среда, 28. септембар 2022.

MILAN TODOROV: LICA U SENCI

 

Prve ljubavi su zadihane. To je, svakako, od viška daha, hoću reći da je tu božanski dah koji sve otelotvoruje imao značajan uticaj.

Posle.

Niko ne zna šta je bilo posle. Većina ljudi su meki poslušnici i njima prva ljubav padne s neba. Oni o tome, razume se, ne misle. Prva ljubav kao kiša. Prva ljubav kao religija. Uostalom, ko je Adamu kriv što se zaljubio u Evu.

Mislim da Adam nije kriv.

Eve, ove današnje, emancipovane kod kojih je jedno da zamena za deset ne, i to možda, i to neću, i to ne smem – misle drugačije.

Istina je da je bog ili svemirsko proviđenje tako htelo.

Ne sećam se svoje prve ljubavi. U stvari, ne sećam se koja osoba je bila ona koja je prva zaokupila moju pažnju u emotivnom smislu.

Smešno je. Ali, kao da ih je istovremeno bilo više. I, zbog toga, kao da nijedna nije postojala.

Prva ljubav mi zbog toga ponekad liči na zajedničku vojničku spavaonicu.

Nas pedeset ili šezdeset u istoj prostoriji, sa krevetima na sprat. Ispred dežurni vojnik koji nas čuva. Naši snovi, naša mucanja, jecanja, uzdasi, reči…to su samo atomi mogućih značenja.

Kada ćeš me voleti?

Teško.

Teško nije direktan odgovor.

Da ili ne?

Da,

Da postoji samo kod prvih ljubavi. Kod svih potonjih postoji taj mali, ljupki otklon kojom žena muškarca s kojim još ne zna šta će, drži uz sebe.

To držanje je imaginarno. Može da ga pusti kad hoće.

Te potonje, možda i poslednje ljubavi, kao papirnati zmaj su.

Mislim o tome baš danas dok sečem grane preterano napupele smokve. Sasvim su zaklonile stazu kojom se prilazi ulazu u kuću.

Dok ih sasecam, pomalo već otupelim vinogradarskim makazama, osećam kako mi se lepljiv sok sliva niz prste i kupa školjku šake.

Čista erotika.

Sok je toliko lepljiv da ga je posle teško sprati sa ruku.

Moj prijatelj je imao zamensku ženu (ljubavnicu) sa kojom je imao odnose sve vreme na zadnjem sedištu svog Renoa.

Brate, rekao mi je očajan, danima sam posle toplom vodom i ribaćom četkom strugao patosnice.

Smokva je najstarija voćka.

Smokvin list, čist, na Adamu i Evi, na prvom grehu čovečanstva.

Sluz svih budućih života.

Poslednje ljubavi…

Kažu da su oslobođene straha.

Kažu da velika sloboda dolazi kada ste stariji.

Naravno da je to rizik.

Čovek se pita da li je poslednja ljubav brodolom.

Imali smo ljuljašku sa užetom. Starija dama, tada ne starija od pedeset, sela je na nju i zanjihala se.

Da li sam ja, sa unezverenim pogledom uprtim tamo dole, bio njena poslednja a ona moja prva ljubav?

Znao bih to kada bi se taj zamah koji je sve pokrenuo, vratio.

Okrenuo sam se, odvratio pogled i pomerio se uz zid uz koji sam pišao i pišao.

 

 

 

 

 



Нема коментара:

Постави коментар