петак, 16. септембар 2022.

MILAN TODOROV: PLIVATI

 

 

 


Bio je to poslednji ovogodišnji dan plivanja u Dunavu.

Neki mršavi, iscrpljeni lik koga do tada nisam poznavao plivao je često sa mnom tako što smo se udaljavali što više od obale, kao da smo obojica uzalud bežali od izopačenosti. Rekao mi je da nikad nije jebao crnkinju.

Ti si Romulanac, odgovorio sam mu punih usta vode.

Kako, kako?

Ciganin sam, volim beeelu ženuuu…

A mi belci… garu!

Plivao je uvek sa kapom okrenutom ka potiljku. Kao da se čuvao tupog udarca koji bi došao od nazad.

Ja, međutim, ne volim pogled unazad.

Recimo, nikad ne čitam nanovo ono što sam napisao.

Kao novinar pripravnik u radiju imao sam obavezu da pišem unapred. Da unapred. Male najave programa za sutrašnji dan. Uz svetlo ponoćne lampe. Novosti dana donose… sa starih razglednica Pere Ćurčića… Dok će vam Petko Vojnić Purčar prirediti vrt klasične kineske poezije…itd.

Na Oficirskoj plaži miris vode se preko noći promenio. I psi su ga osetili. Kao da jesenji talasi donose starost.

Ušao sam u vodu. Nepoznati ljubitelj Crnkinja je ušao sa mnom. Pomalo sam mu zavideo. Tako je jasno znao šta želi, za razliku od mene čiji se moralni kompas stalno koleba. Sviđaju mi se plavuše. Sviđaju mi se i crnke. Koliko sam bezbrižan u ispovesti, toliko sam sebičan. Bože, reci mi da tajne života nisu dvostruke. Uputi me i učvrsti.

Kao da mi je čitao misao.

Da se prekrstimo, pita dok piša uronjen u vodu do pupka.

Ti pišaš, buraz?

Jok.

Lagao je. Bio je moj brat, nerođeni.

Idemo onda.

Bućnuli smo i izronili.

Imaš jako srce, kažem mu.

To sa srcem je staza, kaže mi. Prečica koju je potrebno što više koristiti. Jebeš smrt i strah.

Podsetio me je na mog mrtvog oca. I on je verovao u besmrtnost.

Jednom smo, vraćajući se iz nemačkog zarobljeništva, zanoćili u nekoj šupi na senu, pored ljudi koji su već spavali. Ujutro smo videli da su svi ti ljudi mrtvi.

Svet živih i svet mrtvih se stalno preklapaju, rekao je.

Kad gle, odjednom ga nema.

Nema mi oca.

Nije u vodi pored mene.

I nema ga trajno.

Svet ima kontinuitet čiji su prelomi neshvatljivi.

Brzo, teškim zaveslajima ruku hitam ka obali.

Imam osećaj da će me utopljenik povući za sobom u dubinu.

Izlazim otresajući se kao pas.

Niko nije primetio da se čovek koji je plivao tik uz mene udavio.

Ko uopšte pazi na bilo koga?

Izopačenost sveta je još jednom odnela pobedu.

Presvlačim se polako, pogledom pretražujući obalu.

Nema ga.

Imam glupi osećaj da sam ga izdao.

Ne znam ni kako se zove. Ništa ne znam o njemu.

Divlje patke plivaju mirno po vodi.

Mali  kafići na plaži sada su skladište slomljenih stolica.

Uvlačim stomak. Da li bih mogao da se toliko uvučem u sebe da nestanem?

Mislim da je sada važan svaki trud, svaki i najmanji trzaj tela.

Moje poprsje je daleko od toga da bude model za spomenike ovome ili onome.

Ravan sam i previše mek. Moje dlake na junačkim prsima su krhke bele živice.

Na drugoj strani grada već se pale svetla.

Bahati momci izlaze iz skutera na vodi i traže da piju.

Možda će  popiti sve. I

Dunav. Ostaće samo sitne bele školjke koje nikome ne trebaju i žene ih ne vole jer ih spiralama podsećaju na skrivanja, za sada preuranjena.

Mesec, koji je do sinoć bio pun, trza se u bekstvu.

Šta si nam uradio, ludi Meseče?

Da li stvari možemo da menjamo kad si ti promenio samo neke prazne i zaludu date horoskope?

Dolazim kući i otresam pesak sa nogu. Čini mi se da je i pesak lak i da nestaje pri prvom zamahu ruku i nogu.
Šta se dešava?

Zar sve iščezava?

Moraću ponovo da pronađem mesto za život. Otići ću u planine. To mi je sada ciljana jesen kasnog života.

Na kuću na brdu pao je mrak.
Nisam znao da li sam tu gde bi trebalo da budem. Trajalo je to trenutak samo, ali osećao sam se sablasno u tišini i nemosti kvarta u kome živim već tri decenije a da maltene nikog u susedstvu ne poznajem.

Možda je to razlog što sam ponovo mislima usredsređen  na poznanika, kupača. Da li se  udavio ili je samo izvodio jednu od svojih smrtonosnih šala?

Osećao sam sramotu i usamljenost istovremeno.

Ali, kao i uvek, pred spavanje, oprostio bih životinji u sebi.

Čak sam povremeno osećao da je volim.

Preko dana bih se iskupljivao od ludosti noći.

Ujutro prolazim pored mrtve plaže. Sa mosta se ništa ne vidi. Ipak, da su tamo ambulantna i policijska kola svakako da bih čuo zvuk njihovih sirena. Mogao sam da odahnem. Moj saplivač je živ.

Bio je Dan zastave i na sred mosta dok sam nailazio otkačila se jedna i pala mi pod automobil. Nisam mogao da je zaobiđem.

Čulo se kvrc.

Zbogom zastave, kazao sam naglas i pomislio: vi ste sve što ne valja danas.


 

 

Нема коментара:

Постави коментар