hteo.
Probao sam sa vrelom čiodom.

Nadražaj u kome je bilo svega osim mene, pulsirao je i dalje veoma bolno.

Umreću.

To je sigurno.

Uostalom, svi umiru.
Šta bih mogao da uradim da me bar neko pamti?

Pamćenje ne boli.

To nije dobro.

Nedavno me je jedna čitateljka pitala da li se sećam svih svojih ljubavi. Pravih i onih pod znacima navoda.

Nisam znao gde sam.

 

 

Нема коментара:

Постави коментар