понедељак, 5. септембар 2022.

MILAN TODOROV: GRANICE

 




Kad sam ostao bez posla tri godine sam besciljno lutao gradom.

Bilo je to vreme u kome je sve više ljudi završavalo na ulicama.
Imao sam 49 godina i mislio da je sa mnom svršeno.

Niko me  nije hteo. Nudio sam se kao kurva, uzaludno.

Dakle, šetao bih celo prepodne čekajući ženu da se vrati sa, takođe neizvesnog posla, posle četrnaest časova.

Ručali bismo kod kuće a ja sam odmah uzimao svoj omiljeni ranac, mekane duboke cipele i ogrnut starom dobrom jaknom bežao na bulevare.

Prelazio sam pešice most na Dunavu i uvek bih zastao kad bih ugledao jato ptica koje ga preleće.
Kuda idu ptice?

Šta ih vodi?

Srce, uspomene, mozak ili jaja?

Zainteresovalo me je to. Proučavao sam, zahvaljujući jednom udžbeniku pozajmljenom iz biblioteke Matice srpske, ptice Evrope.

Odmah da kažem da ptice Evrope nisu nešto za šta se kao polukosmopolita vezujem.

Polukosmopolita? Šta je to?

Što se mene tiče to je prihvatanje sveta do granice koja me ne ugrožava.

Svet je, znamo, pogan.

Naviknuti da ga volimo, uglavnom se ne usuđujemo da to kažemo.

U tro vreme taj veliki zapadni svet, koji me je, dolaskom parola o slobodi i pravima, ostavio bez posla, bio mi je toliko mrzak da sam pomišljao na samoubistvo spaljivanjem na glavnom gradskom trgu.

Da, ozbiljno ili neozbiljno.

Tada je, možda, počelo to sa granicom.
Granicom trpljenja i topljenja.

A onda sam jednog jutra, blizu zgrade televizije oko koje sam kružio kao leptir spaljenih krila, naleteo na divnog mađarskog pisca Ferenca D.

Bio je, naravno, živ. Za razliku od mene. Premda imao je i on razloga za drugačija stanja. I, mislim, njegova divna blaga i kulturna žena još nije digla ruku na sebe.

Pozdravili smo se ćutke. Sve je znao i pre odlaska mi je tiho, u bradu savetovao:

Radi ono što najbolje znaš i što ti niko ne može uzeti.

Piši.

On je, znao sam, takođe bio opsednut granicama. Na osnovu njegovog romana Granica snimljen je vrlo dobar igrani film.

Međutim ja sam se uvek plašio granica.

Moja majka je rođena i mladost je provela na drugoj strani granice.

Otac je osmoljetku završio u Čikagu.

Granice moje genealogije, kažite mi ko sam?

Putovao sam mnogo. Prelazio razne apsolutno glupe i nepotrebne granice.
Sećam se, kad sam vozimo neki auto pravljen samo za kanadsko tržište kako me je skinuo do gaća suvonjavi nemački carinik.

Granice, majku li vam vašu!

Ili kad sam, osetivši jako i bolno da me je ova država izdala kao i tebe koji ovo čitaš, počeo da se bavim švercom. Šverc, naravno, podrazumeva prelazak granice.

A već tada su tamo bile svuda jake kamere.

Sećam se svog pokušaja da na ničijoj zemlji spakujem dva gumena kućna bazena u jednu kutiju, pre carinjenja u Srbiji i malog mađarskog carinika koji dotrčava do mene, zajapuren i pomalo pijan:

Teštver, sve ti se vidi!

I sad, opet te granice!

Ispitujem se na njima. Koštam život?

Posle svega, smatram daje važno dodirnuti granicu svega.

Granicu svemira, granicu svog straha.

Ulazim u hladnu septembarsku vodu Dunava. Ne proveravam arterije, srce i druge utisnute nam strahove.

Sve prolazi dobro.

Ćetiri meseca plivanja u hladnoj, neki kažu prljavoj vodi.

I tako odlučujem da osluškujem samo glas svog unutrašnjeg bića.

Srce.

Lepo srce rezervisano za neke noćne slalome.

Um.

To mi je uvek ličilo na neku daleku tetku koja je bila udata za juvelira u Tel Avivu, vratila se u ovaj usrani grad i sve pare dala mom drugu, šoferu u televiziji, koji je možda dobro jebao, ali je nažalost rano umro i ostavio tetku bez kinte.

I on je prešao granicu.

Kad bismo se približili granici, onoj čuvenoj tabli sa natpisom Hatar zona, mene je oblivao znoj.

Nismo ništa švercovali. Išli smo kod dobrog dede i manje dobre babe, na raspust.

Učio sam mađarski.

I sad ga razumem.

Ne govorim.

Ćutim.

I pišem o granicama.

O granicama iskušenja.

Plivam u ledenoj vodi.

Trčim uz reku.

Da li sam jak?

Da li me bilo ko voli?

Đavola.

Ako umrem, napišite:
„Uzaludna su naređenja razuma“.

 

 

  

 

 

Нема коментара:

Постави коментар