среда, 7. септембар 2022.

MILAN TODOROV: HARMONIKA U VODI ( IZ SERIJE OFICIRSKA PLAŽA)

 


 


Prolazi vreme kada si mogao da ležiš nag na krevetu, uz otvoren prozor kroz koji dopiru zvižduci leta.

Ne, nije to smena godišnjih doba, dolazak hladnijih dana i noći. To bi bilo suviše jednostavno objašnjenje poput zrelih plodova koje si doneo iz divlje bašte u roditeljskoj kući sada prepuštenoj drugim ljudima.

Od mladog kupusa do tamnog, skoro morbidno tamno zelenog krastavca.

Bilje pokušava da me svojim mirisima i ukusima uvuče u jesen.

Nemojte, molim vas. Od svireposti sveta, tačnije vremena, ne mogu nas spasiti zaboravljeni ukusi detinjstva, mladosti i oproštaja.

Problem je u jednini. Ja sam najveći broj. Jedan. Nula je računar, slika na Instagramu koja mi se ne sviđa, na kojoj sam stariji od sebe i koju ne umem da obrišem kao što mogu da obrišem osobe koje me iznevere.

Ali, ja sam kriv. Žudnja koju sam osećao poslednjih godina bula je možda poput sline koja kapne sa jezika napuštene zverke.

Sada sedim sve duže na Oficirskoj plaži, u svojoj sjajnoj stolici za dremku i čeku, sapreman (da li?) za sledeći pljusak u vodu. Pljusak okrepljujući kao kad prsne zrno prezrelog grožđa slutnjom na omamu.

Ne, nikako ne želim da sve rečeno uzgred i u noći punog Meseca kada sam posebno ranjiv, bude kajanje.

Samo osećam da zebnju od nestanka. Kao ključar sa kojim plivam sve hladnijim Dunavom, udaljen od sigurne obale bar stotinak metara.

Dobra voda, pita me.
Fina, fina.

Prodao mi je ključ koji se pri prvom pokušaju otključavanja brave slomio.

Gus, kaže.

Kupi bravu za sto evra pa će ti trajati sto godina.

Mnogo je to za mene, mislim. Ne zbog love, mada… nego zbog sto godina.

On zaroni. Ume da roni po deset i više metara. Uplaši me.

Kad se pojavi kaže mi: Jebeš ključeve. Što se svi stalno zaključavaju i otključavaju?

Onda me pozove na pivo,

Hladno je i ne pije mi se pivo, ali prihvatam. Mek sam na ljude.

On iz olupanog belog kombija iznosi plastični sto, dve stolice i gajbu piva. Sto unosi u reku, stolice takođe tako da voda koja teče sve vreme protiče ispod naših guzova.

Gajba piva je uronjena do grlića u mokri pesak.

Čega se bojiš, pita me.

Otpijam Jelena.

Čega?

Ne možeš ništa da promeniš.

Nisi harmonika na razvlačenje.

Uostalom, i da možeš sve bi se kao opruga vratilo na isto mesto.

Ne volim pivo, rekao sam mu. Ne volim što se sve vraća. Ne volim što je sve postalo sranje.

Da li si putovao, pita me.

Jesam, dosta.

Da li si primetio da i tamo i ovde svi trenuci liče jedno na drugo?

Na plaži su se pojavila četiri labuda. Naravno, bela.

Zavlačili bi kljunove duboko u vodu tražeći ribu.

Zrela žena šakama retke vode pere butine.

Neka klinka zateže preuzak crni bikini.

Kraljevstvo žena.

Da, kaže. Leto žena.

Labudovi se kupaju.

Ne mogu da se probudim os sunca.

 

 

 

 

Нема коментара:

Постави коментар